زاهدان-همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما کمبود گاز مایع در شهرهای سیستان و بلوچستان خودنمایی کرده و شهروندان برای دستیابی به سیلندر های گاز مجبور به شرکت در ماراتن طلایی هستند که در بسیاری از اوقات به خشونت فیزیکی منجر می شود.

مردم زاهدان از کمبود سوخت می سوزند/فصل «ماراتن طلایی» فرا رسید

به گزارش خبرنگار  قدس آنلاین، بسیاری از مردم شهرهای سیستان و بلوچستان در فصل سرما از نخستین دقایق بامداد در مقابل شرکت های سیلندر پر کنی تجمع می کنند و با خروج هر خودروی حامل گاز به یکباره کاروانی از خودرو ها و موتورسواران برای دستیابی به سیلندرهای طلایی رقابتی سنگین همچون ماراتن را در خیابان های شهر به نمایش می گذارند.

تا هنگام توقف خودروی حامل گاز مردم از یکدیگر سبقت می گیرند، راه را بر یکدیگر سد می کنند و سعی می کنند تا برنده این ماراتن حتی به قیمت درگیری و نزاع با یکدیگر باشند.

اگر چه در سایر شهر های کشور با چرخاندن یک پیچ در منزل می توان به گاز دسترسی داشت اما در این استان سال ها است که به دست آوردن یک کپسول گاز در زمستان به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

همه ساله با سردی هوا سرویس دهی شرکت های گازرسانی استان مختل، بازار دلالان سیلندرهای گاز داغ و آمار نارضایتی و شکوائیه شهروندان را افزایش می دهد .

مسئولان سیستان و بلوچستان که تا کنون روش های مختلفی برای کنترل و مهار این مشکل از جمله سهمیه بندی و اعلام کالابرگ و اشتراک را طی سال های گذشته تجربه کرده اند اما هنوز توفیقی در خصوص تامین گاز مردم  در فصل زمستان حاصل نشده است.

در سال های دور قاچاق سیلندر های گاز به آن سوی مرز و کشور افغانستان و مسدود شدن جاده ها بر اثر بارندگی برف مهمترین بهانه برای کمبود گاز عنوان می شود اما در حال حاضر که مرز مسدود و خطوط  ریلی برای انتقال گاز راه اندازی شده، اما باز هم همان مشکل قدیمی در حال تکرار است.

با وجود اینکه در ۳۷ سال گذشته تمامی مردم سیستان و بلوچستان با این مشکل روبرو بوده و همه ساله شاهد بحران گاز در این استان هستیم اما بر خلاف قول های مکرر مسوولان تاکنون اقدامی برای رفع این مشکلات نشده است.

میدان داری دلالان

 کمبود گاز در فصول سرد سال همه ساله در زاهدان و سایر شهرهای استان پای دلالان را به بازار سیاه باز می کند و به عنوان یکی از فرصت های اشتغالزایی در این فصل محسوب می شود.

 بسیاری از افراد بیکار که بواسطه عدم نظارت دستگاه های اجرایی به شغل سیلندر فروشی روی آورده اند با خرید و ذخیره سازی سیلندرهای گاز در منازل خود از این راه سود به جیب می زنند.

 صف های طویل گاز که به طور معمول از حوصله شهروندان عادی خارج و به دلیل نزاع ها و درگیری های به وقوع پیوسته کمتر پای کارمندان را به درون خود باز می کند و موجب می شود بسیاری عطای صف را به لقایش بخشیده و گاز مورد نیاز خود را از همین دلالان و با قیمت های گزاف تهیه کنند.

صف گاز سیستان

از آنجا که حتی بسیاری از اصناف و دکه های به اصطلاح مطبوعاتی به شغل سیلندر فروشی گاز اشتغال دارند، باید دستور العمل ویژه ای را برای برخورد با این افراد در دستور کار قرار داد.

