به گزارش قدس آنلاین و به گفته یکی از بزرگترین شرکت های ساخت اسباببازی در جهان، خرسهای عروسکی که با هوش مصنوعی مولد ساخته شدهاند، میتوانند در آینده زمانی که هزینههای استفاده از هوش مصنوعی کاهش یافت، با کودکان صحبت کنند و داستانهای شخصی سازی شده قبل از خواب برای آنها تعریف کنند.
آلن وانگ، رئیس و مدیر اجرایی شرکت اسباب بازی سازی VTech Holdings می گوید: «فناوری پشت ربات چتجیپیتی ChatGPT می تواند از سال ۲۰۲۸ در اسباب بازی ها در دسترس باشد و برای آموزش یا حتی القای ارزش هایی مانند دروغ نگفتن استفاده شود. این می تواند مسیری جدید در تولید محصولات یادگیری الکترونیکی برای کودکان که هم اکنون سرمایه گذاری شدیدی روی آن انجام می شود باشد.
وونگ می گوید شرکتش پتانسیل استفاده از هوش مصنوعی مولد در اسباب بازی ها را «بسیار دقیق زیر نظر دارد» اما اذعان می کند برخی از احتمالات در پیشرفت هوش مصنوعی در این حوزه را «کمی ترسناک» می داند.
او به فایننشال تایمز گفت: «اسباببازیهای هوشمند میتوانند از هوش مصنوعی برای تولید داستانهای سفارشی برای بچهها به جای خواندن از روی کتاب استفاده کنند. شما می توانید نه تنها نام کودک، بلکه فعالیت های روزانه کودک را نیز در هوش مصنوعی بگنجانید. هوش مصنوعی در این شرایط می داند که کودک شما به کدام مدرسه می رود.، دوستان او چه کسانی هستند و در واقع میتواند از تمام دانسته های خود داستانی جدید بسازد و تقریباً مانند یک دوست خوب برای کودکتان هم صحبت باشد. بچه ها در واقع می توانند با اسباب بازی خود صحبت کنند، و اسباب بازی در واقعیت می تواند به آنها پاسخ دهد. بنابراین امکانات و پتانسیل بسیار بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد.»
اما در مورد هوش مصنوعی مولد، او می گوید: «من فکر می کنم ما باید از خطرات، حریم خصوصی، امنیت، اینکه چه چیزهایی باید آموزش دهیم و چه چیزهایی را نباید آموزش دهیم، آگاه باشیم.»
قانون گذاران در بسیاری از نقاط جهان در حال بررسی دقیق خطرات ذاتی فناوری هوش مصنوعی قدرتمند مولد هستند، از جمله نگرانیهای مربوط به کپی رایت و نظارت و دستورالعملهایی که باید برای استفاده از آن ایجاد شود. وونگ اذعان داشت که هوش مصنوعی مولد در حال حاضر هنوز برای استفاده در اسباببازیها به بلوغ نرسیده است. او گفت که حل کردن مسائل مربوط به حریم خصوصی و همچنین انتظار برای کاهش هزینه های این فناوری برای استفاده در اسباب بازی ها زمان خواهد برد. وونگ معتقد است تراشه های تخصصی مورد استفاده در ChatGPT که توسط شرکت انویدیا ساخته می شوند و ارزش سهام این شرکت آمریکایی را به بیش از یک تریلیون دلار رسانده اند، هنوز برای اسباب بازی ها بسیار گران هستند او اضافه می کند: «فکر میکنم برای زمانی که قیمت به یک سطح معین و مناسبی کاهش یابد، باید حدود پنج سال دیگر صبر کنیم، سپس میتوانیم زیرمجموعهای از آن تراشههای هوش مصنوعی را برای استفاده در اسباببازی تطبیق دهیم. اما چیزی که مشخص است این است که این قطعاً اتفاق خواهد افتاد.»
بر اساس داده های جدید، پیش بینی می شود که ارزش بازار جهانی اسباب بازی های هوشمند در سال جاری حدود ۱۴ میلیارد دلار باشد که تا سال ۲۰۳۲ این رقم به ۴۳ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. بر اساس ارقام سازمان ملل متحد، چین بیش از ۶۱ میلیون کودک زیر پنج سال دارد و با وجود کاهش نرخ زاد و ولد در این کشور در مقایسه با ۲۱ میلیون کودک زیر پنج سال در آمریکای شمالی، ، بازار مهمی برای شرکت های ساخت اسباب بازی خواهد بود. البته اقبال مصرفکنندگان چینی از اسباببازیهای آموزشی غربی کمتر از پیش بینی ها بوده است.
شرکت ساخت اسباب بازی VTech که دارای ارزش بازار حدود ۱.۶ میلیارد دلار است و همچنین یکی از بزرگترین تولید کنندگان تلفن های بی سیم در جهان نیز به شمار می رود، اولین اتخاذ کننده استراتژی تولید «چین به علاوه یک» با کارخانه های جدیدی بود که در مالزی در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ ساخته شدند. وونگ می گوید که این اقدام پس از آن صورت گرفت که برخی از خریداران آنها به دلایل سیاسی ترجیح دادند محصولاتشان در خارج از چین تولید شود. این شرکت همچنین کارخانه ای در مکزیک دارد. او البته گفت که این شرکت هیچ برنامه ای برای انتقال بیشتر خطوط تولید خود به خارج از چین ندارد، جایی که حدود ۷۵ درصد از ظرفیت تولید روزانه این شرکت در آنجا حضور دارد.
او می گوید: «فکر نمی کنم که ایالات متحده ارتباط اقتصادی خود را با چین قطع کند زیرا زنجیره تامین در چین بسیار مهم است. همچنین این کشور هنوز مقرون به صرفه ترین محل برای تولید یک محصول است.»
منبع: فایننشال تایمز
مترجم: امیرمحمد سلطانپور
نظر شما