سند طوماری دوره صفویه بازگوکننده تاریخچه شکل‌گیری شهر ساوه در مرکز ایران توسط محسن کلانتری واقف اسناد تاریخی به مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی اهدا شد.

اهدای سند تاریخی دوره صفویه به مرکز اسناد آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آستان نیوز، شکوه السادات سمیعی، کارشناس پژوهش اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این خصوص اظهار کرد: این سند طوماری اهدایی به ابعاد ۴۲۰ سانتی‌متر در ۳۰ سانتی‌متر متعلق به دوره صفویه و دوران حکومت شاه سلطان حسین است.
وی افزود: این سند روایتگر مراحل چندگانه‌ای از تغییر و تحولات معاملات ملکی مزارع حسین‌آباد، مبارک‌آباد، احمدآباد و خیرآباد در انجیلاوند از توابع ساوه، از ربیع‌الاول سال ۱۱۱۸قمری تا اواخر ۱۱۲۰قمری است.
سمیعی ادامه داد: با توجه به جایگاه و اعتبار شاهدان و اعزام مأموری از پایتخت برای نظارت و تعیین تکلیف معاملات مذکور، این سند از اهمیت خاصی برخوردار است.
توجه جغرافی‌نویسان و مورخان به ساوه
این کارشناس اسناد گفت: ساوه، از شهرهای مهم منطقه مرکزی کشور در دوره صفویه است که به دلیل قرارگیری در مسیر ارتباطی شمال شرق به دارالخلافه، محل عبور مهم‌ترین کاروان‌های تجاری و زیارتی بوده است. همچنین به دلیل شرایط مساعد طبیعی همواره در کانون توجه جغرافی‌نویسان و مورخان قرار داشته است.
وی اضافه کرد: این طومار در واقع رونوشتی پیوسته از هفت نسخه اصلی اسنادی‌ است که خرید و فروش، فسخ معاملات، شناسایی وارثان، تقسیم سهم‌الارث، اعزام مامور از دارالخلافه، شهادت و اجماع علما و بزرگان قم و تعیین تکلیف نهایی مزارعی در انجیلاوند ساوه متعلق به میرزا محمدحسین مشرف سرکار را در یک دوره زمانی دو ساله بیان می‌کند.
سمیعی گفت: در بخشی از متن این سند به گزارشات تاریخی از شیوع بیماری طاعون در دوره‌ای از حکومت شاه سلیمان صفوی نیز اشاره شده است.
وی با بیان مطالبی از دو کتاب «حدودالعالم» و «تذکره‌الملوک» درباره موقعیت استراتژیک ساوه در گذر زمان خاطرنشان کرد: همچنین این سند روایتگر قدمت تاریخی ساوه، برخی از رویدادهای اجتماعی، بعضی از مناصب و شخصیت‌ها و جایگاه و اهمیت تجاری و سوق الجیشی بودن این شهر در کشور، هم‌زمان با سال‌های حکومت صفویان است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.