آخرین تحولات لبنان

یک کاروان لجستیک متعلق به نظامیان ایالات متحده آمریکا امروز در استان «ذی قار» عراق هدف قرار گرفت.

کاروان لجستیک نظامیان آمریکا در عراق هدف قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین، یک کاروان لجستیک دیگر ارتش ایالات متحده آمریکا امروز در استان ذی قار عراق هدف قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، تاکنون هیچ گروهی مسئولیت هدف قرار دادن این کاروان لجستیک نظامیان ایالات متحده آمریکا در استان ذی قار را برعهده نگرفته است.

این در حالی است که چندی پیش نیز چند بمب کنار جاده‌ای در مسیر کاروان لجستیک متعلق به نظامیان آمریکایی در استان‌های الدیوانیه و الانبار منفجر شده بود.

لازم به یادآوری است که از نخستین ورود رسمی هزاران نظامی آمریکایی به خاک عراق بیش از ۱۹ سال می‌گذرد. در سال ۲۰۰۳ طی حمله نظامی آمریکا به عراق و سرنگونی صدام، بیش از ۱۷۳ هزار نیروی خارجی که ۱۵۰ هزار نفر از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد خاک عراق شدند و در این مدت به بهانه‌ها و ترفندهای مختلف از اماکن حساس در بغداد و سایر استان‌های عراقی بهره برداری کرده و از آن‌ها به عنوان پایگاه‌های نظامی و عملیاتی خود استفاده کردند.

پس از آن در سال ۲۰۱۱ طبق توافق واشنگتن و بغداد، حضور نیروهای آمریکایی در عراق پایان یافت و نظامیان آمریکایی این کشور را ترک کردند؛ اما در سال ۲۰۱۴ همزمان با ظهور داعش در عراق و ایجاد ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با تروریسم تحت رهبری آمریکا که به بهانه مبارزه با داعش ۳ هزار نیرو در قالب ائتلاف مذکور وارد خاک عراق شدند. به گزارش منابع رسانه‌ای آمریکایی، از این میزان ۲۵۰۰ نیرو آمریکایی بودند.

پس از اعلام پیروزی بر داعش از سوی بغداد، مردم، اغلب گروه‌های سیاسی و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تأکید کردند؛ اما اوج این درخواست‌ها پس از آن صورت گرفت که آمریکا در ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸(سوم ژانویه ۲۰۲۰)، در اقدامی تروریستی سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس و «ابو مهدی المهندس»، نائب‌رئیس سازمان الحشد الشعبی را به همراه نیروهای همراه آن دو، در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد هدف قرار داد و به شهادت رساند. پارلمان عراق در واکنش به این اقدام، طرح اخراج نظامیان آمریکا از این کشور را به تصویب رساند.

احزاب، گروه‌ها و جریانات عراقی، به‌صورت متحد، بر ضرورت پایان اشغالگری آمریکا و خروج همه نظامیان این کشور تا جمعه ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تاکید کردند؛ اما از آن زمان تاکنون آمریکا از این مسئله طفره می‌رود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.