سومین انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی آن هم تنها در یک سال در حالی روز گذشته برگزار شد که با توجه به نتایج اولیه و عدم موفقیت دو ائتلاف رقیب در کسب بیشتر از  نیمی از کرسی‌های پارلمان، همه چیز از تداوم بن‌بست سیاسی در رژیم صهیونیستی حکایت دارد.

تداوم بن بست سیاسی در رژیم صهیونیستی

قدس آنلاین: سومین انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی آن هم تنها در یک سال در حالی روز گذشته برگزار شد که با توجه به نتایج اولیه و عدم موفقیت دو ائتلاف رقیب در کسب بیشتر از  نیمی از کرسی‌های پارلمان، همه چیز از تداوم بن‌بست سیاسی در رژیم صهیونیستی حکایت دارد. اگرچه منابع رسانه‌ای از پیروزی احتمالی ائتلاف نتانیاهو در این رقابت خبر دادند با این حال او همچنان از بدست آوردن اکثریت لازم برای تشکیل کابینه بازماند. نتانیاهو نسبت به دور قبلی انتخابات که در 26 شهریور امسال انجام شد چهار کرسی بیشتر بدست آورده است.

پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی دارد. برای تشکیل دولت ائتلافی، احزاب نیاز به کسب ۶۱ کرسی دارند. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی در ائتلاف با احزاب همسو درنهایت قادر به کسب ۵۹ یا ۶۰ کرسی خواهد بود. میزان کرسی‌های لیست آبی و سفید به رهبری بنی گانتس و احزاب متحدش در پارلمان نیز حدود ۵۴ یا ۵۵ کرسی تخمین زده می‌شود. حزب لیکود که رهبری آن را نتانیاهو برعهده دارد به تنهایی ۳۷ کرسی، ائتلاف بنی گانتس، رقیب انتخاباتی نتانیاهو ۳۳ کرسی، حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن 6 کرسی و فهرست مشترک متشکل از چهار حزب عربی نیز با جهشی بزرگ ۱۵ کرسی را کسب کرده‌اند.

ناظران مسائل سیاسی اسرائیل پیش‌بینی کرده‌اند اعلام رسمی نتایج این انتخابات حداقل تا روز پنجشنبه طول خواهد کشید. پس از آن، رووین ریولین، رئیس جمهور رژیم صهیونیستی یک هفته فرصت دارد فردی را مسئول تشکیل دولت ائتلافی کند. این فرد طبق روال از حزبی خواهد بود که بیشترین آرا را از آن خود کرده است. اگر این نتایج به صورت رسمی تأیید شود نتانیاهو مسئول تشکیل کابینه خواهد شد، اما همچنان برای بدست آوردن اکثریت پارلمان و تشکیل دولت دست‌کم به یک کرسی خارج از ائتلاف راستگرای خود نیاز دارد. نتانیاهو در انتخابات پیشین به دلیل مخالفت دیگر جریان‌های چپگرا و فهرست عربی در پیوستن به ائتلاف او نتوانسته بود کابینه را تشکیل دهد؛ امری که برای رقیب او بنی گانتس هم روی داد و کار به انتخابات زودهنگام اخیر کشید. به نظر می‌رسد این بار هم نتیجه دو انتخاب پیشین در حال تکرار است و اگر سیاست پیشین لیبرمن (عدم ائتلاف با نتانیاهو) پا برجا بماند؛ بن بست سیاسی همچنان ادامه دار خواهد بود.

نتانیاهو خود را پیروز انتخابات خواند

پیش‌بینی‌ها در مورد ادامه بحران سیاسی در اراضی اشغالی در حالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بی‌توجه به این موضوع پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمان، خود را پیروز این رقابت خواند. بنیامین نتانیاهو همچنین تأکید کرده است پس از تشکیل کابینه وعده‌های انتخاباتی خود از جمله پیوستن دره اردن و شهرک‌های کرانه باختری را به‌سرعت اجرایی خواهد کرد. بنی گانتس نیز در نخستین واکنش به نتایج برآوردها، هر چند شکست خود را نپذیرفت، اما با تقدیر از حامیان حزب آبی- سفید گفت برای اهداف آن‌ها همچنان مبارزه خواهد کرد.

