معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش به تازگی در نشستی با مدیران آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفته است: از زمان تصویب سند بیش از ۱۰ سال گذشته، اما ما در اجرایی سازی آن موفق نبودیم.

نقش مدیران مدارس در اجرای سند تحول آموزش و پرورش

رهبر انقلاب ۲۱ اردیبهشت در دیدار با معلمان تاکید فرمودند علی رغم همه گزارش ها و تلاش ها بیش از ۱۰ درصد از اجرایی سازی و اهداف سند تحول بنیادین آموزش و محقق نشده است.

به گفته محمدمهدی کاظمی، یکی از دلایل اجرا نشدن این سند شاید این باشد که ما نتوانستیم سند را از بالا به پایین اجرا کنیم و الگوی تحول مدرسه را تدوین نکردیم.

اجرایی سازی سند در مدرسه رقم می خورد

حالا وی از طراحی الگوی سند تحول خبر می دهد و اظهار امیدواری می کند با اجرای آن اهداف سند محقق شود.

به گفته کاظمی اجرایی سازی سند در مدرسه رقم می خورد و محور اصلی اجرایی شدن آن مدیران مدارس هستند.

در این راستا هم نسبت به این نگاه مدیریتی و توانمندسازی مدیریت مدارس تلاش مضاعف کنیم تا مدارس کانون اصلی اجرایی سازی سند تحول شوند.

رضا رضایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان هم می گوید: مدیر مدرسه پرچمدار اصلی آموزش و پرورش در جامعه است نقش مدیر مدرسه در تحقق اهداف آموزش و پرورش انکار ناپذیر است. مدیر مدرسه باید با توانمندی ویژه ارتباطی خود بتواند بین ارکان مدرسه خانه، معلم، دانش آموز، محله و اداره ارتباط تعاملی برقرار کند.

ایجاد شبکه ارتباطی بین دانش آموز و معلم، معلم و اولیا و مدرسه و دانش آموز از مهمترین وظایف مدیر مدرسه است.

مدرسه به عنوان راهبر تحول در مدرسه

محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در یادداشتی از مدیر مدرسه به عنوان راهبر تحول در مدرسه یاد می کند و می نویسد:" مدیر مدرسه در اسناد تحولی، به‌عنوان راهبر کارآمد و یکی از عناصر اصلی تحقق مأموریت آموزش‌وپرورش نقش و جایگاه فوق‌العاده‌ای دارد. در بند ۷-۴ سند تحول بنیادین؛ مدیر، معلمی مؤمن، خلاّق،‌ متعهّد،‌ منعطف، فکور، آینده‌نگر، مشارکت‌پذیر، راهبر تربیتی، مدبر و دارای سعه صدر و صلاحیت‌های حرفه‌ای توصیف شده است که مسئولیت تأمین و توسعه‌ محیط یادگیری برای شکوفایی گرایش‌های فطری دانش‌آموزان، خلق موقعیت‌های تربیتی و آموزشی، انطباق یا تدوین، اجرا و ارزش‌یابی برنامه‌های درسی و تربیتی را در سطح مدرسه برعهده دارد.

مدیر مدرسه، باید ایده‌های روشن برای احیا و ارتقای آموزش و یادگیری مؤثر در مدرسه داشته باشد. یادگیری مؤثر یعنی آن نوع یادگیری که دانش‌آموز قبل و بعد از اجرای فرایند آموزش یک درس یا یک واحد یادگیری، چارچوب فکری، مهارتی، شناختی و توانمندی‌های عملکردی‌اش به‌طور محسوس تغییر کند."

با اینحال به نظر می رسد هنوز نقشی را که باید به مدیر برای تحقق این موضوع سپرده شود به وی داده نشده است.

ملاک شایستگی مدیران

علیرضا کریمیان، مدیر کل آموزش و پرورش استان تهران با بیان اینکه به مدارس قدرت تصمیم گیری داده نمی‌شود؛ می گوید: شورای مدارس باید قدرت تصمیم گیری داشته باشند؛ مدرسه باید بتواند در زمان‌های اضطراری تصمیم گیری لازم را داشته باشد.

به گفته وی متأسفانه ملاک شایستگی مدیران مدارس تعداد قبولی دانش آموزان یا تعداد برگزیدگان است؛ در حالی که ملاک شایستگی باید میزان اجرای سند تحول در مدارس باشد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات، آگاه سازی و ایجاد نگرش مثبت در خصوص سند تحول در مدارس است. مدیر مدرسه باید خودش تصمیم گیر باشد؛ لازم است قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد و برای هر موضوعی با منطقه تماس نگیرد.

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.