دومین شب از شبهای احیا را پیش رو داریم که احتمال شب قدر بودن آن بیش از شب نوزدهم است.
به گزارش قدس انلاین، اگرچه در روایات احتمال شب قدر در یکی از شبهای نوزدهم، بیستویکم و بیستوسوم ماه رمضان است ولی در برخی روایات بر احیای هر سه شب تاکید شده است چون در شب اول مقدرات هر انسانی برنامهریزی میشود، در مرحله دوم بررسی و در شب سوم امضا میشود.
امام خمینی (ره) در اهمیت ماه مهمانی الهی و ضرورت درک شب قدر فرمود: دنبال این باشیم که لیله القدر را دریابیم؛ همه سعادت عالَم در آن شب نازل شده است و از این جهت، از همه شبهای عالَم بالاتر است.
رهبر معظم انقلاب نیز از شب قدر به عنوان معراج مومن یاد کرده و افزودند: مردم ما، جوانهای ما، زن و مرد ما با این شبها حقیقتا قصد پالایش خود را دارند. دلها نرم میشود، چشمها اشکبار میشود، روحها لطیف میشود. ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شبها برای عروج معنوی خود استفاده کنیم چون نماز معراج و وسیله عروج مومن است. دعا هم معراج مومن است. شب قدر هم معراج مومن است.
برای درک بهتر شب بیست و یکم ماه رمضان که مصادف با شهادت امیرمومنان است به اعمال وارد شده در این شب اشاره میکنیم.
برخی اعمال شبهای قدر بر دو نوع است؛ اول اعمالی که در هر سه شب انجام می شود و به اعمال مشترک معروف است و اعمالی که مخصوص هر یک از این سه شب است.
اعمال مشترک شامل غسل کردن مقارن غروب آفتاب و خواندن ۲ رکعت نماز است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه سوره توحید را خوانده و بعد از نماز هفتاد مرتبه گفته شود اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ.
قرآن به سرگرفتن، خواندن زیارتنامه امام حسین(ع)، احیای این شب و خواندن صد رکعت نماز از اعمال این شبهاست که البته بهتر است در هر رکعت بعد از سوره حمد، ۱۰ مرتبه سوره توحید خوانده شود.
صد بار ذکر اللهم العن قتله امیرالمومنین و همچنین صد بار استغفرالله ربی و اتوب الیه از دیگر ذکرهای این شب است.
یکی از اعمال سفارش شده در این شب، خواندن دعای جوشن کبیر است و شیعیان با انجام اعمال و دعاهای وارد شده در کتب ادعیه به ویژه مفاتیح الجنان به مرثیهسرایی و عزاداری مولی الموحدین میپردازند.
نظر شما