امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس خودرو در گفتوگو با قدس آنلاین درباره حمایت از مصرف کننده و تولید کنده خودرو در زمان لغو تحریمهای آمریکا وعدم اطمینان دوباره به اروپاییها گفت: یکی از بهترین فعالیتهایی که دولت و نظام برای توسعه بازار و صنعت خودرو باید در نظر داشته باشد حمایت متوازن از تولید کننده و مصرف کننده است، یعنی هر دو طرف باید دیده شوند چرا که عرضه و تقاضای متوازن و رضایت نسبی دو طرف در هر معاملهای تعیین کننده سود و پیشرفت آن بازار است.
وی با بیان اینکه لغو تحریمها برای صنعت خودروی کشور یک امر مناسب است گفت: به هر حال لغو تحریمها نه تنها در بازار خودرو بلکه در سایر بازارها و صنایع کشور تأثیرات خوبی به جا میگذارد و قطعاً موجب یک جهش بزرگ درتولید میشود. یادمان نرود سال ۹۶ با لغو تحریمها اولین صنعتی که برای کار و توسعه تجارت با ایران همراهی کرد صنعت خودروسازی بود، یعنی اولین قرارداد رسمی بین ایران و پژو به صورت واقعی انجام شد نه اینکه فقط تفاهمنامهای امضا شده باشد.
کاکایی دراین باره تصریح کرد: بعد از آن اتفاق شاهد بودیم که یک سری خطوط تولید، تجهیزات و فناوریهای جدید صنعت خودروسازی وارد کشور شد، صنایع و فناوریهایی که بنده از نزدیک آنها را دیده ام و کارآیی آنها برایم بسیار جالب بود، اما بعد از روی کار آمدن ترامپ و تشدید تحریم ها جالب است که بدانیم صنعت خودروسازی کشور تاکنون از دانش و صنایع و فناوری که سال ۹۶ وارد کشور شد تا به حال استفاده کرده است، لذا این موضوع یک مسئله مهم است، اگر تحریمها لغو شود و موفق به واردات صنایع و برقراری ارتباط با صنایع بزرگ خودروسازی جهان شویم و بتوانیم نیازهای این صنعت را وارد کنیم قطعاً در امر تولید خودروی داخلی اتفاقات بهینهای را شاهد خواهیم بود.
وی اهمیت صنعت خودروسازی کشور و چرایی تحریم این صنعت را توسط رئیس جمهور پیشین آمریکا توضیح داد و دراین باره گفت: زمانی که آقای ترامپ زیر برجام زد و تحریمها را با شدت بیشتری بر ما تحمیل کرد، در همان سال ۹۸ و۹۹ اولین اقدام تحریمی را بر صنعت خودروسازی ما اعمال کرد، به این دلیل که وی و دولت آمریکا به اهمیت صنعت خودروسازی واقف بودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت در ادامه خاطر نشان کرد: آقای ترامپ به خوبی میدانست اگر وضعیت غیر تحریمی و ارتباط با دنیا و واردات صنایع و تجهیزات و فناوری ها برای ما رقم بخورد قطعاً در صنعت خودروسازی یک جهش و انقلاب بزرگی رقم می زنیم، بنابراین اولین صنعتی را که مورد تحریم قرار داد صنعت خودرو بود، بنابراین مسوولین بنا به اهمیت بالای این صنعت باید زمینهها و بسترهای لازم را برای افزایش ظرفیت صنعت خودرو و جذب فناوری های بالا مد نظر داشته باشند و به توسعه صنعت خودرو با راهکارهای اساسی عملیاتی بیاندیشند تا به ارائه محصولات جدید و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی بیانجامد.
انتهای پیام/
نظر شما