تحولات لبنان و فلسطین

مدت‌هاست بحث جابه‌جایی فرودگاه مشهد مطرح است؛ اتفاقی که قطعا در کنار مزایایی که دارد دارای نقص‌هایی است و باید به آن توجه شود.

زمزمه جابه‌جایی فرودگاه مشهد و یک ابهام؛ تکلیف هزینه راه‌اندازی ایستگاه مترو فرودگاه چه می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، چند سال است که  بحث انتقال فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به نقطه‌ای دیگر از شهر مشهد مطرح شده و بسیار معتقدند این کار سبب می‌شود آلودگی صوتی و بسیاری دیگر از اتفاقات و مسائل مربوط به فرودگاه مشهد کمتر شود.

امروز نیز در خبرها آمده بود که نخستین جلسه امکان‌سنجی جابه‌جایی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با حضور علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی و جمعی از مدیران استانی و شهری در محل دفتر استاندار برگزار شده و در این جلسه مصوب شده زمین‌های دولتی با مساحت بیش از یک هزار هکتار و با فاصله مناسب و استاندارد از شهر مشهد در یک هفته آینده برای ساخت فرودگاه جدید شناسایی و به اداره کل فرودگاه‌های خراسان رضوی معرفی شود تا اقدامات اجرایی برای تعیین گزینه نهایی انجام گیرد.

همچنین با تاکید استاندار خراسان رضوی مقرر شد شهرداری مشهد نسبت به انجام مطالعات اقتصادی زمین فعلی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد و برآورد میزان درآمد حاصل از تغییر کاربری آن اقدام کند.  

علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی از ابتدای حضور خود در استان تاکید دارد که با توجه به رشد روزافزون تقاضای سفر هوایی به مشهد، انتقال فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد به خارج از شهر ضرورتی غیرقابل انکار است و عنوان کرده تلاش خواهیم کرد که فرودگاهی در شأن زائران و مجاوران بارگاه منور امام رضا(ع) در محدوده خارج از شهر مشهد احداث شود.

اما نکته‌ای اساسی در این بین مطرح است و آن اینکه در سال‌های اخیر هزینه زیادی برای اتصال مترو مشهد به فرودگاه صورت گرفته و سوال اساسی این است که اگر بحث جابه‌جایی فرودگاه مشهد نهایی شود تکلیف هزینه میلیاردی صورت گرفته برای این اتصال چه خواهد شد؟

محمدهادی مهدی‌نیا رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد در این زمینه می‌گوید: این گونه کاربری‌های کلان در طرح جامع شهر مشهد برای آن پیش‌بینی شده است. تا جایی که بنده اطلاع دارم در طرح جامع پیشنهادی شهر مشهد، بحثی برای جابه‌جایی فرودگاه مشهد مطرح نشده و نمی‌دانم ایده جابه‌جایی فرودگاه از طریق چه مجموعه‌ای دنبال می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در بازدید اخیری که از فرودگاه داشتم نیز مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد  اعلام کرد که بحث باند و توسعه خود ترمینال یک را در دستور کار دارند و صحبتی از جابه‌جایی فرودگاه نبود.  اگر هم قرار باشد ایده جابه‌جایی مطرح شود قطعا در مدت زمان طولانی‌تری است.

مهدی‌نیا ادامه داد: به‌هر حال مطالعات خط یک قطار شهری مشهد از روزی که صورت گرفته بحث اتصال به فرودگاه نیز در آن مطرح بوده و اطلاع دقیقی از اینکه این طرح با چه هزینه‌ای صورت گرفته ندارم. آنچه که می‌دانم این است که در طرح جامع شهر مشهد، بحث انتقال فرودگاه مشهد دیده نشده است.

طاهری مدیرعامل سابق بهره‌برداری قطار شهری مشهد در این زمینه می‌گوید: اولا فرودگاه مشهد منتقل نمی‌شود اما مطالعه اتصال خط یک قطار شهری مشهد به بهشت رضا(ع) صورت گرفته و یک مرکز ثقل جمعیتی در طرق وجود دارد و یک کیلومتر دیگر اگر این خط حرکت کند به بهشت رضا(ع) می‌رسد و اکنون در ایستگاه پرواز مشهد، از شهرک ابوذر و سیدی خط فرودگاه مسافر خوبی دارد پس این اتفاقی که رخ داده برای شبکه حمل و نقل مشهد خوب بوده و ادامه آن تا طرق خوب است.

وی با تاکید اینکه بنده سال ۸۱ کارم را در قطار شهری شروع کردم و آن زمان بحث مترو گلبهار مطرح بود اما هنوز فقط زیرسازی شده و در مورد فرودگاه مشهد نیز تا جایی که می‌دانم برای یک خط عمود مطالعاتی صورت گرفته است اظهار داشت: از نظر شخصی بعید می‌دانم فرودگاه مشهد جابه‌جا شود.

به نظر می‌رسد توجیه این طرح البته اگر اجرایی شود این خواهد بود که هزینه صورت گرفته برای اتصال ایستگاه غدیر مشهد به فرودگاه عبث نبوده و همین خط در نهایت به بهشت رضا(ع) مشهد متصل می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.