به گزارش قدس آنلاین به نقل از آستان نیوز سپهر خلجی در این باره گفت: در این دوره از جشنواره شاهد افزایش کمی آثار بخش خبر بودیم و در مجموع ۷۷۳ خبر، مصاحبه، سرمقاله، یادداشت، گزارش و تیتر دریافت شد که یکی از مهمترین ویژگیهای این دوره است. وی افزود: بعد از بررسی اولیه آثار، نهایتا ۸۲ اثر حائز شرایط شاخته شد و به مرحله داوری نهایی راه یافت که شامل ۱۵ گزارش ۱۳ مصاحبه ۲۱ خبر، ۱۲ تیتر و ۲۱ سرمقاله و یادداشت بود.
خلجی ادامه داد: هیات داوران بر اساس شاخصهای حرفهای و با ارزیابی ابعاد مختلف سوژه، نحوه پردازش اثر، عناصر و ارزشهای خبری، نگارش دستوری و رعایت اصول و ظرافتهای خبری مثل لید، سابقه و منبع خبر به بررسی آثار پرداختند و بعد از بررسی همه جوانب، آثار برتر بخشهای مختلف را انتخاب کردند.
ارتقای کیفی بخش گزارش و مصاحبه
وی یکی دیگر از ویژگیهای این دوره جشنواره را ارتقاء کیفی آثار در بخش گزارش و مصاحبه برشمرد و گفت: در این بخش شاهد رشد کیفی آثار بودیم و تقریبا تمامی آثار از سطح قابل قبول و استانداردهای حرفهای برخوردار بود که کار انتخاب را با مشکل مواجه کرده بود.
وی در خصوص آثار بخش خبر نیز گفت: به رغم رشد کیفی در بحث گزارش و مصاحبه، متاسفانه در حوزه خبر همانند دوره قبل، امسال نیز آثار دریافتی از کیفیت لازم برخوردار نبود.
خلجی ادامه داد: این ضعف در تولید آثار بخش خبری مرتبط با جشنواره، نیازمند ریشهیابی است و شاید ضعف فنی و یا کم توجهی به حوزه تولید خبر، دو دلیل مهم آن باشد.
تقویت یک گفتمان رسانهای در کشور با تداوم برگزاری جشنواره
خلجی درباره پیشبینی خود از آینده جشنواره نیز گفت: خوشبختانه به طور کلی در دومین دوره این جشنواره، شاهد رشد کمی آثار هستیم و در برخی حوزهها مانند گزارش و مصاحبه، رشد کیفی هم ایجاد شده است که باید به سایر بخشها نیز تسری یابد.
وی افزود: بدون تردید اگر این جشنواره با عنایات حضرت رضا(ع) و الطاف الهی ادامه پیدا کند، ما در آینده شاهد رونق بیشتر ابعاد مختلف این جشنواره و رشد کمی و کیفی در همه بخشها خواهیم بود که خروجی آن، تقویت این گفتمان در حوزه رسانهای کشور خواهد بود و اصحاب رسانه نیز با ابعاد جشنواره بیشتر آشنا خواهند شد.
اهمیت تقویت خادمیاران رسانهای
داور بخش خبر جشنواره رسانهای بینالمللی امام رضا(ع) درباره نقش رسانه در ترویج سیره رضوی نیز اظهار کرد: عصر حاضر، عصر انسان رسانه است یعنی انسان، محور روایتسازی است و رسانهها نقش بیبدیلی در اثرگذاری واقعیت زندگی اجتماعی بر عهده دارند که با توجه به این موضوع، اگر ما بخواهیم در حوزه سیره و معارف رضوی هم کار تبیینی انجام دهیم، یکی از بسترهای اساسی آن، حوزه رسانه است.
وی افزود: پایه روایتگری رسانهای در حوزه دین و جهاد تبیین معارف رضوی، رسانه است و امیدوارم بتوانیم دایره رسانهنگاری در حوزه معارف رضوی را گسترش داده و آن را تقویت کنیم.
خلجی در ادامه گفت: در این راستا این امکان وجود دارد که تقویت و گسترش خادمیاران رضوی حوزه رسانه را در دستور کار قرار دهیم تا نه فقط فعالان رسانهای مشهد و خراسان رضوی، بلکه تولیدکنندگان محتوا در سراسر کشور و نقاط مختلف جهان، تولید محتوای اثرگذار و استاندارد در این حوزه داشته باشند و به ترویج فرهنگ رضوی کمک کنند.
نظر شما