میدان گازی آرش که در عربستان و کویت آن را با نام الدوره می‌شناسند، در خلیج فارس بین سواحل کویت، ایران و عربستان واقع شده است.

قدس در گفت‌وگو با دوکارشناس، موضوع میدان نفتی مشترک با کویت و عربستان را بررسی می‌کند/«آرش» فرصت تعمیق همکاری‌

به گزارش قدس آنلاین، ذخایر گاز طبیعی این میدان مشترک ۳۶۸ میلیارد مترمکعب و ذخیره نفت آن نیز نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود. بر این اساس و طبق این مرز، حدود ۴۰درصد میدان نفتی و گازی موجود «آرش» در آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد.

میدان گازی آرش- الدوره در جنوب‌غربی جزیره خارک و در جنوب میدان نفتی فراساحلی ابوذر در آب‌های مرزی میان ایران و منطقه سابقاً بی‌طرف بین کویت و عربستان واقع شده است.

دکتر فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با قدس ضمن بیان این مسئله، به تبیین سهم ایران در میدان نفتی-گازی مشترک آرش پرداخته و اظهار می‌کند: اگر دو کشور عربستان و کویت خواستار برداشت از میدان نفتی مشترک آرش باشند، جمهوری اسلامی ایران نیز باید به اندازه سهم خود از میدان برداشت کند.

وی تصریح می‌کند: در بحث میدان‌های مشترک قوانین خاصی وجود ندارد، با توجه به اینکه شرکت‌های غربی به این دوکشور در زمینه استخراج نفت کمک خواهند کرد، ایران باید در بحث میدان‌های نفتی مشترک با دیگر کشورهای همسایه با یک برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری خوب  هر آنچه که مربوط به سهم کشور است، برداشت کند.

او به تغییر رویکرد ریاض درباره میدان نفتی آرش با ایران اشاره کرده و می‌افزاید: از زمان سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و تحلیلی که این کشور نسبت به تغییر مناسبات بین‌المللی داشته، قدرت و توانایی دفاعی جمهوری اسلامی ایران را در منطقه پذیرفته است. دولت ریاض متوجه شده باید با ایران روابط مسالمت‌آمیزی داشته باشد. اگر در خلیج فارس امنیت برقرار باشد، امروز تمام کشورهای منطقه از آن بهره خواهند برد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره کشور کویت نیز می‌گوید: کویت هم متوجه این مسئله شده است که آمریکا نمی‌تواند برای این کشور پشتیبان خوبی باشد و باید مناسبات خود را با همسایگان به ویژه ایران برقرار کند و ما امروز شاهد آن هستیم. عباسی درباره راه حل موضوع میدان مشترک نفتی آرش می‌افزاید: با توجه به توانمندی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های فنی، سیاسی و بین‌المللی  می‌توان به زودی شاهد یک همکاری مشترک میان سه کشور ایران، عربستان و کویت باشیم،  به‌طوری‌که هرکشور به تناسب براساس حق خود از این میدان برداشت کند.

ایران خواستار نقشه نگاری است
دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه هم در گفت‌وگو با قدس با اشاره به درخواست ایران برای نقشه‌نگاری دوباره از این میدان، اظهار می‌کند: دو کشور کویت و عربستان معتقدند میدان نفتی مشترک آرش در آب‌های سرزمینی آن‌ها واقع شده و در مقابل جمهوری اسلامی ایران خواستار لرزه‌نگاری و نقشه‌نگاری برای تثبیت سهم خود از این میدان نفتی است.

وی تصریح می‌کند: اختلافات درباره میدان‌های مشترک معمولاً طبیعی است و طرفین می‌توانند با راه حل فنی به یک راهکار مشترک دست یابند. او می‌افزاید: امروز مسائل سیاسی میان ریاض و تهران برطرف شده و ما به زودی شاهد گسترش همکاری‌هایی بین دو طرف در زمینه میدان نفتی آرش خواهیم بود.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد ماجرای میدان انرژی آرش در حالی توسط رسانه‌های بیگانه برجسته شده که به‌نظر می‌رسد با کمترین تنش میان سه کشور برطرف شود. از طرفی حجم نفت موجود در این میدان چندان زیاد نیست و برای کشوری مثل ایران حتی در کمتر از ۱۰۰روز به اتمام می‌رسد و از طرف دیگر مرزهای آن تقریباً مشخص است و پیچیدگی چندانی ندارد. شاید به همین دلیل است که کویت و عربستان با درخواست از ایران برای گفت‌وگو تلاش کرده‌اند ماجرا در سطح فنی باقی بماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    عالی
  • علی ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    خوبست
  • محمد ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    پیگیری بجایی بود
  • سعیده ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    از آرش چیزی نمی دونستم تشکر
  • مریم ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    ایران باید حقشو بگیره
  • جواد رضایی ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    سلام آقای حسینی خبرنگار خوبی هستند من پیگیر اخبار شما و خبرهایی که در قدس آنلاین میزارید هستم فکر کنم بیشتر خبرهای مهم ایشون کار کنند
  • ارشیا ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    0 0
    دمتون گرم خبرعالی بود