رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ورد ۷۵ هواپیما به ناوگان هوایی تا پایان سال خبر داد و گفت: تناسب نداشتن عرضه و تقاضا، تشکیل بازار سیاه و شکل گرفتن بازارهای غیر رسمی و درگاه‌های غیر رسمی باعث افزایش تخلفات در حوزه فروش بلیت هواپیما شده است.

ورود ۷۵ هواپیما به ناوگان هوایی تا پایان سال

به گزارش قدس آنلاین محمد محمدی بخش معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با حضور در برنامه صف اول به سوالاتی درباره وضعیت جابجایی مسافران، تعمیر و نگهداری هواپیماها و گرانفروشی بلیت هواپیما در برخی دفاتر خدمات مسافرتی پاسخ داد.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:

شاید اولین پرسش این باشد که ما امسال یعنی فصل بهار نسبت به مدت مشابه سال قبل وضعیت مسافرت‌ها، وضعیت جابجایی مسافر و این‌ها چطور بوده؟ افزایش پیدا کرده؟ کاهش پیدا کرده؟ با توجه به یکی از جاهایی که از ابتدا مورد تحریم قدرت‌های بزرگ از جمله ایالات متحده بوده، هواپیمایی بوده است، وضعیت مان در این حوزه الان چطور است؟ 

طبیعتا ما شاخص‌های اندازه گیری متعددی داریم، زمان‌های متعددی را با هم مقایسه می‌کنیم برای مثال سوالی که شما مشخصا سوال کردید، ما نوروز ۱۴۰۱ از مجموع پروازهایمان که انجام شد دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم عزیزمان جابجا شدند، در ۱۴۰۲ دو میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جابجا شدند و افزایش داشتیم. 
اما در بقیه ایام مثل سه ماهه‌ای که شما سوال کردید، اردیبهشت و خرداد نسبت به سال قبل ما حول و حوش ۸ درصد کاهش داشتیم. 

چرا؟ 

طبیعتا دلایل مختلفی دارد با توجه به وضعیت پروازها درخواست‌هایی که انجام می‌شود، مناسبت‌هایی که هست و تعمیر و نگهداری هواپیماها و بعضا مشکلاتی که ما در این یکی دو ماهه اخیر در حوزه‌ی هواپیمایی داشتیم و چالش‌هایی که در حوزه قیمت داشتیم متاسفانه یک مقداری عرضه ما را دچار رکود کرد، حول و حوش ۸ درصد اردیبهشت و خرداد را عرض می‌کنم کاهش داشتیم، اما در ایام نوروز عدد مان عدد قابل توجهی افزایش داشت. 

چرا ما به ویژه در این روزها با کمبود بلیط هواپیما مواجه هستیم با توجه به این که فرمودید کاهش هم پیدا کرده میزان تقاضا؟ 

میزان تقاضا کاهش پیدا نکرده ما میزان تقاضایمان خوشبختانه مردم مان بعد از کرونا، درخواست‌های فزاینده‌ای را داشتند به دلایل مختلف روی آوردند به صنعت هوانوردی، نمونه بارز آن هم انجام پروازهای نوروز بود که دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ایام اربعین نسبت به ۱۴۰۰ به ۱۴۰۱، در ۱۴۰۰ نزدیک ۴۰ هزار نفر و در ۱۴۰۱، ۲۵۷ هزار نفر جابجا شدند، در نوروز هم طبیعتا شد دو میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جابجا شدند، ما طبیعتا کاهش تقاضا نداشتیم، افزایش تقاضا بوده و روز به روز هم این تقاضاها دارد افزایش پیدا می‌کند. 

یعنی ما ظرفیت پاسخگویی به تقاضای کسانی که می‌خواهند با هواپیما مسافرت کنند، کاهش داریم؟ 

ما یک اشکال جدی داریم این که ما با توجه به جمعیت مان و فراوانی فرودگاههایمان و حجم پروازهایی که در کشور دارد انجام می‌شود، واقعا نیازمان بیش از ظرفیت ناوگان فعلی کشور هست، ناوگان فعلی کشور، تعدادش محدود است بر اساس نیازسنجی که در یک مرکز دانشگاهی انجام شد و کاملا هم علمی بود، ما حداقل ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم برای این اقلیم، برای این تعداد فرودگاه و این تعداد جمعیت. الان با همه تلاش‌هایی که ظرف ۱۸ ماه گذشته صورت گرفته، یک سال و نیم گذشته، تعداد هواپیماهای ما رسیده به ۱۸۰ فروند و طبیعتا بایستی این افزایش ادامه پیدا کند. این نسبت عرضه و تقاضا یکی از دلایل آن است، رجوع مردم و درخواست فزاینده مردم برای سوار شدن به هواپیما و این که بخش سفر هوایی در سبد خانوار مردم قرار گرفته هم مزید بر علت است، ضمن این که بحث عرضه و تقاضا و بحث پایداری صنعت در حوزه‌ی قیمت هم موضوع چالشی بود که باعث شد ما در این یکی دو ماه اخیر یک مقدار در این حوزه مشکلاتی داشته باشیم. 

