وزیر کشور از وجود حدود ۶۰ هزار منطقه مسکونی بدون جمیعت خبر داد و گفت: در این مناطق بخشی از امکانات وجود دارد اما به هر دلیل خالی از سکنه شده و این خسارت بزرگی است.

۶۰ هزار منطقه مسکونی بدون جمیعت در کشور داریم

به گزارش قدس خراسان، احمد وحیدی در مراسم گردهمایی ۲ هزار و ۵۰۰ دهیار خراسان رضوی به مناسبت آیین آغاز طرح تحول روستایی اظهار کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری عمده دلیل حاشیه‌نشینی شهرها که بسیار نامطلوب است، نرسیدن و توجه نکردن به روستاها بود، ما اگر بخواهیم مشکل حاشیه‌نشینی را رفع کنیم باید به توسعه روستاها توجه کنیم.


وزیر کشور افزود: هر روستایی باید خودش را یک فعال اقتصادی بداند، امروزه در برخی از روستاها اقدامات دانش بنیان عظیمی انجام می‌شود، در مقابل روستاهایی است که دانشجویان در دانشگاه عالی دفاع برای از بین نرفتن علم شفاهی سنتی روستاها در حوزه‌های مختلف به روستاها رفته و با آنها مصاحبه می‌کنند و این بسیار بد است.


وی متذکر شد: دهیاران ۴۷ مسئولیت ویژه دارند اما گاهی ما دهیاران را در روستاها نمی‌بینیم و تاثیرگذار نیستند.


وحیدی از وجود حدود ۶۰ هزار منطقه مسکونی بدون جمیعت خبر داد است گفت: بخشی از امکانات وجود دارد اما به هر دلیل خالی از سکنه شده و این خسارت بزرگی است.


وزیر کشور با بیان اینکه امسال ماهانه ۶ هزار میلیارد تومان در روستاها توزیع خواهد شد، اظهار کرد: مشکل این است که روستاهای بالای ۲۰ خانوار چرا تخلیه می‌شود و چرا روستایی‌ها به روستایی بودن خود افتخار نمی‌کنند؟ روستا محل تولید است پس باید توجه ویژه کنیم‌.


وی خاطرنشان کرد: روستاها امروز فرهنگ و سنت ما را پایدار و حفظ کرده‌اند و پوشش‌های سنتی و قومی ما از روستاها به همه دنیا نشان داده‌ می‌شود و این باعث افتخار ماست. مشکلات اعتباری دهیاری ها درحال برطرف شدن است تا بتوانند از امکانات و بودجه‌های عمومی استفاده کنند.

آب شرب پایدار تمام روستاهای کشور تا پایان این دولت تامین میشود


رییس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: معضل تامین آب شرب سالم و پایدار تمامی روستاهای کشور تا پایان دولت سیزدهم با همراهی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که بسیج سازندگی نیز در آن فعال است رفع خواهد شد.


سردار محمد زهرایی گفت: معضل تامین آب شرب سالم و پایدار تمامی روستاهای کشور تا پایان دولت سیزدهم با همراهی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که بسیج سازندگی نیز در آن فعال است رفع خواهد شد.


وی افزود: سه طرح جدی ما با همکاری دولت تامین آب شرب پایدار برای تمامی روستاهای کشور ، طرح آبخیز تا جالیز، کانال کشی و جاده بین مزارع بوده که از مهمترین نیازهایی است که باید در روستاها مورد توجه قرار گیرد.


رییس سازمان بسیج سازندگی کشور ادامه داد: با اقدامات این سازمان کارگاههای کوچک خانگی بسیاری با هدف ایجاد چرخه تولید در روستاها برپا شده است و ۱۱۰ هزار پنل خورشیدی در مناطق روستایی نصب شده است.


بهره برداری از ۴۰ هزار مسکن روستایی تا پایان امسال


رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در این مراسم گفت: ۴۰ هزار مسکن روستایی با همکاری کمیته امداد و بنیاد مسکن در حال ساخت است که طبق برنامه‌ریزی ها در ۱۴ اسفند امسال، سالروز تاسیس کمیته امداد به بهره‌برداری می‌رسد.


اکبر نیکزاد، گفت: برای ساخت مسکن روستایی تعدادی از خانوارها با وام ۲۰۰ میلیون تومانی قادر به ساخت منزل نیستند که با تفاهم نامه بین نهادهای انقلابی ۲۰ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی کم برخوردار با حمایت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حال ساخت است و ۱۰ هزار واحد نیز در دهه فجر امسال به پایان می‌رسد.


