یزد - دفتر مدیر بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: بیش از ۱۸۰هزار راس دام علیه بیماری آنتروتوکسمی در استان یزد ایمن سازی شدند.

۱۸۰هزار راس دام علیه بیماری «پرخوری» در استان یزد ایمن‌سازی شدند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محمد عبدالحسین زاده اظهار داشت: بیماری آنترو توکسمی که به آن قلوه نرمی یا بیماری پرخوری هم می گویند در زمان تغییر فصل و تغییر ناگهانی و سریع جیره ی غذایی به دلیل مشکلات مدیریتی در دام ها ایجاد می شود. که از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد بیش از ۱۸۰هزار راس دام سبک گوسفند و بز بر علیه این بیماری واکسینه شده اند.

وی افزود:آنترو توکسمی به دلیل عدم آگاهی و سوء مدیریت دامداران در تغذیه و واکسیناسیون، در بره و بزغاله هایی اتفاق می افتد که به مادرانشان یک ماه مانده به زایمان واکسن نزده باشند و یا بره هایی که بعد از تولد، به مقدار کافی آغوز را از مادر واکسینه دریافت نکرده باشند.

عبدالحسین زاده تصریح کرد: این بیماری با علایم بالینی و کالبد گشایی از قبیل بی حالی، افسردگی، فلجی متابولیک، مسمومیت و عدم هوشیاری، التهاب و پرخونی روده ها، پرشدن کیسه صفرا، انباشتگی و پرخونی شکمبه و شیر دان، التهاب ریه ها و پرخونی و تغییرات دژنراتیو کلیه ها همراه است و در نهایت منجر به تلف شدن دام می شود.

وی خاطرنشان ساخت:  با همکاری هر چه بیشتر دامداران و واکسیناسیون به موقع دام ها، تلفات ناشی از این بیماری به حداقل ممکن برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.