چرا با وجود این که بر خی اقدامات انجام شده از جمله باطل کردن مجوز ده تا از این ایرلاین‌ها یا آن‌هایی که در این موضوع گرانفروشی دست داشتند ما همچنان شاهد افزایش تخلفات در این حوزه هستیم؟ یعنی بلیط گران می‌فروشند به مشتریان خودشان؟ 

عرض کردم به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، طبیعتا تشکیل بازار سیاه و شکل گرفتن بازارهای غیر رسمی و درگاه‌های غیررسمی باعث این اشکال جدی در حوزه‌ی صنعت هوانوردی شده است. 

این را به عنوان یک عارضه ما بررسی کردیم آسیب شناسی کردیم، تمام مسیری را که فکر می‌کردیم باعث می‌شود این اتفاق بیفتد از مسیرهایی که قرار نبود چارتری باشد و چارتری شد طبیعتا با همین ابلاغی که دیدید سازمان هواپیمایی کشوری محدود کرد، در حقیقت برخورد کردیم با شرکت‌های هواپیمایی که گرانفروشی کرده بودند، محرز بود برای دستگاه قضایی طبیعتا این موضوع توسط دستگاه قضایی و سازمان تعزیرات با ظرافت و دقت بررسی شد، ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی که تخلف کرده بودند جریمه شدند و جریمه هایشان هم در رسانه اعلام شد، نکته بعدی با آژانس‌ها بود، آژانس‌هایی که از ما مجوز داشتند، آن‌ها هم برخورد شد بعضی از آژانس‌هایی که تخلف کرده بودند با آن‌ها برخورد شد، سایت‌های مجاز که از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز داشتند و باز هم تخلف انجام می‌دادند و خارج از قیمت مصوب بلیط را عرضه می‌کردند، با آن‌ها هم برخورد شد و آن‌ها هم جریمه شدند، متاسفانه بخش عمده‌ای از کار در سایت‌های غیر مجاز بود که به صورت موتور جستجوگر ورود پیدا می‌کردند از درگاه شرکت هواپیمایی، آژانس‌ها و بعضا از چارتر کننده‌ها بلیط را دریافت می‌کردند و به چند برابر قیمت می‌فروختند، ما با همکاری دستگاه قضایی و دستگاه‌های امنیتی ورود پیدا کردند و شناسایی شدند، امروز هم رسانه‌ای شد تعداد ۱۹ سایت را رسما اعلام کردیم این‌ها واقعا بازار مجموعه را دچار اعوجاج می‌کردند و دچار گرانفروشی می‌کردند و به قیمت‌های چند برابر می‌فروختند که با این‌ها هم برخورد شد و این برخورد سختگیرانه ادامه دارد. 

تقریبا همه‌ی موضوعات این حوزه اعم از عملیات‌های فرودگاهی، هزینه‌های مختلف، همه موضوعات، هزینه‌هایی که بر می‌گشت به صنعت هوانوردی، این جا به روز شد و بر اساس نرخ روز و بر اساس بازار رسمی دارد اتفاق می‌افتد. 
تنها موضوعی که باقی مانده بود بخش سوخت است که سوخت هم مفصل به آن خواهیم پرداخت که به چه دلیل کنترل می‌شود و مقدارش چقدر است، طبیعتا ما قائل نیستیم به رهاسازی نرخ و آزادسازی نرخ، با توجه به ابلاغ سران قوا و مصوبه تنظیم بازار، ما بایستی بازار را کنترل و نظارت کنیم شورای هواپیمایی در سال گذشته تشکیل جلسه داد مصوبات آن کاملا مشخص هست، مصوبات را برای شورای عالی تنظیم بازار فرستادند آنجا هم به دلایل مختلفی سال گذشته این افزایش اتفاق نیفتاد، اما امسال در اردیبهشت ماه این عدد را ۲۹ درصد را افزایش دادند که بنا به دلایلی محل اختلاف بود با توجه به اینکه بیش از ۲۲-۲۳ ماه قیمت بلیط هواپیما افزایش پیدا نکرده بود محل اختلاف بود که با جلسه‌ای که برگزار شد این اختلاف هم به حداقل رسید و فکر می‌کنیم بازار با این روندی که بالاخره همه بحث حاکمیت و ابلاغ ستاد تنظیم بازار را پذیرفتند انشاالله در آینده نزدیک به تعادل برسیم.

برخی از سایت‌هایی را که شما مجوزشان را لغو کردید، مدعی هستند که ما یک موتور جستجوگر بودیم، مگر می‌شود مثلا مثل گوگل، مگر می‌شود گوگل را بخاطر این که جستجو کرده و یک اطلاعات آماری از جاهای مختلف می‌آورد تعطیلش کرد؟ این‌ها که در نرخ گذاری دخالتی ندارند.