درباره انتخابات رژیم صهیونیستی این نکته قابل توجه است که دو رقیب اصلی یعنی نتانیاهو و بنی گانتس حاضر به ائتلاف با یکدیگر نیستند، زیرا نتانیاهو خواهان نخست‌وزیری در این ائتلاف است و بنی گانتس این موضوع را رد می‌کند. بنیامین نتانیاهو امیدوار است برای بار پنجم قدرت را در دست بگیرد. این در حالی است که دادستانی این رژیم نخست وزیر کنونی را در چهار پرونده فساد مقصر دانسته و او را مورد پیگرد قرار داده است. نتانیاهو 70 ساله، بیش از هر دولتمرد دیگر از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی، در مقام نخست‌وزیری بوده که ۱۲ سال آن پیاپی بوده است. رهبر لیکود در کارزار انتخاباتی‌اش تأکید کرده بود در صورت تشکیل دولت جدید، به‌سرعت دره اردن را به خاک این رژیم منضم خواهد کرد و مبارزه با جمهوری اسلامی ایران نیز در صدر اهداف دولت او باقی خواهد ماند.

سناریوهایی پیش رو

محمدمحسن فایضی، تحلیلگر مسائل فلسطین در گفت‌وگو با قدس ضمن اشاره به نتایج مقدماتی انتخابات پارلمان رژیم صهیونیستی و عدم موفقیت ائتلاف نتانیاهو در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان و در نتیجه عجز وی در تشکیل دولت گفت: اکنون و در شرایط حاضر به‌طور کلی چند سناریو مطرح است. از یک سو بنی گانتس به عنوان رقیب انتخاباتی نتانیاهو در هر شرایطی از تشکیل کابینه ناتوان به نظر می‌رسد. او چه با لیست مشترک عربی ائتلاف کند (که در آن صورت لیبرمن حاضر به ائتلاف با او نخواهد بود) و چه با لیبرمن متحد شود، باز هم نمی‌تواند اکثریت پارلمان را کسب کند. شاید همین اطمینان نتانیاهو از ناتوانی بنی گانتس در تشکیل کابینه است که به او جرئت داده خود را پیروز انتخابات بنامد.

در این حال شرایط در اردوگاه نتانیاهو هم بهتر نیست. همان‌گونه که گفته شد نتانیاهو در شرایط کنونی حداکثر 60 کرسی پارلمان را کسب کرد و از تشکیل کابینه ناتوان مانده. اما این اوضاع به شرطی می‌تواند تغییر کند. نخستین فرض پیوستن حزب اسرائیل خانه ما آوگیدور لیبرمن به ائتلاف نتانیاهو است. اگر این اتفاق بیفتد بن بست سیاسی پایان یافته و بنیامین می‌تواند کابینه تشکیل دهد. اما این مسئله کمی بعید به نظر می‌رسد چراکه لیبرمن در دو انتخابات گذشته به هیچ وجه حاضر به ائتلاف با وی نشد. لیبرمن معتقد است که نتانیاهو به دلیل پرونده فساد موجودش گزینه مناسبی برای نخست وزیری نبوده و از سوی دیگر با مواضع وی در مورد غزه هم اختلاف نظر دارد. اما اگر لیبرمن حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نشود همان آش است و همان کاسه و باید منتظر برگزاری چهارمین انتخابات در اراضی اشغالی باشیم؛ مسئله‌ای که عمق اختلافات سیاسی در این رژیم را عیان خواهد کرد. انتخابات چهارم هم یک برد برای نتانیاهو محسوب می‌شود، چرا که نخست می‌تواند ادعا کند شکست نخورده و دوم با وجود درگیری با پرونده فساد می‌تواند 5 تا 6 ماه دیگر در مقام نخست وزیری بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.