۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 470202

روزگاری در جامعه ما، رشته های مهندسی برای خود کرامت و ابهت خاصی داشتند .

مهندسان مصداق عینی از تلاش و کوشش و نیز تجلی خلاقیت بودند و دانش آموزان باهوش و زرنگ برای رسیدن به شغل های مهندسی همواره بی تابی می کردند و رویاها و تخیلات بی شماری را از اوان کودکی در قوه مخیله خویش می پروراندند و از همان بدو ورود به دانشکده فنی، همدیگر را با عنوان زیبای مهندس مورد خطاب قرار می دادند و چه خرسندی هایی از این شکل گفتار را متوجه خودشان می کردند.

 فراموش نمی کنم زمانی که در سال تحصیلی 67 تا 71 در دانشگاه تبریز در حال سپری کردن دوره کارشناسی علوم تربیتی بودم؛ وقتی با دوستانمان از جلوی دانشکده فنی رد می شدیم با یک حالتی از احترام به عظمت محتوای این دانشکده، لحظاتی از وقت خود را به دانشجویان و ساختمان آن می دوختیم و گاه این نگاه مان خالی از حسرت نیز نبود و یا حتی زمانی که دانشجویی از دانشکده فنی وارد دانشکده ما می شد با یک حالت احترام به ایشان نگاه می کردیم.

اما روزگاری است که جامعه مهندسی و مهندسان جوان از آن دوره عظمت خود فاصله گرفته اند و رقیب بی رحمی آن ها را نشانه گرفته و روز به روز بر حجم بی رحمی ها افزوده می گردد و رنگ و صدای اسکناس هایشان بر صدای ابزار و دستگاه های مهندسان غالب شده و شاید این اقیانوس اسکناس ها بزودی همه آن ها در کام عافیت طلبی خود فرو برده و جامعه ما را از نعمت انسان های طراح و خلاق بی بهره سازد. اما اینکه این وضعیت تا کجا ادامه پیدا کند، مشخص نیست و یا اینکه مسوولیت این وضعیت بر عهده چه کسانی است؛ خود جای بحث دارد؛ اما توجه به این مساله که، ادامه این وضعیت دربرگیرنده چه پیامدهایی باشد برای هر فرد مشخص بوده که روز به روز جامعه ما تبدیل به مصرف کنندگان بی رویه محصولات حاصل از تراوشات ذهن مهندسان دیگر کشورها می شود و رشد اقتصادی جامعه ما در راستای توسعه درون گرا  متوقف خواهد شد.

این موارد دردی مهلک است که هر فرد علاقه مند به آینده جامعه خود را نسبت به آن بی تفاوت نمی کند، اما در این میان توجه به چند نکته مهم می باشد:

1. رجوع به سایت های اینترنتی و اخبار گوناگون، خبر از درآمدهای نجومی پزشکان دارد و حتی در بسیاری از موارد، عمده درآمدها بالاتر از رقم صد میلیون تا چند میلیارد گزارش می شود. حال همه ما باید قضاوت کنیم که آیا این درآمدهای نجومی برای نوجوانان و جوانان ما که در آغاز وارد شده به جامعه شغلی هستند وسوسه برانگیز نیست؟

2. یک روز قبل از اعلام نتایج کنکور سراسری، اسامی رتبه های برتر منشر شد که در این میان نفر اول رشته علوم تجربی بیشتر در کانون توجه قرار گرفت؛ دانشجوی نخبه مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف که  در سال 91 رتبه سوم رشته ریاضی فیزیک را کسب کرده بود در مصاحبه ای اعلام کرده "چون ریاضی و مهندسی برق با شخصیتم همخوانی نداشته؛ تصمیم به تغییر رشته گرفتم. " اما فارغ از دلایل ذکر شده توسط ایشان، می توان این تصمیم را نوعی اعتراض غیر مستقیم به و ضعیت پزشگی زدگی نظام آموزشی قلمداد کرد.

3. در صحبت با دانشجویان فنی، متاسفانه وسوسه رفتن به کشورهای پیشرفته، همیشه داغ می باشد که خود داستان غم انگیز دیگری را دارد.

4. در بحث توسعه رشته های دانشگاهی، چرا هموراه حساسیت های خاصی نسبت به رشته های پزشکی وجود داشته؛ اما در مورد رشته های مهندسی از چنین حساسیت هایی خبر نیست و حتی در دانشگاه پیام نور، تمام رشته های مهندسی فنی به صورت نیمه حضوری با کیفیت بسیار پایین  ارایه می شود.

5. با توجه به نامناسب بودن شرایط مورد نظر و ادامه این روند، متاسفانه اقدامات خاص و اولیه ای در این زمینه توسط مسوولان برداشته نشده و روز به روز بر این بی عدالتی ها و ناملایمات افزوده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.