پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین -رضا طلبی: فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه به عنوان یک روش حمل ونقل به منظور بهبود عبور و مرور، کاهش تراکم ترافیک و کاهش آلاینده‌ها از طریق ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه در سطح شهر مشهد از چند سال پیش آغاز شد.

چرخ ایستگاه‌های دوچرخه برای اپراتورهایشان نمی‌چرخد

 طبق آمارها، تاکنون ۱۴۰ عدد از این ایستگاه‌ها با برخورداری از سه هزار دوچرخه به شهروندان مشهدی خدمات ارایه می‌دهند.

اگرچه از طریق ایجاد این ایستگاه‌ها فرصت‌های شغلی مؤثری برای جویندگان کار فراهم شده است، اما طبق خبرهای شنیده شده، اپراتورهایی که دراین ایستگاه‌ها مشغول به کارهستند، از شرایط پرداخت حقوق و دستمزدهایشان نارضایتی و گلایه دارند.

تأخیر در پرداخت حقوق

درهمین باره یکی از این اپراتورها می‌گوید: در سال گذشته از طریق یک شرکت خصوصی و با قراردادی که بیشتر جنبه یک طرفه داشت، در این ایستگاه‌ها مشغول به کار شدم، اما این شرکت تاکنون هنوز عیدی سال ۹۵ را به ما پرداخت نکرده است.

وی می‌افزاید: این شرکت، حقوق ماهیانه اپراتورها را با تأخیر سه تا چهار ماه پرداخت می‌کند، اما به دلیل فشارهای زندگی و رشد بالای بیکاری در سطح استان مجبوریم که این شرایط را تحمل کنیم.

یکی دیگر از اپراتورها می‌گوید: با اینکه حدود دو سال است که در ایستگاه دوچرخه مشغول به کارم، اما تأخیر در پرداخت حقوق برایم یک امر عادی و طبیعی شده است و در ابتدای استخدامم تا سه ماه هیچ حقوقی را دریافت نکردم و پس از سه ماه، حقوق ماه اول استخدامم به من پرداخت شد.

وی بابیان این نکته که حقوقی که در مهر ماه به من پرداخت شد، مربوط به حقوق مردادماه می‌باشد، تصریح می‌کند: حتی پرداخت همین حقوق معوقه نیز در یک تاریخ مشخص صورت نمی‌گیرد و تاریخ پرداخت هر ماه همیشه با چند روز تأخیر از ماه قبلی پرداخت می‌شود.

وی درادامه می‌افزاید: نگرانی بیشتر ما مربوط به این است که در این مدت هیچ اطلاع مستندی از اینکه شرکت حق بیمه اپراتورها را پرداخت می‌کند یا نه، در اختیار نداریم و هرزمان که درباره این موضوع از شرکت پرسش می‌کنیم، پاسخ صریح و شفافی به ما ارایه نمی‌شود.

 کسی را به زور استخدام نکرده‌ایم

در همین باره مدیرعامل شرکت متولی این ایستگاه‌ها می‌گوید: ما یک شرکت خصوصی هستیم و در شرایط کنونی اقتصاد کشور، با اتکا بر درآمدزایی خودمان از طریق فروش تبلیغات در این ایستگاه‌ها حقوق پرسنل را پرداخت می‌کنیم.

وی می‌گوید: قراردادهای ما با افراد براساس قانون کار است و اگرچه در پرداخت حقوق پرسنل و عیدی آن‌ها با تأخیرهایی مواجهیم، اما بیمه آنان به صورت دقیق و ماهیانه پرداخت می‌شود.

وی بابیان این نکته که حدود ۲۰۰نفر از طریق این ایستگاه‌ها در سطح شهر مشهد مشغول به فعالیت هستند، می‌افزاید: استخدام هیچ فردی براساس اجبار انجام نشده و بر اساس تقاضای افراد و قرار گرفتن در صف انتظار، فرایند جذب و گزینش آن‌ها انجام شده است، به طوری که در حال حاضر نیز شمار زیادی از متقاضیان در سایت شرکت نام نویسی کرده و در صف انتظار قرار دارند.

وی تصریح می‌کند: این طرح اگرچه در بسیاری از استان‌ها وشهرهای مختلف کشور دیرتر از مشهد اجرا شد، ولی به دلیل حمایت مدیران استان‌ها، از مشهد و استان خراسان رضوی پیشی گرفتند، از این رو از مدیران استان در خواست داریم تا با نگاه حمایتی از این طرح، کمک کنند فرصت‌های اشتغال از این طریق در سطح استان رشد کند و حقوق و دستمزد این افراد نیز بموقع پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    واقعا عالی بود.