اهواز_ آتش زدن مزارع پس از برداشت آتش زدن بقایای گیاهی است.

آتش زدن مزارع پس از برداشت اثرات سوء زیست محیطی دارد

به گزارش قدس آنلاین، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان با اعلام این خبر گفت : آتش زدن مزارع پس از برداشت در اصل آتش زدن بقایای گیاهی است و علاوه بر اثرات سوء زیست محیطی باعث ضرر و زیان زیادی به خاک زراعی می شود و با آتش زدن علاوه بر اینکه بخش مهمی از گیاه را که می تواند در میان مدت تبدیل به موموس بشود باعث افزایش بیلان خاکها گردد و باعث شود جانداران مفیدی که در سطح خاک زندگی می کنند و نقش حیاتی و مهمی را که در چرخه مواد در طبیعت دارند از بین بروند و بتدریج این کار باعث می شود با کمبود حاصلخیزی خاک مواجه شویم.

محمد قاسمی نژاد با بیان این مطلب که آتش زدن مزارع موجب کاهش عملکرد محصول می شود افزود: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی توافقاتی با دستگاهها و سازمانهای ذیربط انجام داده تا قانونی  الزام آور تنظیم گردد   و مانع انجام این کار توسط کشاورز شودو بدین صورت  از پیامدهای  سوء  آتش زدن مزارع جلوگیری شود.

وی اظهار داشت : هم اکنون زمان برداشت محصولاتی چون کلزا و گندم می باشد و کشاورز می تواند در فاصله بین برداشت محصولات پاییزه و کشت تابستانه   می تواند با کشت محصولاتی همچون ماش  علاوه بر کمک به حاصلخیزی خاک  منفعت مالی هم برای آنها بدنبال خواهد داشت.

قاسمی نژاد تصریح نمود : در کشاورزی حفاظتی باید ۳۰ درصد بقایای محصول قبل  روی خاک باقی بماند و با این ۳۰ درصد مدیریت بقایای گیاهی، مدیریت حاصلخیزی خاک، عوامل زیان رسان و مدیریت خاک ورزی حفاظتی چهار مقوله ای هستند که در آن سیستم کشاورزی حفاظتی و کشاورزی پایدار برنامه ریزی شده است.

معاون بهبود تولیدات  گیاهی  به کشاورزان هشدار داد  و آنان را از آتش زدن مزارع پس از برداشت منع نموده و گفت : زمین انفال می باشد و سرمایه ملی است و این زمین باید نسل های آینده را هم نان بدهد و اگر مزارع پس از برداشت محصولات آتش زده شود و به اصول کشاورزی حفاظتی و پایدار توجه نشود به نسل های آینده خیانت شده است.

قاسمی نژاد افزود: به کشاورزان توصیه می شود بجای سوزاندن مزارع، ۵۰ کیلو در  هر هکتار کود ازته یا کود اوره را در خاک بریزند و آبیاری کنند و این امر تجزییه مواد کاه و کلش را تسریع می کند در نتیجه گیاه دچار کمبود عناصر غذایی نخواهد بود ضمن اینکه این بقایای گیاهی به نوعی حدود ۳۰ درصد در مصرف انرژی و آب صرفه جویی می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.