تحولات لبنان و فلسطین

۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
کد خبر: 893274

حضور آمریکا در عراق برای مردمان این کشور سال‌ها خسارت به همراه آورده است.

بسیاری معتقدند آمریکا برای توجیه حضور خود در این کشور بحران‌آفرینی و تلاش می‌کند به نوعی برای حضور خود دلیل بیاورد. هرچند در طول سال‌ها مردم عراق به این درک رسیده‌اند که حضور آمریکایی‌ها برای مردم هیچ سودی نداشته است.

زمانی که تامی فرنکس با اسم رمز «عملیات آزادی عراق» در سال ۲۰۰۳ به بغداد حمله کرد، هنوز بسیاری از عراقی‌ها انتظار داشتند آمریکا بتواند مشکلات آن‌ها را حل کند، حتی آمریکا برای برخی منجی تلقی می‌شد. ایالات متحده رژیم بعث را سرنگون کرد تا آزادی و دموکراسی را برای مردم به ارمغان آورد! در سحرگاه ۲۰مارس، ایالات متحده با ۲۹۵هزار سرباز به این کشور حمله کرد و تا سال ۲۰۱۱ در عراق باقی ماندند اما ۴۶۱هزار نفر در عراق کشته به‌جا گذاشتند و این‌گونه عملیات آزادی را در عراق معنا کردند.

اما خروج آمریکا هیچ‌گاه به صورت کامل رقم نخورد و هر بار حضور خود را به بهانه‌ای تمدید کرد.

این بار ادعا کرد دیگر حضور رزمی نداشته و حضور مستشاری خواهد داشت اما این نکته هیچ‌گاه صورت مسئله را تغییر نداد. با اینکه در سال ۹۸ طرح اخراج آمریکایی‌ها از خاک عراق در پارلمان این کشور تصویب شد اما مقامات واشنگتن هیچ اقدام جدی برای خروج از عراق انجام ندادند.

در حال حاضر آمریکا برق عراق را گرو گرفته؛ یعنی به بهانه تحریم‌ها مانع ارسال پول عراق به ایران شده است.

 با آنکه آمریکا برای پرداخت مستمر و بدون وقفه بدهی گازی به ایران، تعهد داده بود اما اینک با ممانعت از رسیدن پول خرید گاز ایرانی به تهران، تلاش می‌کند از بحران برق به عنوان عامل فشاری بر مردم عراق برای تداوم حضور خود استفاده کند. واشنگتن علاوه بر امنیت، آسایش مردم را نیز نشانه رفته‌ است. 

در گرمای شدید تابستان که مردم از شدت گرما به ستوه آمده‌اند هرچند عراق به‌طور کامل هزینه ایران را پرداخت کرده اما سازوکار تجاری آمریکا مانع وصول این پول به ایران شده و تا مجوز معافیتی از تحریم‌ها از سوی آمریکا صادر نشود این پول به دست ایران نخواهد رسید.

اکنون بیش از پیش مردم عراق به الزام خروج آمریکا از کشورشان پی برده‌اند اما برخی معتقدند واشنگتن هیچ‌گاه این کشور را به‌خاطر منابع سرشار نفتی ترک نخواهد کرد و به گفته محمد الجوبیراوی، از اعضای برجسته سازمان «بدر»، نظامیان ایالات متحده آمریکا با تابوت، خاک عراق را ترک خواهند کرد. خشم مردم از گروکشی برق عراق آن‌قدر زیاد است که نفرت آنان دوچندان شده است، گویا آمریکا با این کار میخ محکمی بر تابوت خود کوبیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.