رییس مجمع نمایندگان خراسان رضوی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ۷۲ درصد جمعیت کشور ساکن روستاها و بخش مولد و تولید کننده بودند.

محمد صفایی دلویی افزود: اما اکنون این رقم به ۲۸ درصد رسیده است و مابقی شهرنشین و مصرف گرا شده اند که برای توقف این روند از وزارت کشور انتظار داریم ابتدا دهیاران را تعیین تکلیف کرده و وضعیت استخدامی آنان که گاهی ۲۰ سال است یک فرد دهیاراست اما هنوز کارمند دولت نیست و سپس دهیاری ها را همانند شهرداری ها به یک دستگاه اجرایی تبدیل کند تا ردیف بودجه ای برای آنها مشخص شود.


خراسان رضوی رتبه اول جمعیت روستا به شهر


استاندار خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: طرح تحول روستاها طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا سال ۱۴۰۴ در ۲ هزار و ۵۰۰ روستای این استان عملیاتی خواهد شد.


یعقوبعلی نظری افزود: طرح تحول روستایی دارای ۱۴ موضوع زیر ساختی است که باید طبق نیازهای درون زا و با محوریت خود روستا انجام شود و دهیاران مدیریت آن را بر عهده دارند.


وی تصریح کرد: جمعیت روستاهای استان خراسان رضوی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که این استان در خصوص نسبت جمعیت روستا به شهر، رتبه اول را در کشور دارا است.در روستاهای استان خراسان رضوی توازن در زیر ساخت وجود نداشت و در این طرح قرار است با نگاه عدالت محوری کار در بازه تعریف شده تا پایان ۱۴۰۴ به نتیجه برسد.

باید به هویت روستا توجه داشت


نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: افرادی که در جامعه روستایی مسوولیتی دارند باید به موضوع "هویت روستا" نیز توجه داشته باشند و تنها مسائل اقتصادی مد نظر آنان نباشد. محبت و صمیمیت، سرمایه تمام حرکت ها است و در مسیر آبادسازی روستاها این نوع مدیریت باعث تحول خواهد بود.در گذشته کدخدا، همه امور مدیریتی روستا را بر عهده داشت و با استبداد خاص خود، روستا را اداره می‌کرد و اکنون دیگر آن نوع تولی گری وجود ندارد و مردم روستا دیگر رعایای فرد خاصی نیستند.


آیت الله احمد علم الهدی افزود: متاسفانه اکنون ارتباطات دیجیتال موجب غارت فرهنگ دینی شده است و این موضوع، بزرگترین عاملی است که حتی به فرهنگ دینداری روستاییان ما خدشه وارد کرده است. لازم است دهیاران به این موضوع توجه داشته باشند زیرا همین روحیه دینداری موجب بسیاری از حرکت ها در روستاها بوده است.


وی خطاب به دهیاران حاضر در این مراسم تاکید کرد: فرهنگ مدیریتی شما در روستاها باید همراه با اخلاق باشد، زیرا نظام ما بر اساس مردم سالاری دینی شکل گرفته است و حرف اول را مردم می‌زنند و همه در مقام خادم و نوکر مردم در حال انجام وظیفه هستیم و مردم روستا، شما را باید به چشم خدمتگزار خود بنگرند زیرا تمام افرادی که در این نظام مقدس در حال ارائه خدمت هستند، نقش نوکری برای مردم را دارند.


نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: در برخی از روستاهای استان شاهد استعدادهای درخشانی هستیم که اگر شکوفا شود می‌تواند کل کشور را بهره‌مند سازد، ولی متاسفانه این استعدادها در حال دفن شدن است.


وی خطاب به وزیر کشور تصریح کرد: از شما می‌خواهیم با توجه به کفالت و اشرافی که نسبت به کشور و استان دارید، این توانمندی را به مسوولان و به خصوص وزیر جهاد کشاورزی نیز منتقل کنید.


آیت الله علم الهدی گفت: خراسان رضوی جزو استان‌های برخوردار محسوب شده است که به واسطه حضور زائران بارگاه منور رضوی در این منطقه رخ داده است و شهرستان‌های استان نیز از برخی امکانات برخوردار هستند، ولی اگر به روستاهای استان توجه شود، شاهد خواهیم بود که آنها محروم هستند و در شرایط غیرمطلوب به خصوص از نظر فقر اجتماعی قرار دارند.کم‌آبی موجب شده است که این استان و به خصوص روستاها برای کشاورزی دچار مشکلات بسیاری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.