حتما دخالت داشتند که ما دخالت کردیم این که بلیط هواپیما را تا سه برابر قیمت موتور جستجوگر فروش می‌کند، موتور گوگل هیچ زمان یک محصولی را خودش اجازه ندارد درگاه بانکی باز بکند و به چند برابر قیمت بفروشد این‌ها واقعا آمده بودند بعنوان یک مرکز فروش بلیط اقدام می‌کردند و کاملا هم غیرقانونی، در قوانین جمهوری اسلامی و سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده هر کسی وارد این عرصه می‌خواهد بشود بایستی از سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان عالی‌ترین نهاد بخش هوایی کشور و نهاد حاکمیتی مجوز بگیرد و هر کسی خارج از این باشد عملیاتش و عملکردش فاقد وجاهت قانونی است و ما هم حتما با آن برخورد قانونی خواهیم کرد. 

سوال: اختلاف قیمت‌ها بین شما و آن نهادها چقدر است؟ 

نهادها که نیستند شرکت‌های هواپیمایی و در حقیقت به طرفیت و نیابت آن‌ها انجام می‌دادند، شرکت‌های هواپیمایی ما جلسات نزدیک و تنگاتنگی را داریم این جا هم باید تشکر کنم از مجموعه شرکت‌های هواپیمایی که نجیبانه و صبورانه از ابتدای دولت سیزدهم کمک کردند قیمت‌ها را متعادل نگه داشتند، علیرغم نوسانات ارز، افزایش فزاینده قیمت ارز و .. .

الان اختلاف قیمتی بین سازمان هواپیمایی کشوری با انجمن‌ها چقدر است یعنی درصدی؟

فکر می‌کنم حداکثر ۲۰ درصد باشد اختلاف مان و اختلاف خیلی جدی نیست ما، چون مولفه‌های قیمت گذاری بر اساس استانداردهای لازم توسط سازمان هواپیمایی کشوری، شورای عالی، سازمان حمایت، دستگاه‌های مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد، امروز هم خدا را شکر این جدول مورد تایید همه دستگاه‌های ذیربط قرار گرفته و جدول کاملا قابل شفاف سازی است، قابل ارائه است، این اختلاف هم بر می‌گردد به نرخ ارز، نوسانات ارز، استهلاک خود وسیله و موضوعاتی که در دستمزدهای شرکت‌های هواپیمایی وجود دارد. 

نمی‌شود یک بینابین این را شما بگیرید که حداقل مردم الان در بازار سیاه ممکن است به یک و نیم دو برابر قیمت، بلکه بعضی اوقات بیشتر بخرند که این حداقل از بازار سیاه خارج بشود این قیمت گذاری؟ 

حتما نظام جمهوری اسلامی ایران و مجموعه سازمان هواپیمایی کشوری، دستگاه‌های نظارتی واقعا اراده شان است که این بحث بازار سیاه را کنترل کنیم، ورود هم پیدا کردیم اقداماتی که انجام شده بعضا هم رسانه‌ای شده و انشاالله بزودی با توجه به جلسه‌ای هم که برگزار رشد فکر می‌کنیم در آینده نزدیک انشاالله این اختلاف هم برطرف می‌شود، طبیعتا مرجع نهایی تعیین قیمت بر اساس مصوبه سران قوا، ستاد تنظیم بازار است ما هم استدلال‌های مان را آنجا عرضه خواهیم کرد و دوستان هم نظرات مان و کارشناسی‌های مان را می‌پذیرند و انشاالله این قیمت نزدیک خواهد شد. 
عرض می‌کردم ما با توجه به هماهنگی و همراهی که شرکت‌های هواپیمایی در ۲۰ ماه گذشته انجام دادند در اربعین ۱۴۰۰، در نوروز ۱۴۰۱ و نوروز ۲، ۱۴۰، اربعین ۱۴۰۱ واقعا همراهی کردند و علیرغم افزایش حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی قطعات هواپیما، کمک کردند و همراهی کردند ما نزدیک ۲۰ ماه قیمت را تغییر ندادیم در آذرماه ۱۴۰۱ تازه ۱۵ درصد هم ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی کاهش دادند. 

مصوبه سال گذشته به امسال قابل تسری است؟ 

متاسفانه عرض کردم این اتفاق نیفتاد در سال گذشته این افزایش به دلایل مختلف که ستاد تنظیم بازار تشخیص دادند سال گذشته این افزایش اتفاق نیفتاد و موکول شد به امسال، محل اختلاف نظر هست، این عدد هم بنا به آن موضوعی که بخصوص روی مبلغ ارزش افزوده محل اختلاف هست آن هم ما ارجاع دادیم به مرجع حکمرانی و حقوقی که انشاالله آن هم قابل بررسی است، اما شرکت‌های هواپیمایی متعهد شدند که همراهی و کمک کنند و یکی از موضوعات مهمی هم که هست این که ما بایستی این محصول را مستقیم به دست مردم برسانیم، طبیعتا ما بعنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی بایستی کمک بکنیم، شرکت‌های هواپیمایی عرضه بلیط شان را در درگاه‌های خودشان انجام بدهند و بتوانند مستقیما بلیت‌های شان را به فروش برسانند و از این واسطه گری‌ها ما انشاالله پرهیز کنیم. 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.