به گزارش قدس آنلاین، محمد خورشیدی اظهار کرد: مسئله فرهنگی و اجتماعی مسئله امروز و دیروز نیست از دهه ۷۰ رهبر معظم انقلاب بحث شبیخون فرهنگی را مطرح کردند و اگر به بررسی دهه اخیر بپردازیم خواهیم دید رهبری هر ساله چندین بار به موضوعات فرهنگی تأکید کردهاند که در حوزه فرهنگی و اجتماعی کار جزیرهای و پراکنده پاسخگو نیست چراکه در مقابل ما جبههای از تمام ظرفیتهای غرب وجود دارد و از یک دستگاه یا یک شخص کاری برنمیآید و باید همافزایی فعالانه و هوشمندانه در این حوزه صورت گیرد.
وی ادامه داد: در جلسه رهبر معظم انقلاب با دانشجویان که خرداد ماه ۱۳۹۸ برگزار شد، مقام معظم رهبری جریان حلقههای میانی را تعریف و به این موضوع اشاره کردند که حل مسائل مردم باید از طریق مجموعههایی از دل مردم انجام شود و باید حلقههای میانی بین دستگاههای دولتی و مجموعههای مردمی ایفای نقش کنند چراکه در واقع نقش دستگاههای دولتی تسهیلگری و پشتیبانی است.
این مسئول خاطرنشان کرد: با مطالعات پیرامونی در کشورهای آمریکا و آلمان میبینیم که این کشورها (Non Governmental Organization) و به مخفف NGO محور هستند یعنی سازمانهای مردم نهادی دارند که به صورت مستقل از دولت، به فعالیتهای داوطلبانه میپردازند.
وی بیان کرد: با تمامی فراز و نشیبها دولت سیزدهم با یک سرمایه اجتماعی روی کار آمد و در اولین نشستی که با رهبر انقلاب داشتند رهبری موضوعاتی چون اقتصاد، کرونا و موضوعات بینالمللی را مطرح و سپس بر ۲ حوزه فرهنگ و تغییر ساختارهای فرهنگی تأکید کردند زیرا این حوزه دارای ساختار خوبی نبود. در نهایت رویکرد اصلی دولت مشخص شد، دولت سیزدهم سند تحولی را تنظیم کرد که محور اصلی آن مردم و مردمیسازی فعالیتها است و با این سند مشخص شد که شعار اصلی دولت همافزایی، عدم کار جزیرهای و مردمی بودن است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین ادامه داد: در حدود یک سال و چند ماه پیش که در سمت دستیار استاندار در بخش مردمیسازی وارد این حوزه کاری شدم با این موضوع روبهرو شدم که در عمل به اجرای گفتمان مردمیسازی در دستگاههای دولتی فاصله بسیاری وجود دارد، در ابتدا که به عنوان پایلوت ستاد مردمی را تحویل گرفتم نسبت به مردمیسازی موضوع اربعین موضع گیری و مقاومتهایی وجود داشت اما موفق شدیم ستاد مردمی اربعین را به عنوان حلقه میانی اربعین تعریف کنیم، کمیتههایی را تشکیل دادیم تا فضا را به سمت مردمیسازی پیش ببریم. پس از اربعین موضوعاتی مانند بازار آب و کارگروه تنظیم بازار را به سمت مردمی شدن پیش بردیم؛ به عنوان مثال در ستاد تنظیم بازار که فقط با حضور مسئولین برگزار میشد نماینده مردمی از دل جامعه پای کار آوردیم تا گزارش مشکلات مردم به دست مسئولین برسد.
تلاش برای احصای مسائل اجتماعی با کمک مردم
وی با اشاره به نبود بانک اطلاعاتی مناسب در حوزه فرهنگی اجتماعی استان قزوین، عنوان کرد: برای کار در حوزه فرهنگی اجتماعی نیاز به پژوهشهای میدانی است درحالی که پیش از این اغلب پژوهشها در دفتر به صورت کتابخانهای انجام میشد؛ بنابراین با حضور در دفتر فرهنگی اجتماعی احصای مسائل اجتماعی را بر اساس اولویت و با استفاده از نرم افزار GIS که مجموعهای کامل از امکانات و ابزارهای متنوع است و با استفاده از آن میتوان دادهها را تحلیل و پردازش کرد، در نظر گرفتیم تا وضعیتشناسی صحیح انجام شود. در حال پیگیری هستیم که در استان قزوین رصدخانه اجتماعی ایجاد کنیم تا از طریق این رصدخانه دادههای اجتماعی جمع آوری و تحلیل شده و درنهایت مسائل اجتماعی اولویتبندی شود.
این مسئول اظهار کرد: در ابتدای کار به سراغ تعریف مسئله «سکونتگاههای غیررسمی» رفتیم زیرا این موضوع به این صورت تعریف شده بود که سکونتگاههای غیررسمی مناطقی هستند که از نظر شهری مثلاً در تراکم یا مجوز ساخت مشکل داشته باشند و در این تعریف اصلاً به حوزه اجتماعی اشاره نشده بود در صورتی که سکونتگاههای غیررسمی به سکونتگاهی میگویند که معضلات و آسیب اجتماعی در آنجا افزایش پیدا کند؛ بنابراین مشکل اصلی تعاریف غلط در این حوزه بود.
وی با اشاره به اینکه مردمیسازی در اولویت دفتر فرهنگی اجتماعی قزوین قرار دارد، یادآور شد: مشارکت مردم در آرامش عمومی اثرگذار خواهد بود و با مردمیسازی تصمیمگیری از پشت درهای بسته خارج میشود زیرا مردم در احصای مسائل خودشان با خرد جمعی کمک خواهند کرد و اصل مهم در تصمیمسازی احصای درست مسائل است.
خورشیدی خاطرنشان کرد: حول مسئله فرهنگی و اجتماعی چند حلقه مفقوده وجود دارد؛ یک بخش مجموعههای مردمی و تشکلهای مردم نهاد و ۲ بخش دستگاههای دولتی در تشکلهای مردم نهاد؛ در این راستا ما چند عنوان تعریف کردیم اول اینکه باید ستاد تشکل مردمی را در استانداری ایجاد کنیم سپس صاحبان شبکههای مردمی را مورد ارزیابی قرار دهیم و درنهایت تشکلها را تخصصی کرده و مجمع ایجاد کنیم و اولین گامهای ما در ایجاد حلقههای میانی برگزاری رویدادهایی مانند «همراه» و «اتم» بود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به موضوع طلاق در جامعه، بیان کرد: اواخر سال ۱۴۰۱ از طریق مجموعههای روانشناسی حین طلاق سنخشناسی کردیم و دلایل طلاق در ۶ شهرستان قزوین احصا شد و جالب این است که مشکلات اقتصادی دلیل طلاق در هیچ شهرستانی نبود، در این حوزه تلاش خواهیم کرد آموزشهای پیش از ازدواج را در استان نهادینه کنیم؛ نه آن دست از آموزشها که حین ازدواج است و پس از تصمیمگیری و انتخاب دختر و پسر صورت میگیرد و تأثیری در انتخاب ندارد و حتی فرد را دچار ابهام میکند بلکه هماکنون در جامعه نیاز به آگاهسنجی عمومی داریم تا بتوانیم تحکیم خانواده را افزایش و طلاق را کاهش دهیم.
نظر شما