کاگردان نمایش هفت شب و هفت روز گفت: خود من تا قبل از این که به سراغ نمایش هفت روز و هفت شب بروم با این شهدا آشنایی نداشتم. فکر می‌کنم این مساله برای مخاطبان هم صدق می‌کند. هدف من از کار کردن در این فضا هم همین است که این قهرمانان را به درستی و به بهترین شکل به مخاطب معرفی کنم.

«هفت شب و هفت روز» ماجرای اولین زن شهید انقلاب است/ تئاتر دفاع مقدس باید بیشتر از این‌ها حمایت شود

به گزارش قدس آنلاین، بیست وهفتمین دوره جشنواره تئاتر تهران در چهار بخش مسابقه استان تهران، ایثار، بخش ویژه سردار سلیمانی و کارگاه‌های آموزشی، از یکم تا ششم آذرماه برگزار خواهد شد. یکی از آثار راه‌یافته به بخش ایثار جشنواره، نمایش «هفت شب و هفت روز»، به کارگردانی فروزان حسینی و نویسندگی آرش رضایی است که به اولین شهید زن انقلاب اسلامی و ماجرای چهارسرباز مدافع پل کرخه در دفاع مقدس می‌پردازد. در این رابطه کارگردان جوان این اثر در گفت‌وگویی با قدس آنلاین از انگیزه‌های ساخت این نمایش سخن گفت که در ادامه می‌خوانید.

حسینی در مورد انتخاب این سوژه گفت: بعد از اینکه جشنواره فراخوانی مبنی بر اجرای نمایش‌هایی حول شهدای شاخص منتشر کرد، من برحسب علاقه قلبی خودم شروع به جست‌وجو درمورد اولین زن شهید انقلاب اسلامی کردم که به شهیده محبوبه دانش آشتیانی رسیدم. بعد از آشنایی با این شهید متوجه شدم که ایشان درواقع یک شهید دانش‌اموز بودند، این موضوع برای من اتفاق خیلی جالبی بود که باتوجه به حال و احوال این روزها و درگیر شدن دانش‌آموزان در جریانات درحال وقوع، به نظرم رسید که پرداختن به این شهیده می‌تواند برای مخاطب جذاب و سودمند باشد.

وی درمورد موضوع ۴ سرباز شهیدی که در این نمایش به آن‌ها پرداخته نیز گفت: این ۴ شهید درواقع مدافعان پل کرخه بودند که با جانفشانی‌های بسیار توانستند در عرض ۴۸ ساعت یک پل متحرک بسازند و مانع پیشروی دشمن شوند. این ۴ سرباز نیز هرکدام زندگی و گذشته خود را دارند که در نمایش به آن‌ها پرداختیم.

حسینی درمورد مستند بودن وقایع نمایش گفت: اتفاقاتی که در" هفت شب و هفت روز" به اجرا درآوردیم براساس مستندات و ماجراهای واقعی هستند . اتفاقا یکی از سوالاتی که مخاطب بعد از اجرای نمایش می‌پرسد همین است، که این ماجراها واقعی است؟

این کارگردان تئاتر درمورد انگیزه‌اش از ساخت نمایش‌هایی در مورد ایثار و دفاع مقدس گفت: خود من تا قبل از این که به سراغ نمایش هفت روز و هفت شب بروم با این شهدا آشنایی نداشتم. فکر می‌کنم این مساله برای مخاطبان هم صدق می‌کند. هدف من از کار کردن در این فضا هم همین است که این قهرمانان را به درستی و به بهترین شکل به مخاطب معرفی کنم.

وی درمورد چالش‌های کار کردن در فضای تئاتر دفاع مقدس گفت: حقیقت این است که ورود به این فضا و ماندن در آن، چالش‌ها و سختی‌های زیادی برای ما به دنبال داشته است. همین الان اگر پیام‌هایی که در فضای مجازی دریافت می‌کنم را ببینید متوجه می‌شوید؛ پیام‌ها و کلماتی که اگر هرکسی دیگری جای من بود و آن‌ها را می‌شنید دست از کار می‌کشید. اما آنچه باعث شده در این فضا بمانم و کار کنم، اعتقاد و علاقه قلبی من به این موضوعات است. بارها و بارها، حتی در جشنواره‌های رسمی کشور، انگیزه و فعالیت ما در حوزه دفاع مقدس را زیرسوال بردند اما با همه این‌ها، با اعتقاد قلبی به حرکت در این مسیر ادامه می‌دهیم. البته نباید این را هم فراموش کرد که اگر حمایت مسوولان نبود شاید کار کردن از این هم سخت‌تر می‌شد، حمایت‌هایی که امیدوارم بیشتر و بیشتر شود و فضا را برای کار کردن در این موضوعات تسهیل کند.

حسینی درمورد مدت زمان اجرا و تمرین برای این نمایش افزود: بعد از تکمیل نمایشنامه، چیزی در حدود ۲ ماه برای تمرین این نمایش وقت گذاشتیم. در این جا لازم است این نکته را بازگو کنم که اگر فضای مناسبی در اختیار گروه‌های تئاتر قرار بگیرد، قطعا نتایج بهتر از این خواهد بود. برای مثال، خود ما برای تمرین در این روزها که اوضاع چندان مناسب نبود مجبور شدیم چندین بار جابه‌جا شویم. اما اگر سالن و فضای مشخصی در اختیار ما قرار بگیرد، قطعا تمرکز و توجه بیشتری خواهیم داشت .

وی در پایان استقبال مردم از این نمایش را اینطور پیش بینی کرد: باتوجه به بازخوردهایی که تا به حال از بازبینی‌های اجرا گرفتم، به نظرم هفت شب و هفت روز برای مردم هم می‌تواند جذاب و قابل توجه باشد. مخاطب در این نمایش با فضایی متفاوت از انچه تاکنون دیده روبه‌رو می‌شود و با شخصیت‌هایی آشنا خواهد شد که شاید تاکنون از آن‌ها بی‌خبر بوده است.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.