قدس آنلاین: داستان کوتاه یکی از بخشهایی بود که امسال در آن نه خبری از برگزیده بود و نه حتی خبری از شایسته تقدیر. این در حالی است که پیش از این برای این بخش دو نامزد معرفی شده بود؛ علی صالحی بافقی که پیش از اختتامیه با انتشار نامهای در فضای مجازی از این جایزه انصراف داد برای مجموعه داستان «فلامینگوهای بختگان» و رضا جولایی برای کتاب «پاییز ۳۲». در کمال تعجب تنها نامزد بخش داستان کوتاه جایزه جلال، یعنی اثر پاییز ۳۲، نه به عنوان اثر برگزیده و نه حتی به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.
هیچ کتابی شایسته عنوان برگزیده نبود
راضیه تجار یکی از داوران بخش داستان کوتاه جایزه جلال در پاسخ به انتقادها درباره عدم معرفی برگزیده در بخش داستان کوتاه، گفت: امسال در بخش داستان کوتاه هیچ کتابی که شایسته عنوان برگزیده باشد، وجود نداشت. از جایزه جلال با آن معیارهایی که دارد و در اساسنامه آن نوشته شده است، انتظارها خیلی بالاست. امسال هم این معیارها در کتابهای مورد بررسی دیده نشده و وقتی دیده نشده است، چطور از ما توقع دارید کسی را به عنوان برگزیده انتخاب کنیم. اگر مثلاً در بخش سینمای جشنواره فجر یا هر جشنوارهای بیایند و به فیلمهایی که نباید، جوایز را تقدیم کنند، خود شما به عنوان بیننده یا خبرنگار فریادتان بلند نمیشود که چرا این کار را کردید؟
نباید هیئت داوران را زیر سؤال ببریم
تجار در ادامه با بیان اینکه نباید از جایگاه داوران غافل شد، افزود: داوران جایزه جلال نباید به خاطر انتخاب یک کتاب ضعیف زیر سؤال بروند. داور که نباید خودش را به خاطر یک کار ضعیف و غیرقابل دفاع زیر سؤال ببرد. ما نمیتوانیم کتابی را که در حد برگزیده نیست به دروغ برگزیده کنیم. اگر این کتابها آن معیارها را داشتند و آن تأثیر تکاندهنده لازم برای یک مجموعه داستان کوتاه را داشتند، ما معرفی میکردیم. یک مجموعه داستان کوتاه را معمولاً ۱۳-۱۲ داستان میسازد. ممکن است در این مجموعه یکی دو تا داستان خوب بوده باشد، ولی اکثریت داستانها این گونه نیست. داستانهای ضعیف کتاب معدل کتاب را پایین میآورد و جا را برای داستانهای خوب هم تنگ میکند. داور بخش داستان کوتاه جایزه جلال در پاسخ به این پرسش که چرا هیئت داوران با توجه به شرایط سخت اقتصادی و مشقتهایی که نویسندگان برای تولید اثر با آن دست و پنجه نرم میکنند جایزه مالی جلال را به نامزدها تقدیم نکردهاند، گفت: این درست نیست که آدم بخواهد از طریق تأیید نابجای یک اثر به نویسندهای کمک مالی داشته باشد. این نوع کمکها باید از یک فرایند دیگر انجام شود. یعنی شأن اثر برگزیده جلال اجل از این است که به دروغ اثری که شایسته نبوده را برگزیده کنیم و بگوییم این کار خیلی عالی بوده است و باید به نویسنده آن کمک کنیم. حمایت از نویسندگان وظیفه دولت و نهادهای دیگر است. هنر و ادبیات جایگاه خودش را دارد. کار باید آن قدر خوب باشد که از خودش دفاع کند. این را هم بدانید که وقتی اثری خوب و قابل قبول باشد و فریاد بزند که به نویسنده من، به خالق من جایزه بدهید، آن کسی که از همه بیشتر خوشحال میشود داور است و اولین شعف و رضایتمندی را آنها در قلب خودشان احساس میکنند.
این نویسنده ادامه داد: بعضی سالها واقعاً دستاوردی از سمت نویسندگان دیده نمیشود. ما امسال در جایزه قلم زرین هم در بخش داستان کوتاه همین وضعیت را داشتیم. همه جای دنیا هم همین طور است و این چیزی نیست که فقط در ایران رخ بدهد. اتفاقاً باید از هیئت داوران قدردانی کنید که تحت تأثیر جو قرار نگرفته و یک کار ضعیف را برگزیده نکردهایم! امسال بخش داستان کوتاه اثر شایسته برای برگزیده شدن نداشت و ما هم بر اساس معیارهای جایزه جلال داوری کردیم. امیدوارم در سال بعد و سالهای بعد وضعیت بهتری در داستان کوتاه شاهد باشیم.
انتهای پیام/
نظر شما