۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 795531

مرکز آمار با وجود اعلام کاهش نرخ تورم سالانه، از جهش ۴.۹ درصدی قیمت خوراکی‌ها در فروردین خبر داد، دلیل این رشد خلاف جهت قیمت‌ها در فروردین چیست؟

دست انداز در مسیر کاهش تورم

به گزارش قدس آنلاین، نرخ تورم سالانه در فروردین ماه برای نخستین بار از اردیبهشت ۱۴۰۰، به زیر ۴۰ درصد بازگشته است. با این حال، تورم ماهانه با محوریت جهش ۴.۹ درصدی خوراکی ها، ۳.۳ درصد بوده که این رشد ماهانه قیمت ها می تواند ناشی از عواملی نظیر رشد قیمت جهانی مواد خوراکی، کاهش محدودیت‌های کرونا، تورم انتظاری ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ و رشد معمول قیمت ها در ابتدای هر سال باشد. به این ترتیب روند کاهش نرخ تورم با دست انداز جدی مواجه شده است.

تازه ترین داده های مرکز آمار از وضعیت قیمت ها نشان می دهد که در فروردین امسال، شاخص قیمت ها نسبت به اسفند، ۳.۳ درصد افزایش یافته و این نرخ تورم ماهانه نسبت به رقم مشابه در اسفند، افزایش دو واحد درصدی داشته است. جزئیات بیشتر حاکی از این است که کالاهای خوراکی با رشد ماهانه ۴.۹ درصدی قیمت، پرچمدار تورم ماهانه در فروردین بوده اند و این رقم، بالاترین میزان خود از آبان سال گذشته به شمار می رود. کالای های غیر خوراکی نیز با رشد ۲.۵ درصدی قیمت روبه رو شده اند.

تورم ۳.۳ درصدی ماهانه در فروردین در حالی است که به طور معمول هر سال در این ایام قیمت کالاها به دلایلی نظیر رشد دستمزدها و به روز رسانی قیمت سایر مولفه های تولید و توزیع، با رشد مواجه می شود. با این حال به نظر می رسد امسال  چند عامل دیگر نیز به این رشد قیمت ها دامن زده اند. از جمله کاهش شیوع کرونا که موجب رشد تقاضا در بخش های مختلف شد، رشد شدید قیمت مواد خوراکی در بازارهای جهانی، به طوری که موجب شده هم اینک دولت پیش بینی خود از میزان ارز ترجیحی مورد نیاز کشور را از حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال گذشته به بیش از ۲۶ میلیارد دلار در سال جاری برساند. همچنین زمزمه های حذف ارز ترجیحی نیز موجب شکل گیری انتظارات تورمی از این ناحیه شده است.

فروکش تورم سالانه به زیر ۴۰ درصد

داده های مرکز آمار در بخشی دیگر حاکی از آن است که همزمان با تورم ماهانه، نرخ تورم نقطه ای(رشد شاخص قیمت در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) در فروردین نیز با افزایش روبه رو شده، به طوری که از ۳۴.۷ درصد در اسفند ۱۴۰۰ به ۳۵.۶ درصد در فروردین ۱۴۰۱ افزایش یافته است. در این بین اگرچه تورم نقطه ای کالاهای خوراکی از ۴۰.۷ در اسفند سال قبل به ۴۳.۴ درصد در فروردین رسیده، اما تورم نقطه ای کالاهای غیر خوراکی، افت اندک یک دهم درصدی را شاهد بوده و از ۳۱.۴ درصد در اسفند گذشته به ۳۱.۳ درصد کاهش یافته است.

با همه این اوصاف و به رغم افزایش تورم ماهانه و نقطه ای، بررسی های مرکز آمار نشان می دهد که در فروردین، شاخص تورم سالانه به عنوان اصلی ترین شاخص تورم، همچنان روند نزولی خود را که از مهر سال قبل آغاز شده ادامه داده است. به این ترتیب نرخ تورم برای نخستین بار از اردیبهشت ۱۴۰۰، به زیر ۴۰ درصد بازگشته و به ۳۹.۲ درصد رسیده است.  

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.