عباسعلی سپاهی یونسی: قدس ویژه خراسان - معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: با اعتبارات اختصاص داده شده به موزه بزرگ خراسان رضوی این موزه سال آینده افتتاح خواهد شد.<BR>

 افتتاح موزه بزرگ خراسان رضوی تا سال آینده

 

حسین پور که در نشست هفته گردشگری سخن می‌گفت با بیان این که پروژه موزه بزرگ خراسان آن گونه که شایسته است مورد توجه واقع نشد و اعتبارات اختصاص یافته به آن در حد نازلی بوده است افزود: خوشبختانه در جریان سفرهای استانی هیات دولت و در قالب طرح‌های مهر ماندگار و با اختصاص بودجه ای 4 میلیارد تومانی این پروژه در اوایل سال 92 به بهره برداری خواهد رسید.

افزایش آمار گردشگران
وی همچنین با اشاره به چالش‌های پیش روی گردشگری استان و مشهد گفت: در سایه بررسی چالش‌های گردشگری خواهیم توانست به مسائل گردشگری بهتر بپردازیم و مشکلات آن را حل کنیم. وی ادامه داد: امروز آمار گردشگران مشهد از مرز 25 میلیون گذشته و به عدد 27 میلیون در سال رسیده است اما باید توجه کرد که همزمان و همراه با رشد آمار گردشگران باید برنامه ریزی داشته باشیم و در بخش‌های اقامت، حمل و نقل و موضوعات مورد نیاز گردشگر و زائر باید اقدامات بیشتری را شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: امروز یکی از چالشهای بحث گردشگری مشهد عدم تناسب گردشگران و نیازهای این حوزه است و متاسفانه متناسب با نیاز گردشگران و زائران مشهد نتوانستیم برنامه ریزی منظمی از جهت ساماندهی زائرین داشته باشیم.
معاون استاندار تاکید کرد: به دنبال این هستیم که با کمک بخش خصوصی شاهد اجرای بیشتر تورهای زیارتی و گردشگری به مشهد باشیم و در این بخش نیز باید برنامه ریزی‌های منسجم تری انجام شود و برنامه سفر زائر و مسافر از مبدا تا مقصد دنبال شود.
وی در بخش دیگری از گفته هایش به بحث زمان‌های پیک در بحث گردشگری مشهد اشاره کرد و گفت: تلاش شد زمان‌های پیک در طول سال افزایش یابد و این امر باعث شد تا امروز دیگر تنها در تعطیلات تابستان شاهد حضور فراوان زائر و گردشگر در مشهد نباشیم و این به طول سال تسری یافته است.

نگاه فراملی به مشهد
وی تاکید کرد: با همه تلاش‌های انجام شده و ایجاد زیر ساخت‌ها در بخش حمل و نقل ریلی و جاده ای و بحث اقامت و با این که 50 درصد اقامت مسافرت‌ها را خراسان به خود اختصاص داده است اما هنوز نتوانسته ایم جایگاه واقعی را کسب کنیم و لازمه رسیدن به آن این است که باید در کنار تلاش‌های استانی نگاه به مشهد ملی و فرا ملی باشد.
حسین پور با اشاره به ظرفیت‌های مختلف استان و شهر مشهد در جذب گردشگر خواستار توجه بیشتر به ظرفیت‌های استان در بخش‌های نو همچون بخش گردشگری سلامت شد و افزود: در این بخش هم جای فعالیت فراوان وجود دارد و در کنار این گونه گردشگری، باید به گونه‌های دیگر گردشگری هم توجه شود.
وی همچنین به کارها و اقدامات انجام شده در بحث گردشگری مشهد اشاره کرد و گفت: آستان قدس رضوی در این بخش اقدامات خوبی انجام داده ولی قطعاً هنوز کمبودهایی وجود دارد که باید بر طرف شود و این کمبودها در بخش اسکان و حمل و نقل بیشتر به چشم می‌آید.
وی پژوهش در بخش گردشگری را یکی دیگر از مواردی دانست که توجه به آن می‌تواند در سرنوشت گردشگری استان و مشهد تاثیر مثبتی داشته باشد و افزود: این تحقیقات که می‌تواند توسط مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی انجام شود باعث خواهد شد استان را بهتر و بیشتر معرفی کنیم.
حسین پور افزود: در سفر چهارم هیات دولت به استان بحث جابجایی فرودگاه مشهد مطرح شد و قرار بر این شد مکان یابی جدید فرودگاه انجام شود و در ساخت فرودگاه جدید به عدد 25 میلیون زائر و مسافر هم توجه شود.

30 هزار مسکن ارزان قیمت
وی در پاسخ خبرنگاری درباره اسکان ارزان قیمت برای زائران هم گفت: درباره ساخت واحدهای ارزان قیمت درصد بیشتری از زائرین مشهد از قشر پایین تری هستند اما ما با زائرینی با سطح درآمدی بالاتری هم رو برو هستیم و با مبنا قرار دادن یک سطح درآمدی نمی توان بحث اسکان زائران را پیگیری کرد.
وی ادامه داد: بحث آماده سازی 30 هزار تخت ارزان قیمت برای زائران و مسافران مشهد در دستور کار قرار دارد اما نمی توان زائری را نادیده گرفت که دوست دارد در هتل‌های گران قیمت اسکان داشته باشد و باید تنوع مکان‌های اقامتی ما به گونه ای باشد که همه سطوح مالی را پوشش دهد.
مجتبی رجایی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست با بیان این که در سال‌های اخیر همگرایی خوبی بین مسؤولین در موضوع گردشگری وجود دارد افزود: منافع و سود سرشاری که در این انرژی پایدار وجود دارد می‌طلبد که از این امکان ارزشمند حمایت لازم انجام شود.
وی با تشریح وضعیت مشهد در بحث گردشگری گفت: حرکت بیش از 50 درصد قطارها به مشهد است و 50 درصد پروازها نیز به مشهد انجام می‌شود و این باعث می‌شود تا به بحث گردشگری استان توجه بیشتری داشته باشیم.

جذب گردشگر خارجی
وی با اشاره به بحث بناهای به ثبت رسیده در سال‌های پس از انقلاب در استان گفت: در سال پیروزی انقلاب 97 بنا در استان به ثبت رسیده بود اما این عدد امروز به 1385 بنا رسیده است و این نشان می‌دهد که نظام هم به دنبال کارهای خوب در این زمینه است.
وی با اشاره به ضریب اشغال خوب هتل‌ها گفت: یکی از کارهای انجام شده بخش خصوصی و دولتی تعمیم دادن سفر در همه طول سال بوده است که باعث می‌شود هتل‌های ما در طول سال خالی نمانند.
وی ادامه داد: برای نمونه پایانه مرکزی مشهد آمار 120 هزار نفر جابجایی مسافر را در ماه اخیر گزارش کرده است که این باعث می‌شود ما برنامه ریزی بیشتری در این زمینه داشته باشیم.
وی به بحث جذب گردشگر خارجی و سهم استان نیز اشاره کرد و افزود: امسال رویکرد جذب گردشگر خارجی تا 7 میلیون را داریم و سهم استان در این زمینه 1 میلیون و 52 هزار نفر است که در شش ماهه اول امسال استان ما 400 هزار نفر را پذیرش داشته است.
وی افزود: در این زمینه از افغانستان تا امروز 250 کاروان 40 نفره وارد مشهد شده‌اند و این ورود هر روزه ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.