پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین - ساری - حسین احمدی: مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: دو اثر تاریخی استان شامل عمارت دخانیات و خانه بهرامی در لیست آثار تاریخی کشور جای گرفت.

عمارت دخانیات و خانه بهرامی ثبت ملی شد

دلاور بزرگ نیا افزود: با دستور معاون رئیس جمهور به استاندار، عمارت دخانیات کلاردشت و خانه بهرامی آمل به ترتیب با شماره ثبت 31565 و 31547در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه عمارت دخانیات مربوط به دوره پهلوی اول است و بیش از 100 سال قدمت دارد افزود: تزیینات، مصالح داخلی و خارجی بکار رفته در این بنا از سیمان، گچ، سنگ و آجر است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اضافه نمود: اثر تاریخی - فرهنگی عمارت دخانیات کلاردشت در دو طبقه به ابعاد 57/26 طول و عرض 13 متر با پوشش بام شیروانی و پلان مستطیل شکل ساخته شده است.

بزرگ نیا از خانه های قاجاری به عنوان یکی از ارزنده ترین نمونه ها از میان بناهای تاریخی موجود در استان مازندران یاد کرد و گفت: مازندران با توجه به اقلیم، خانه های برونگرا دارد و مصالح مورد استفاده در اثر مصالح بومی چوب و گل و است.

وی افزود:خانه بهرامی بر روی سکویی مرتفع ساخته شده و راه ارتباط حیاط با داخل ساختمان از طریق 8 پلکان دو طرفه است سقف ها تماما چوبی و دارای تزئیناتی شامل نقاشی های زیبایی در زیر سقف مشابه نقوش سقانفارهای مازندران با موتیف های هندسی، گیاهی، جانوری و انسانی است.

بزرگ نیا تاکید نمود: هرگونه دخل ،تصرف یا اقدام وعملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این بنا شود برابر ماده 558تا 569 قانون اساسی مجازات تعزیرات و مجازات بازدارنده جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا کنون 670 اثر تاریخی فرهنگی، 17 اثر طبیعی و 47  اثر معنوی در مازندران به ثبت ملی رسیده است، گفت: مرمت و بازسازی این اثر فرهنگی و تاریخی با تایید و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.