به گزارش قدس آنلاین، گرایش به تجمّل و اسراف، یکی از پدیدههای شایع در زندگی امروز خانوارهای ایرانی است.
از نگاه کارشناسان در شرایطی که فشارهای تورمی مضاعفی در یکی دو دهه گذشته بر معیشت مردم وارد شده، چشم و همچشمی، اسرافگرایی و هزینههای بی دلیل، قدرت خرید خانوارها را بیش از پیش کاهش میدهد.
در خصوص اندیشههای اقتصادی امام هشتم شیعیان به مقوله اسراف و تجملگرایی با حجت الاسلام هادی مزینانی کارشناس اقتصاد اسلامی، معاون سابق ضوابط شرعی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا، و کارشناس تشریح احکام اقتصادی در رادیو اقتصاد گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید:
*** در نگاهی کلی به اندیشههای اقتصادی امام رضا (ع) مهمترین نکات در خصوص اسراف، نحوه اداره اقتصاد خانوار و نحوه هزینه کرد کدام موارد هستند؟
قطعا مقوله اقتصاد در زندگی و اندیشه امام هشتم جایگاهی ویژه دارد. در روایتی از ایشان نقل شده که : هر کس خدای متعال را باور نداشته باشد از گناه پروا نمیکند و از ستم دوری نمیکند. با دقت اگر به این روایت نگاه کنیم میبینیم اسراف، تبذیر چه در زندگی فردی و چه اجتماعی علاوه بر حیف و میل کردن نعمتهای الهی که در قالب رزق و روزی به ما داده شده، ستم کردن به خود و در بسیاری موارد به دیگران است. چون به واسطه اسراف دیگری را هم از بهرهمندی از نعمتهای خداوند محروم کردیم.
حضرت امام رضا در تذکری زیبا نسبت به این امور فرموند: مالک حقیقی خدای متعال است و اموال و مادیات در دست مردم عاریهای بیش نیستند. آنچه میشود از این کلام شریف برداشت کرد این است که عاریه را باید صحیح و سالم به مالک برگرداند و تنها به نحوی که مالک اجازه داده از عاریه استفاده و در آن تصرف کرد بنابراین باز هم میرسیم به مساله اصلی یعنی رعایت دستور الهی در نحوه مصرف در هزینه کردهای زندگی.
اگر بخواهیم عناوینی که حضرت امام رضا در باب هزینه کردهای ناصحیح در زندگی به کار بردهاند را جمعبندی کنیم به واژههایی مثل تکاثر، استثمار، ظلم و ستم، حرص و اکتناز میرسیم که در سیره و کلام رضوی بارها و بارها بیان شدهاند.
یکی از اصحاب از ایشان پرسیدند : مخارج زندگی را چطور متعادل کنم که از مسیر صحیح منحرف نشده باشم؟ حضرت فرمودند: حد وسط را در میان دو روش ناپسند رعایت کن. راوی میگوید با تعجب از آقا پرسیدم: فدای شما بشوم... این دو روش ناپسند چه هستند؟
امام فرمودند: بین اسراف و اقتار به معنی سختگیری بیش از حد و خرج نکردن و مال اندوزی و اصطلاحا خساست به خرج دادن، راه میانه را انتخاب کن.
ایشان از اسراف و سهل انگاری در بهره گیری از مواهب الهی به عنوان تباه کننده اموال یاد میکنند و همواره به یاران و دوستان تاکید داشتند از این پدیده نامبارک دور باشند.
امام رضا در روایتی از تکه تکه کردن درهم که کنایه از خرجهای کوچک اما نابجا به عنوان فساد یاد کردند. یعنی حتی باید به جزییات هم باید توجه کنیم و با این نگاه که ارزشی ندارد از کنارش عبور نکنیم.
*** به عقیده شما و بر اساس آموزههای امام رضا (ع) میانهروی در رفتارهای اقتصادی جامعه امروزی ایران چه جایگاهی دارد؟
قطعا یکی از مسلمات زندگی امروزی هم اقتصاد است که در نگاه جزیی خانواده را در بر میگیرد و زمینهساز پیشرفت خانواده است. در نگاه کلان هم وسیله توسعه کشورها را در حوزههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رفاهی فراهم میکند. نکتهای که شاید بسیاری از مردم به آن توجه کافی ندارند معنی کلمه اقتصاد است، از نظر لغوی به معنی میانهروی و رعایت اعتدال است. روایتهای مختلف از میانهروی در امور مالی و دخل و خرج از امام هشتم ع وجود دارد و ایشان گاه از پرهیز از اسراف و عدم افراط و تفریط به عنوان یک تکلیف شرعی یاد و این رعایت اعتدال را سبب برکت و ازدیاد رزق و روزی هم عنوان میکنند. نکته قابل توجه دیگر این است که در مبانی دینی ما تمام این موارد نکوهش شدهاند اما رفتار مالی ما در زندگی امروزی ما متاسفانه زیاد با آموزههای بزرگان دین مطابقت ندارد.
*** به نظر شما و به صورت مصداقی چه مواردی در زندگی امروز جامعه ایرانی با این آموزهها همخوان نیست و نیازمند اصلاح است؟مصادیق زیاد است اما از جمله آن میتوان به چشم و همچشمیها، تجملگرایی و هزینههای گزاف برای برپایی مجالس اشاره کرد. متاسفانه فضای مجازی هم در مواردی به ابزاری برای ترویج این امور تبدیل شده است. شاهدیم که در کانالها و گروهها از انواع لباسها و وسایل تجملاتی و گرانقیمت گرفته تا ظروف بیمصرف و کم مصرف و در عین حال گران را تبلیغ میشود. با نهایت تاسف میبینیم که در بعضی از زندگیها همین موارد غیرضروری به موارد ضروری تبدیل شده و مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است به نحوی که بعضی از زندگیها به سبب همین موضوع و عدم توانایی مرد خانواده در تامین هزینهها به جدایی و یا طلاقهای عاطفی کشیده شده است. با این تفاسیر جای تاسف است که مقوله سبک زندگی ایرانی اسلامی که مدنظر مقام معظم رهبری هم هست به فراموشی سپرده شده است.
نظر شما