سعید ابوطالب در گفتوگو با خبرنگار ما افزود: مخاطب با محتوای تلویزیون مشکل ندارد بلکه با قالب برنامهسازی و تکنیکهای تولید برنامه در تلویزیون مشکل دارد که جذاب و بهروز نیست. اگر برنامههای تلویزیون جذاب و بهروز باشد، مردم ترجیح میدهند نیازمندیهای رسانهای خود را از تلویزیون بگیرند تا از رسانههای غیرمعتبر مجازی.
این تهیهکننده تلویزیون خاطرنشان کرد: برنامههای تلویزیونی باید بهروز باشند، اما وقتی مسئله بهروز شدن قالبهای نمایشی به میان میآید عدهای به دنبال کپیکاری از شبکههای خارجی هستند و دقیقاً مثل همان را اجرا میکنند. ممکن است از هر ۱۰ تا، یکی از آنها بگیرد، ولی قرار نیست کپیکاری شود، بلکه میتوان آن قالب را با شرایط داخلی بهروز کرد.
وی گفت: وقتی حرف از ژانر جدید به میان میآید بسیاری گمان میکنند کپیکردن، کاری جدید است و برخی برنامهسازان نعل به نعل یک برنامه را کپی میکنند. مسئله تلویزیون، مسئله خلاقیت است. برنامهسازان باید جسارت داشته باشند و مدیران هم انعطاف پذیرش این خلاقیت را داشته باشند.
ابوطالب ادامه داد: افتخار برخی از مدیران تلویزیون این است که ماهواره نگاه نمیکنند، در حالیکه باید ببینند رقیب چه میکند! به همین دلیل برخی شبکهها به اندازه یک روزنامه هم مخاطب ندارند.
این مستندساز با بیان اینکه رسانه بدون مخاطب معنا ندارد، گفت: درباره اینکه تلویزیون مخاطبانش را از دست داده یا نداده، نظرات مختلفی وجود دارد، با وجود این در دورهای رسانههای رقیب، شبکههای ماهواره ای بودند و امروز شبکههای اجتماعی رقیب تلویزیون هستند.
ابوطالب یادآور شد: تلویزیون باید خودش را با مخاطب همراه کند و از فضای رسانهای جامعه جا نماند، لازم است کارگردانها و تهیهکنندهها برنامههای خلاقانه بسازند. ساختن سریالها و تلهفیلمهایی به شیوه ۱۰ سال پیش درست نیست. تلویزیون اگر از زمان عقب بماند، حتی یکی دو سال، مخاطبش را از دست میدهد. مخاطب امروز انتخابهای فراوانی دارد و همزمان که جلوی تلویزیون نشسته، موبایل به دست گرفته و اگر برنامه تلویزیون او را راضی نکند، غرق در فضای مجازی میشود، بنابراین تلویزیون باید خلاقانه تر عمل کند.
انتهای پیام/
نظر شما