سال گذشته با پیشنهاد نمایندگان مجلس وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، اما مقایسه آماری میان نسبت ازدواج ها در چند سال اخیر نشان می دهد حتی افزایش ۳۰۰ درصدی وام هم چندان توفیقی در افزایش رغبت جوانان به ازدواج نداشته است.

۱۰ میلیون تومان برای شروع یک زندگی کافی نیست

اختصاصی قدس آنلاین - وام ازدواج همان ۱۰ میلیون تومان، با بازپرداخت ۴ساله. و البته براساس لایحه بودجه سال ۹۶ بانک مرکزی موظف است بانک ها را برای پرداخت این وام مکلف کند.

یکی از پرحاشیه ترین مصوبات قانون بودجه سال ۹۵، افزایش سقف وام ازدواج از ۳ به ۱۰ میلیون تومان بود؛ مصوبه ای که با پیشنهاد نمایندگان مجلس و در حین بررسی لایحه بودجه به آن اضافه شد.

این مصوبه در خردادماه امسال همزمان با ابلاغ قانون بودجه به شبکه بانکی کشور ابلاغ و باوجود مخالفت های بسیار به مرحله اجرا رسید؛ بانک‌ها معتقد بودند با توجه به محدود بودن منابع قرض الحسنه پس انداز به عنوان محل تامین مالی وام‌های ازدواج، امکان رشد ۳۰۰ درصدی وام به یکباره وجود نداشته و موجب ایجاد صف‌های طولانی پرداخت به متقاضیان و از سویی دیگر کاهش تعداد پرداختی ها خواهد شد.

اما بانک مرکزی حواشی مطرح شده از سوی بانک ها را تایید نکرد و اعطای وام ۱۰ میلیونی از سوی بانک انجام و پوشش حداقل ۱۰۰هزار فقره ای آن در هرماه اجرا شد؛ یعنی در ۷ ماه و نیم اول امسال حدود ۴۷۸هزار نفر از تسهیلات وام ازدواج استفاده کرده اند.

اما اینکه آیا افزایش سقف پرداخت وام توانسته در ترغیب جوانان به ازدواج موثر باشد یا نه را باید از آمار فهمید. براساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، میزان ازدواج های ثبت شده در کشور در سال ۹۴، ۶۸۵ هزار و ۳۵۲ مورد بوده که در مقایسه با سال گذشته اش کاهش ۳۹هزار موردی داشته است.

و اگر به این، آمار ۴۱۸هزار نفری ازدواج ها در ۶ ماهه نخست سال جاری را اضافه کنیم متوجه می شویم حتی افزایش ۳۰۰ درصدی وام هم چندان تاثیری در تشویق جوانان به ازدواج نداشته است.

موضوعی که می توان به صورت تلویحی از صبحت های علی قربانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی فهمید: اگرچه میزان وام ازدواج در بودجه سال آینده افزایش نیافته اما همین مبلغ فعلی اگر به درستی و با شرایط آسان به دست جوانان برسد، گره گشای بخشی از مشکلات آنها در مسیر ازدواج خواهد بود.

و شرایط آسان شاید در نظر قربانی، نحوه اخذ ضمانت برای پرداخت وام از سوی بانک ها باشد؛ وی اضافه می کند: در صورت لزوم برای رفع موانع پیش روی جوانان در نحوه ضمانت ها نیز ممکن است تغییراتی وجود داشته باشد. در تلاشیم به جای در نظر گرفتن دو ضامن بانکی زوج ها بتوانند با معرفی یک ضامن بانکی وام های مورد نیاز خود را دریافت کنند .مجلس نیز برای کاهش مشکلات و موانع پیش روی جوانان برای دریافت وام های ازدواج با طرح سؤالات و درصورت لازم استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی تمام سعی خود را در آسان سازی بازپرداخت های بانکی و ارائه تسهیلات بیشتر بر اساس توانایی های این وزارتخانه خواهد کرد .

آسان سازی بازپرداخت ها نیز مساله قابل توجهی است؛ بازپرداخت ۱۰ میلیون تومان طی ۴ سال بدون هیچ بهره و سود بانکی می شود ماهی حدود ۲۱۰ هزار تومان. اینکه آیا ۱۰ میلیون تومان برای شروع یک زندگی مشترک کافی است یا نه هنوز جای سوال دارد اما اینکه یک زوج جوان می توانند نسبت به بازپرداخت وام شان اقدام کنند هم مساله ای است که باید مسئولان بیشتر به آن بیندیشند.

در حالی که بحران اصلی کشور ما بیکاری جوانان و به تبع آن کاهش سقف ازدواج ها در هر سال است آیا تخصیص ۱۰ میلیون تومان وام با شرایط خاص و بازپرداخت های کوتاه مدت می تواند در ترغیب جوانان به ازدواج موثر باشد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.