نخستین فیلم بلند سیدمرتضی فاطمی، داستانی خطی و سرراست دارد و اثری روان با اجرایی یکدست است اما حرف جدیدی از نظر فرم و محتوا در سینمای ایران ندارد. «بی‌مادر» ماجرای زنی است که به خاطر نیاز مالی و برای درمان پسرش مجبور می‌شود رحمش را اجاره بدهد، آن طرف ماجرا هم زنی است که خودش پزشک زنان است اما نازاست، تا اینجای کار با پیام‌های گل درشتی در قصه مواجهیم. تلاش فیلمساز هم برای ایجاد چالش و موقعیت اخلاقی ناکام می‌ماند چون فیلم‌نامه اثر، غنی و عمیق نیست. کشمکش‌ها در ساده‌ترین و سطحی‌ترین شکل ممکن اتفاق می‌افتند، روایت خطی و یکدست پیش می‌رود و اگرچه تلاش‌هایی برای غافل‌گیری مخاطب دارد اما منطق فیلم در ایجاد موقعیت‌های غافل‌گیرکننده، ضعیف است. کشمکش اصلی بین سه شخصیت فیلم (مرجان، امیرعلی و مهروز) است و کاراکتر محمود (با ایفای نقش پژمان جمشیدی) نه تنها کمکی به پیشبرد درام نمی‌کند که حذف آن هم آسیبی به کلیت ماجرا نمی‌زند.  

موضوع رحم اجاره‌ای اگرچه ۲۰سال پیش، یک موضوع جنجالی و اخلاقی در جامعه بود اما امروز به یک موضوع قابل حل تبدیل شده است و چندان وضعیت اخلاقی بحرانی برای طرفین ایجاد نمی‌کند حتی ایجاد موقعیت تراژیک مرگ کودک مهروز هم نتوانسته داستان را از ریل تکراری بودن موضوع، خارج کند. فیلم تلاشی برای نشان دادن تصویری بدیع یا گفتن حرفی نو ندارد و با توجه به قصه کلیشه‌ای و منقضی آن، هدف از ساختش بیشتر به دست‌گرمی فیلمساز برای تجربه‌اندوزی در تولید یک فیلم بلند می‌ماند تا محکم کردن جا پایش به عنوان یک فیلم‌اولی در سینمای ایران.
فیلم می‌توانست در شخصیت‌پردازی موفق‌تر ظاهر شود به ویژه تغییر رابطه زن و شوهر با ورود یک زن دیگر به زندگیشان می‌توانست بهتر از آنچه نشان داده شد دراماتیزه شود و خلاقیت کارگردان را به رخ بکشد اما فیلمساز به ساده‌ترین و سطحی‌ترین شکل ممکن از کنار این موقعیت‌ها عبور کرد. بازی امیر آقایی و میترا حجار، بازی‌هایی معمولی بود و پژمان جمشیدی هم به دلیل ضعف شخصیت‌پردازی در فیلم‌نامه، تلاش‌هایش برای ایفای نقشی متفاوت ناکام ماند اما شاهد یک بازی خوب از پردیس پورعابدینی بودیم که می‌تواند مسیرهای جدیدی برای بازیگری پیش روی او قرار دهد.
«بی‌مادر» یک فیلم متوسط، خنثی، تکراری و عاری از نگاه خلاقانه است که در حد یک تله‌فیلم یا نمایش روی پلتفرم‌های خانگی، بخت دیده شدن دارد و نه در رقابت گیشه و نمایش روی پرده بزرگ سینما.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.