رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: وضعیت فعلی علوم انسانی کشور محصول شتابزدگی سالیان پیش است که آموزش عالی به سوی کمیت‌گرایی صرف حرکت کرده بود.

وضعیت فعلی علوم انسانی حاصل شتابزدگی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مراسم افتتاحیه همایش یک روزه «بازشناسی مؤلفه‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های ادبیات پایداری» طی سخنانی عنوان کرد: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به‌عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین پژوهشگاه علوم انسانی در خاورمیانه با ۵۱ سال قدمت و تجربه راه‌اندازی شبکه عمومی نخبگان علوم انسانی کشور با همکاری و مشارکت قریب 2000 محقق و استاد از سراسر کشور به حول و قوه الهی این آمادگی را دارد که مرکز استقرار شبکه نخبگانی علوم انسانی حول محور ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم باشد.

وی در ادامه افزود: درباره ضرورت توجه بیشتر به نقش علوم انسانی و به ویژه ادبیات در استمرار ارزش‌های دفاع مقدس در مسیر تمدّن نوین اسلامی ـ ایرانی؛ اگرچه تکنولوژی و سخت‌افزار، بی‌گمان سهمی وافر در آینده توسعه و اقتدار و تمدّن ما خواهد داشت اما به شرطی که در چرخه نظام معرفتی و مغزافزاری درآید و خود را مستقر سازد و پایدار بماند، می‌تواند به حلقه تمدّن‌سازی بپیوندد.

قبادی با بیان اینکه اگر این اتفاق نیافتد نمی‌توانیم در فرایند تمدّن‌سازی نقش ایفا کنیم، توضیح داد: محور و روح بالنده نظام مغزافزاری در مسیر تمدّن‌سازی در ایران، همواره ادبیات بوده است، این ادبیات است که در ایران می‌تواند پلی میان رشد فناورانه و رسیدن به تمدّن واقع شود. بلکه بر پایه شواهدِ تاریخی ـ تمدّنیِ ایرانی ـ اسلامی می‌توان گفت: علوم انسانی و ادبیات، زیرساخت و زیربنای تمدّن در ایران بوده و در آینده نیز چنین خواهد بود.
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ایران با ادبیات خود می‌تواند بیشتر برای دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد. چرا که ادبیات فارسی، همواره، همان کنشِ عمیقِ هوشِ تاریخی ایرانیان بوده است. از این رو صیانت‌کننده، بلکه بنیان تمدّن به شمار می‌آید. تمدّن، به فرض تحقق، بدون علوم انسانی و منهای نظام معرفتی و بی پشتوانه ادبیات که شیرازة تمدّن را نگه می‌دارند، ماندگار نخواهد بود و قدرت رویارویی نخواهد داشت.
وی همچنین یادآور شد: تحلیل تجربه بیش از یک ربع قرن سپری شدن از عمر دفاع مقدس نشان می‌دهد همه دلسوزان ارزش‌ها و آرمان‌های دفاع مقدس، اعمّ از نظامیان و دانشگاهیان باید همگرایانه و هم‌افزایانه در امر نقد و تحلیل و ماندگاری و تقویت ادبیات دفاع مقدس کوشش کنند. در اینجا سهم دانشگاهیان بیشتر نقد، تحلیل، پالایش و پیرایش و تدقیق آثار ادبی دفاع مقدس است تا آثاری فاخر و درخور و دانشگاهی‌پسند و مخاطب‌گرا تولید شود که با اقبال نسل‌های آینده دانشگاهی روبرو باشد و لطف نهادهای ارجمند نظامی اعتماد به معیارهای علمی، تسهیل‌گری و حمایت و خلق فضا برای جذب فارغ‌التحصیلان رشته ادبیات پایداری دانشگاه‌ها باشد.

وی اظهار داشت: مجموعه دانشگاهیان و نهادهای نظامی لازم است با برنامه‌ریزیِ هماهنگ، تدبیری بنیادی به حال بیش از ۷۵۰ فارغ‌التحصیل رشته ادبیات پایداری در هر سال بیندیشند تا این سرمایه‌های ملّی مناسب‌تر مورد بهره‌برداری قرار گیرند و جوانان عزیز کشور با امید افزون‌تر و افقی روشن‌تر به سوی ساختن آینده اطمینان‌بخش به پیش بروند.
قبادی یادآور شد: وضعیت فعلی، محصول شتابزدگی سالیان پیش است که آموزش عالی به سوی کمیّت‌گراییِ صرف حرکت کرده بود، الآن وقتِ آن است که با ظرفیت‌سازی مشترکِ نهادهای نظامی و دانشگاهی و اقبالِ بیشترِ بدنه نهادهای خدمتگزارِ نظامی، با تدوین متن‌های عالمانه و فاخرِ ادبیات دفاع مقدس، بخشی از تغذیه فرهنگی ـ معنوی و نشاط‌آوری و تقویتِ هویتِ ملّی و دلبسته بودن به افتخارات رزمندگان عزیز را تداوم بخشند.

وی در پایان اظهار داشت: این ظرفیت‌سازی، می‌تواند در قالب‌های گوناگون ترویجی‌سازی علم، انتشار منظم عالمانه و حساب‌شده منابع علمیِ ادبیات دفاع مقدسِ تولید شده به وسیله دانشگاهیان تراز اوّل، در اشکال چند رسانه‌ای و در الگوهای زیبنده عرضه شود و ان‌شاءالله تداوم بخشنده آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.