مستند "نیمه زمین ما" که در این روزها از شبکه مستند پخش شد؛ مجموعه مستندی است که حول یک محور می چرخد: عشق به وطن! فرقی نمی کند با کدام پوشش یا با کدام گویش،وقتی اسم جام جهانی می آید، همه ی ایرانی ها یار دوازدهم تیم ملی ایران می شوند.

«نیمه زمین ما»، روایتی مستند از همدلی اقوام مختلف برای سربلندی تیم ملی ایران

مستند نیمه زمین ما،روایتی در خصوص همدلی اقوام مختلف ایرانی برای سربلندی تیم ملی ایران در جام جهانی روسیه است.به همین بهانه سراغ کارگردان این مستند رفتیم تا درباره ی این عشقی که به نام ایران در رگ های مردم می جوشد؛ صحبت کنیم. عباس عمرانی بیدی،کارگردان مجموعه مستند نیمه زمین ما، در خصوص ماجرای ساخت این مستند گفت: در جام جهانی روسیه، حدود چهار سال پیش، تصمیم داشتم با تیم ملی به کشور روسیه بروم. در آن زمان هماهنگی هایی با برنامه نود انجام شد و قرار بود یک مجموعه مستند در این خصوص ساخته شود؛ اما این موضوع مغفول ماند و مدتی بعد از شبکه مستند با من تماس گرفتند و پیشنهاد ساخت مجموعه مستندی پیرامون اتحاد اقوام ایرانی برای حمایت از تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را دادند. من هم با توجه به پژوهش های مقدمانی که در این زمینه انجام داده بودم؛ کارگردانی این مجموعه مستند را پذیرفتم. در این مستند سعی کردیم یک کار بومی ، سنتی و با تکیه بر اتحاد اقوام ایرانی در جام جهانی تولید بشود.

عمرانی درباره مناطقی که برای تهیه مستند به آن جا رفتند؛ گفت: ما چند استان را انتخاب کردیم: کردستان، لرستان و حتی تبریز. اما وقتی ارزیابی کردیم؛ متوجه شدیم که اگر بخواهیم به تمایز پوشش ها ، گویش ها و.. برسیم؛ بهتر است در مناطقی کار کنیم که از کرد ها، بلوچ ها تا عرب زبان ها باشند.برای بحث عرب زبان ها به خوزستان رفتیم اما در نهایت آبادان را انتخاب کردیم چون مردم در این شهر بخاطر وجود باشگاه صنعت نفت آبادان، توجه ویژه ای به فوتبال دارند. در بلوچستان هم تحقیقات بلند مدتی انجام دادیم تا بتونیم سوژه ای را رصد کنیم و در نهایت به نیک شهر رسیدیم. یک سوژه دیگر هم می خواستیم در مناطق کرد داشته باشیم که در نهایت به کرد های مهاجر از کردستان رسیدیم و درنتیجه در استان خراسان شمالی و شهرستان قوچان شروع به فعالیت کردیم. در واقع در سه منطقه ی استان خراسان شمالی و قوم کرمانج، سیستان بلوچستان و آبادان، فیلم برداری انجام شد.

عمرانی در ادامه گفت: در روند ساخت این مستند خیلی اتفاق های جالب برای من افتاد. برای من این جذاب بود که در این برهه زمانی و برای یک اتفاق ملی، همه عاشق بودند! یعنی من هرکه را می دیدم، از پیر تا جوان، عاشقانه دوست داشتند یک اتفاق ملی بزرگ رقم بخورد. انگار همه چیز دست به دست هم داده بود و این همدلی و همگرایی، مسیر تولید فیلم را هم برای ما هموار کرد. در ساخت این پروژه، کوچک و بزرگ پای کار ما ایستاده بودند و من هر منطقه ای که می رفتم؛ بخاطر این اتفاق ملی، مردم از ما استقبال می کردند.

عمرانی درباره پیام این مستند گفت: مستند نیمه زمین ما، تعریف و کارکردش مشخص است و دارد می گوید این نیمه، نیمه ی زمین ما است؛ ما اینجوری هستیم، ما مردم ایران با هر آیین، سنت ، پوشش،گویش و لهجه وقتی قرار است اتفاق ملی بیفتد؛ همه پشت هم می ایستیم و شرایط را هموار می کنیم. این مهم ترین پیامی است که مخاطب می تواند از این مستند برداشت کند.

عمرانی ادامه داد: ما در روند ساخت این مستند، سعی کردیم از موسیقی های بومی، لباس محلی، لهجه ، گویش و زبان همان منطقه استفاده کنیم . مثلا ما یکی از سنن جالب قوم کرمانج را آن جا اجرا کردیم که سوزاندان نطفه خشکسالی نام داشت و در آن خارها را جمع می کنند و آتش بزرگی درست می کنند. سعی کردیم در کنار بحث ورزش، به آداب و سنن اقوام ایرانی هم بپردازیم و در نتیجه مخاطب صرفا برداشت فوتبالی نخواهد کرد.

عمرانی در خصوص اهمیت اتحاد و همدلی در رویداد های ملی نظیر جام جهانی گفت: وقتی ما اتفاقی در پیش داشته باشیم که همه را درگیر کند؛ بحث اتحاد و همدلی ملی شکل می گیرد. ورزش خصوصا فوتبال و یا حتی سینما و رسانه این کار را انجام می دهند. در این شرایط نباید مثلا یک نفر به فوتبالیست ها یا جامعه سینمایی اهانت کند و همدلی را بر هم بزند. ما در این شرایط به همدلی بیشتر نیاز داریم و مردم به دنبال آرامش هستند .در این شرایط باید جلوی کسانی که به هر طریقی به دنبال برهم زدن این اتحاد ملی و همدلی هستند گرفته شود و نباید در اذهان عمومی تنش ایجاد شود.

خبرنگار: فاطمه سادات حمدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.