گذشته از ایجاد بازار های سیه فروش مواد سوختی در جوار تمامی خیابان ها خود به ناامنی شهروندان دامن می زند اما به نظر می رسد فرمانداری تاگنون توفیقی و یا حرکتی در این راستا نداشته است.

قیمت گاز در زاهدان بالا رفت

علی وزیری مهر از جمله شهروندان زاهدانی با بیان اینکه طی چند روز گذشته کمبود گاز موجب بالارفتن قیمت ها در بازار آزاد  شده است بیان داشت: قیمت هر سیلندر ۱۱ کیلویی در شرایط عادی از ۶۰ هزار ریال تجاوز نمی کند اما دلالان این سیلندرها را تا قیمت ۱۵۰ هزار ریال به دلیل نیاز مردم به گرما می فروشند و هیچ سازمانی نیز جلودار این گرانی نیست.

وی افزود: نبود نظارت  موجب شده که برخی از خودرو های حامل گاز سیلندرها را با قیمت بالاتری به دکه ها و یا دستفروشان عرضه کنند و سیستم توزیع را مختل کنند.

سیستم توزیع نامناسب

 فرماندار زاهدان در این رابطه می گوید: سیستم توزیع نامناسب سبب شده تا سهمیه مازاد گاز به دست دلالان برسد و آنها نیز سیلندرهای گاز را با هزینه‌ای نزدیک به ۲ تا ۲.۵ برابر از طریق دکه‌ها در سطح شهر به فروش برسانند.

مجتبی خانجانی در خصوص نارضایتی مردمی مبنی بر وجود صف‌های طولانی توزیع سیلندر گاز مایع و وجود دلالان گاز در این شهرستان اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام شده، میزان سهمیه گاز مورد نیاز در شهرستان زاهدان، روزانه ۱۱۰ تن است اما به‌دلیل توزیع نامناسب برای رفع نیاز شهروندان در ایام خاص مانند زمستان و پاییز این مقدار در روز به ۱۸۰ تا ۲۱۰ تن رسیده است.

وی تصریح کرد: به طور متوسط  ۷۰ تن گاز مازادی که روزانه وارد زاهدان می‌شود به‌دلیل سیستم توزیع نامناسب میدانی در اختیار دلالان سیلندر گاز قرار می‌گیرد.

خانجانی گفت: از شهروندان درخواست دارم همکاری‌های لازم را در زمینه تغییر سیستم توزیع میدانی به درب منازل با شرکت‌های پرسی‌ایران گاز و الیاس گاز انجام دهند تا دلالان از سیلندرهای گاز سوء استفاده نکنند و مشکل کمبود گاز در شهر رخ ندهد.

فرماندار زاهدان خاطرنشان کرد: سهمیه ماهانه گاز در شهرستان زاهدان ۳ هزار و ۳۰۰ تن است که با رایزنی انجام شده در حال حاضر ماهانه ۵ هزار و ۴۰۰ تا ۶ هزار و  ۳۰۰ تن گاز وارد شهرستان زاهدان می‌شود اما با این وجود هنوز شاهد صف‌های طولانی تهیه گاز در زاهدان هستیم و دلیل آن وجود دلال‌های گاز است.

وی تاکید کرد: سیستم توزیع نامناسب سبب شده تا سهمیه مازاد گاز به دست دلالان برسد و آنها نیز سیلندرهای گاز را با هزینه‌ای نزدیک به ۲ تا ۲.۵ برابر از طریق دکه‌ها در سطح شهر به فروش برسانند.

خانجانی تصریح کرد: کمبود گاز به دلیل ذخیره سیلندر توسط دلال‌ها در فصول سرد سال رخ می‌دهد که باید در راستای رفع مشکل شهروندان همکاری‌های لازم را با شرکت‌های پرسی ایران گاز و الیاس گاز در زمینه تهیه سیلندر از طریق اشتراک درب منزل انجام دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.