پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین - یزد : رئیس مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های مالی عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به محدودیت منابع، تنگناههای مالی دولت و هزینه های بالای طرح ها و پروژه های عمرانی گفت: دستگاههای اجرایی برای اجرا و پیشبرد این پروژه ها از اسناد خزانه اسلامی استفاده کنند.

دستگاههای اجرایی برای اجرای طرح های عمرانی از اسناد خزانه اسلامی استفاده کنند

به گزارش قدس آنلاین ازیزد ، مهدی بنانی در همایش معرفی اسناد خزانه اسلامی در جمع مدیران، معاونان و کارشناسان مالی دستگاههای اجرایی این استان اظهارداشت : دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی این فرصت را فراهم کرده تا این بخش بتواند از ابزارهای پیش بینی شده در قانون بودجه سال 95 در زمینه انتشار اسناد خزانه اسلامی برای اجرای برنامه ها و طرح های جاری و عمرانی خود استفاده کند.

وی خواستار حرکت دستگاههای اجرایی و دولتی در این مسیر به منظور تامین منابع مالی خود شد و افزود: اینکه منتظر باشیم تا همانند روال گذشته، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، نقدا منابع مالی را دراختیار دستگاههای اجرایی قرار دهد ممکن نیست و به نظر نمی رسد دولت در این زمینه سیاست گذشته را دنبال کند؛ چرا که ظرفیت پرداخت نقدی دولت محدود و منابع مصرفی زیاد است.

بنانی تصریح کرد : البته قرار نیست اسناد خزانه اسلامی تمامی مسایل کسری بودجه و تامین منابع را حل کند و باید از سایر ابزارهای قانونی تامین منابع مالی مانند اوراق مشارکت و صکوک اجاره  نیز بهره گیری کرد.

رئیس مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های مالی عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در قانون بودجه سالجاری 120 هزار میلیارد تومان ابزارهای مختلفی  برای انتشار اسناد و اوراق مشارکت اجرای طرح های عمرانی منظور شده است که 22 هزار میلیارد تومان به  شرکت های دولتی و شهرداری ها و بقیه به خود دولت و دستگاههای اجرایی اختصاص دارد.

بنانی خاطر نشان ساخت: سهم شرکت های دولتی زیر مجموعه وزارتخانه های نیرو، نفت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان ، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت و معدن ، جهاد کشاورزی و سازمان انرژی اتمی از 120 هزار میلیارد تومان در سالجاری 10 هزار میلیارد تومان می باشد.

وی با اشاره به 57 هزار میلیارد تومان سرجمع اعتبارات عمرانی امسال کشور گفت:  به موجب بخشنامه سازمان برنامه و بودجه کشور ، امکان پرداخت 6 هزار میلیارد تومان نقدی و در کنار آن یک ظرفیت 15 هزار میلیارد تومانی اوراق صکوک اسلامی وجود دارد  که قابلیت انتشار دارد  و دستگاههای می توانند از آن استفاده کنند.

بنانی افزود: در بحث بدهی ها و تامین ابزار مالی دولت به غیر از انتشار اسناد خزانه اسلامی،  بحث تهاتر نیز می تواند راهگشا باشد و بر اساس بند پ قانون رفع موانع تولیدی، بخش خصوصی یا تعاونی می تواند طلب خود از شرکت دولتی در این قالب تسویه کند که تاکنون حدود 800 میلیارد تومان مطالبات بخش خصوبی با بدهی دولت تهاتر  شده است و حدود هزار میلیارد تومان نیز در دست اقدام است.

رئیس مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های مالی عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت : برای اجرای طرح های شهرداری و  قطار شهری امسال 7 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش بینی شده است که هر میزان از این مبلغ برای اجرای طرح قطار شهری منتشر شود 50 درصد در اصل و فرع  بر عهده دولت است و تاکنون برخی کلان شهر ها از این فرصت استفاده کردند.

وی تامین سریعتر تامین مالی طرح های عمرانی و قابلیت خرید و فروش اسناد و اوراق را از مزایای اوراق اجاره برشمرد و افزود: برای اینکه اوراق منتشر شود دستگاه اجرایی باید دارایی ها و سرمایه های خود را پشتوانه آن قرار دهد و با توجه به اینکه بر اساس نظام مالی و مقرراتی کشور که نمی توان اوراق قرضه منتشر کرد؛ باید از  اوراق اسلامی که مبتنی بر عقد شرعی و عقد اجاره است استفاده نمود.

وی با بیان اینکه در تامین پشتوانه اوراق اجاره جای نگرانی نیست تصریح کرد :  دولت در زمان سررسید اوراق و اسناد منتشر شده، خود را موظف به پرداخت بدهی ها بابت اوراق مشارکت می داند و آن را تضمین می کند و تنها اقدامی که دستگاه باید انجام دهند اینکه مستندات و اسناد را در اختیار وزارت اقتصاد قرار دهند تا اوراق ثبت و صادر شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد هم در این همایش، اسناد خزانه اسلامی را در جذب اعتبارات عمرانی مهم ارزیابی کرد و  با اشاره به زمان کمی که تا پایان سال برای تحقق این هدف وجود دارد از دستگاههای اجرایی استان خواست مطالبات خود را اعلام و از این فرصت قانونی استفاده کنند.

سید محمد رضا سید حسینی از مبادله موافقت نامه دستگاههای اجرایی استان از هفته آینده  خبر داد و بر تسریع در انجام این عملیات تاکید کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم بدون مشکل، اعتبارات و منابع استانی را در قالب اسناد خزانه اسلامی جذب کنیم.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با قدردانی از حضور مدیران، مسئولان و شرکت کنندگان در این همایش  از کمبود منابع مالی در شش ماهه اول سال هر سال و پرداخت یکجا در روزهای پایان به عنوان یکی از مشکلات فراروی نظام مالی و بودجه ای برشمرد.

" علی نمازی " تصریح کرد: بحث کمبود منابع در 6 ماهه اول سال به خصوص در اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای و وجود منابع و بعضا وفور منابع در پایان سال یکی از مشکلات بودجه ای است که  فعالیت های عمرانی را با مشکل مواجه و امکان جذب آن را نیز دشوار می کند.

وی خواستار رفع این مشکل شد و افزود : اجرایی شدن اسناد خزانه اسلامی، گامی اساسی برای حل مشکلات است و امیدواریم دستگاههای اجرایی تلاش خود را برای اجرای این سیاست دولت به کار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.