۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
کد خبر: 870606

کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه ادامه بررسی لایحه پلیس ویژه اطفال و نوجوانان را در دستور کار خود دارد.

ورود زیر ۱۸ ساله ها به محیط عمومی کلانتری ممنوع

این لایحه که حدود دو سال از تاریخ وصول آن به مجلس می گذرد بر تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان پیشگیری از آسیب روحی و روانی کودکان و نوجوانان تاکید دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت در خصوص ویژگی های این لایحه به قدس آنلاین می گوید: لایحه تشکیل قانون پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در سال ۱۴۰۰ به تصویب هیئت دولت وزیران رسید و برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و اکنون در کمیسیون قضایی مجلس در حال رسیدگی می باشد و هنوز تبدیل به قانون نشده است.

سرهنگ مرضیه نبی لو، اضافه می کند: از سال ۱۳۹۷ با هدف حمایت از حقوق اطفال و نوجوانان و بنا به تدبیر سردار فرمانده انتظامی تهران بزرگ به صورت پایلوت در دوایر اجتماعی ۷۴ کلانتری تهران بزرگ؛ واحد پلیس ویژه اطفال تشکیل شده است و پرونده های مرتبط با اطفال زیر ۱۸ سال توسط کارشناسان معاونت اجتماعی پلیس پیشگیری در این دوایر به لحاظ ضابطیت قضایی و هم به لحاظ روانشناختی بررسی می شود.

وی می افزاید: هدف از تشکیل پلیس ویژه اطفال و نوجوانان پیشگیری از آسیب روحی و روانی کودکان و نوجوانان است، به همین منظور از ورود افراد زیر ۱۸ سال به محیط عمومی کلانتری پیشگیری می شود و بزه دیده را در اتاق مشاوره یا مددکاری بدون هیچگونه بازجویی نگهداری می کنند و پس از تهیه گزارش مراتب به دادسرای اطفال و نوجوانان ارسال می شود.

سرهنگ مرضیه نبی لو می گوید: کمبود این واحد پلیسی در ارگان های خدمت رسان احساس می شود اما با توجه به آنکه هنوز مصوبه تشکیل آن به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده و قانون نشده است به همین دلیل در حال حاضر به امور مرتبط با همه اطفال و نوجوانانی که وارد کلانتری ها می شوند مثل اطفال گم شده، نوجوانان زیر ۱۸ سالی که دچار بزه شده اند، کودکان کار آسیب دیده ای که به کلانتری ها عودت داده می شوند و یا زوج هایی که طلاق گرفته و برای دیدار فرزندشان به کلانتری ها مراجعه می کنند، مانند دیگر افراد در کلانتری ها رسیدگی می شود، اما با اجرای پایلوت تشکیل واحد پلیس اطفال و نوجوانان در کلانتری های تهران بزرگ دیگر این کودکان و نوجوانان وارد واحد انتظامی نمی شوند و به امور آن ها در اتاق کودک دایره اطفال و نوجوانان رسیدگی می شود تا با کمک مددکاران ما از آسیب بیشتری که ممکن است به آن ها وارد شود پیشگیری شود. همچنین درپی اجرای پایلوت تشکیل پلیس اطفال و نوجوانان هنگامی که شهرداری اقدام به جمع آوری کودکان کار می کند و از مرجع انتظامی درخواست کمک می کند، مددکاران کلانتری های ما به همراه عوامل بهزیستی برای تامین امنیت این کودکان اعزام می شوند و اگر مشکلی اتفاق افتاده باشد کودک یا نوجوان را به دایره اطفال و نوجوان کلانتری انتقال می دهند و پس از تهیه گزارش او را به دادسرای اطفال ارجاع می دهند تا توسط قاضی مخصوص اطفال و نوجوانان در مورد پرونده آن ها تصمیم گیری کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس پیشگیری پایتخت یادآور می شود: تشکیل پلیس ویژه اطفال در کاهش جرایم مربوط به اطفال و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است. زیرا به دلیل اینکه از ورود افراد زیر ۱۸ سال به محیط عمومی کلانتری پیشگیری می شود، دیگر این افراد با سارقان، کلاهبرداران و بزرگسالان مجرمی که در آنجا حضور دارند مواجهه نمی شوند تا تحت تاثیر رفتار آن ها قرار گیرند. همچنین تشکیل واحد پلیس ویژه اطفال و نوجوانان این امکان را برای تیم پلیس فراهم می کند تا این کودکان و نوجوانان در محیطی امن و آرام با استفاده از خدمات روانشناختی و مددکاری آسیب هایی که دیده اند ترمیم شود. پس از گذراندن مراحل انتظامی و قضایی نیز مددکاران اجتماعی واحد پلیس اطفال این کودکان و نوجوانان را به متخصصان سازمان های حمایتی ارجاع می دهند تا با حمایت های لازم از آن ها در آینده دچار آسیب نشوند.

به گفته مرضیه نبی لو از سال ۱۳۹۷ دوایر پلیس ویژه اطفال و نوجوانان در کلانتری های تهران بزرگ تشکیل شده بود و از دانش آموختگان پلیس روانشناس و مشاور برای این واحد استفاده می شد، اما از سال گذشته به دلیل اینکه در لایحه پیش بینی شده نیروی متخصص ویژه اطفال و نوجوانان باید در واحد پلیس اطفال حضور داشته باشد اجرای پایلوت این لایحه مغفول شد. بنابراین اگر این لایحه تصویب شود باید نیروی مجربی که تخصص کار با کودک و نوجوانان را دارد در این دایره حضور داشته باشد و ساز و کار مورد نیاز برای تشکیل واحد پلیس ویژه اطفال این است که مراجع قضایی همکاری لازم را با پلیس های متخصص کودک داشته باشند و اجازه دهند نظر این افراد روی پرونده اطفال و نوجوانان تاثیرگذار باشد.

وی در پایان خاطر نشان می کند: با توجه به فرهنگی که ما داریم، تلاش می کنیم کودکان را از محیط های نظامی و انتظامی دور کنیم. اما در برخی مواقع به ناچار این اتفاق می افتد. مثل زوج هایی که از یکدیگر جدا شده اند و برای دیدار فرزند خود به کلانتری مراجعه می کنند و فرزندان آن ها به ناچار وارد کلانتری می شوند. به طوری که سالانه ۳ درصد پرونده های اطفال با این موضوع مرتبط است و آمار بالایی نیست.اما باتوجه به اینکه آن ها آینده سازان کشور هستند، تشکیل پلیس تخصصی ویژه اطفال و نوجوانان یک ضرورت است تا در حد امکان آسیبی متوجه آن ها  نشود. 

منبع: قدس آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.