چندی قبل در جلسه شورای عالی مسکن سقف مجاز افزایش اجاره‌بها در شهر تهران ۲۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد تعیین شد و حال باید منتظر ماند و دید آیا در فصل نقل و انتقالات این مصوبه در کرمانشاه رعایت می‌شود؟

افزایش ۲۰ درصدی اجاره مسکن در کرمانشاه محقق می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، براساس این مصوبه سقف افزایش اجاره بها در شهر کرمانشاه نباید بیش از ۲۰ درصد باشد، اما رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه معتقد است، این امکان وجود دارد که با توجه به افزایش هزینه‌ها، امسال نیز افزایش اجاره بها بیش از نرخ تعیین شده باشد.

بابک مرادی با اشاره به اینکه هنوز مکاتبه‌ای درباره سقف افزایش اجاره بها در سال جاری با مشاورین املاک صورت نگرفته، گفت: البته قیمت‌گذاری سال گذشته نیز که بر اساس آن سقف افزایش اجاره در کلانشهرها ۲۵ درصد بود، چندان توسط مالکین رعایت نشد.

وی ادامه داد: در شهر کرمانشاه در سال گذشته درصد افزایش قیمت رهن و اجاره بیش از نرخ مصوب بود و این نگرانی وجود دارد که امسال نیز افزایش قیمت‌ها بیش از نرخ تعیین شده باشد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با بیان اینکه تعیین نرخ رهن و اجاره عمدتا در اختیار مالک است، عنوان کرد: البته شرایط مالکین را نیز نباید نادیده گرفت، زیرا تعدادی از آنها از طریق همین اجاره بها زندگی خود را می‌گرداند و باید اجاره‌ای که می‌گیرند جوابگوی افزایش هزینه‌های زندگی باشد.

مرادی اضافه کرد: از سوی دیگر هزینه تعمیر و نگهداری و کارهای تاسیسات واحدهای مسکونی بسیار افزایش یافته که این امر نیز فشار مضاعفی به مالکین وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه بخش عمده قیمت رهن و اجاره در اختیار خود مالکین بوده و امکان دخل و تصرف در آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تنها می‌توانیم از مالکین درخواست کنیم مانند سنوات گذشته شرایط سخت اقتصادی مردم را درک کنند و تا حدی که امکان دارد، کمک حال مستاجران باشند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه با رد تاثیر دفاتر معاملات املاک در تعیین نرخ رهن و اجاره، یادآور شد: برای اثبات این امر درخواست ما این است که مالکین و مستاجرین خارج از دفاتر معاملات املاک به توافق برسند و در نهایت قرارداد خود را در سامانه ثبت رایگان اجاره مسکن (نسخه آزمایشی) به نشانی amlak.mrud.ir درج کنند تا ببینیم آیا این شرایط کمکی به کاهش قیمت رهن و اجاره خواهد کرد، یا نه.

مرادی با بیان اینکه بنگاهای املاک امسال نیز با هدف ایجاد آرامش در بازار از ثبت قراردادهای رهن و اجاره  با قیمت خارج از عرف خودداری می کنند، تاکید کرد: البته این امر نتیجه‌ای جز توافق خارج از بنگاه بین مالک و مستاجر و رواج قراردادهای دستنویس نخواهد داشت.

وی همچنین بار دیگر از تاثیر فضای مجازی و قیمت‌گذاری برخی سایت‌ها در ایجاد التهاب در بازار رهن و اجاره یاد کرد و ادامه داد: همچنان پیگیریم که قیمت ها در سایت هایی مانند دیوار به صورت توافقی درج شود.

به گفته رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه، بازار رهن و اجاره در کرمانشاه از خرداد ماه رونق خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.