۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 735328

اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهل‌وسومین سالگرد قیام حماسی مردم قم، حاوی بخش‌های متعدد و متنوعی بود که از جمله آن‌ها تأیید صریح مصوبه اخیر مجلس در اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها و کاهش تعهدات ایران و تأکید ایشان بر اجرای حتمی این مصوبه و نیز موارد دیگری بود که از آن نکات به «سخن قطعی و پایانی» جمهوری اسلامی یاد کردند. معنی و مفهوم واضح تصریح بر «سخن قطعی و پایانی»، این است که اگر تاکنون برخی از مسئولان رده اول و دوم نظام، مطالبی برخلاف این اظهارات گفته‌اند، از این پس باید مشی سیاسی و اظهارات خود را بر این اساس تنظیم کنند و در عین حال طرف‌های ایران در موضوعاتی چون مذاکره و رابطه و نیز بحث برجام، بدانند فصل‌الخطاب نظرات مختلف در ایران در مسائل مزبور همین است و طرف غربی روی حرف‌های دیگر حساب باز نکند و وقت خودشان را هم تلف نکنند!

رهبر عزیز انقلاب درباره بازگشت آمریکا به برجام، حرفی زدند که درست برخلاف اظهارات این هفته‌های مسئولان کشور است و از این جهت حرف تازه‌ای در سپهر سیاسی جمهوری اسلامی تلقی خواهد شد. ایشان فرمودند: «بحث می‌کنند آمریکا برگردد به برجام؛ ما هیچ اصرار و عجله‌ای نداریم که آمریکا به برجام برگردد. مسئله ما اصلاً ‌این نیست. مطالبه عقلانی ما رفع تحریم‌هاست. این حقِ غصب‌شده مردم ایران است. وظیفه دارند چه آمریکا و چه اروپا که آویزان آمریکا هستند این کار را بکنند. اگر تحریم‌ها برداشته شد، ‌بازگشت آمریکا به برجام معنا خواهد داشت. البته مسئله‌ خسارت‌ها هم هست که در مرحله بعد مطالبه خواهد شد. امّا اگر تحریم‌ها برداشته نشود، ممکن است بازگشت آن‌ها به برجام به ضرر ما هم باشد».

این در حالی است که همان‌طور که گفته شد در هفته‌های اخیر و پس از معلوم‌شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مسئولانی در دولت و وزارت خارجه و کسانی در رسانه‌ها پی‌درپی اعلام کردند اگر آمریکا به برجام برگردد ما به‌سرعت به برجام برمی‌‎گردیم، ما فوری مذاکرات را آغاز می‌کنیم و مواردی از این دست. در حالی که نظر رهبر فرزانه انقلاب این است که مهم نیست آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد؛ این مسئله ما نیست. بلکه مهم این است که در درجه اول تحریم‌ها لغو شود.

این حرف کاملاً مبتنی بر یک قاعده عقلی و یک تجربه تاریخی است؛ چرا که جناب آقای روحانی رئیس محترم جمهور در نامه‌ای که در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۴ به رهبر معظم انقلاب نوشت، از پیروزی ایران در امضای موافقت‌نامه برجام یاد کرد و این در حالی بود که دونالد ترامپ اول بهمن ۱۳۹۵ رئیس‌جمهور آمریکا شد و مدتی بعد هم از برجام خارج شد و در حقیقت بیش از ۱۵ ماه از انعقاد نطفه برجام در زمان باراک اوباما بوده است که برخلاف تصور و گفته آقای روحانی هیچ گشایشی در لغو تحریم‌ها صورت نگرفت و در فروردین ۹۵ یعنی ماه‌ها پس از امضای برجام آقای سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی کشورمان در مصاحبه با بلومبرگ اعتراف کرد دستاورد برجام برای کشورمان «تقریباً هیچ» بوده است!

بنابراین، نکته مهمی که آیت‌الله خامنه‌ای دیروز تصریح کردند، ناظر به همین موضوع است که حتی ممکن است آمریکا ماه‌ها در برجام بوده باشد اما دستاورد ایران در برابر آن‌همه هزینه‌های گزاف و انجام کامل تعهدات، به اعتراف خود دولت، «تقریباً هیچ» باشد. پس اول رفع تحریم‌ها بعد اقدام‌های بعدی...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.