«خودمان در حال تولید هواپیما هستیم»؛ این خبر خوشی بود که وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان روز گذشته و درخصوص خرید هواپیما از دیگر کشورها اعلام کرد.

آسمان در سیطره دانشمندان ایرانی/ قدس در گفت‌وگو با یک کارشناس هوافضا اما و اگرهای بومی‌سازی تولید هواپیما را بررسی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، امیر سرتیپ آشتیانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ساخت هواپیمای مسافربری در داخل کاملاً بومی خواهد بود یا از فناوری کشورهای دیگر استفاده خواهد شد، گفت: «به هر حال ساخت هواپیما یک فرایند دارد، از ابتدا نمی‌شود یک دفعه وارد صحنه تولید بومی شوید، باید این مراحل طی شود». اشاره وزیر دفاع به مسئله تدریجی بودن بومی‌سازی صنعت هواپیماسازی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، پیوستن هواپیمای ترابری سیمرغ به ناوگان هوایی کشور و همچنین رونمایی موتور هواپیمای «توربوجت» گام اثربخش جمهوری اسلامی برای ورود ایران به باشگاه کشورهای سازنده هواپیما و قطعات مرتبط با این صنعت بود.

تا پیش از این ۱۹ کشور جهان بازار تولید اشتراکی و عرضه قطعات هواپیما را در انحصار داشتند که با همت دولت و دانشمندان کشورمان در دو سال گذشته، ایران توانست به عنوان بیستمین کشور وارد باشگاه کشورهای سازنده هواپیماهای مسافری و ترابری شود. با توجه به فراهم شدن مقدمات بومی‌سازی صنعت هواپیماسازی در ایران، برای پاسخ به این پرسش که این اقدام صرفه اقتصادی دارد یا خیر، با یک استاد و مهندس هوافضا به گفت وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید. 

دانشمندان هوافضا انحصار غرب را شکستند  
دکتر محمد حسن پاچناری مهندس هوا فضا در گفت وگو با خبرنگار قدس، در خصوص صرفه علمی و اقتصادی بومی‌سازی تولید قطعات و هواپیمای ایرانی با بیان اینکه تعریف چنین پروژه‌ای به عوامل بسیاری از جمله دسترسی به فناوری روز، شرایط بازار، نحوه و هزینه نگهداری بستگی دارد، گفت: با توجه به وضعیت ویژه کشورمان در جهان بین‌الملل، ضرورت خودکفایی در صنعت هواپیمایی امری ضروری است.

این مهندس هوافضا با اشاره به تحریم‌های ظالمانه دشمن و تلاش نظام سرمایه‌داری برای ایجاد انحصار و جلوگیری از دسترسی ملت ایران به بازارهواپیماها و خرید قطعات، گفت: دانشمندان ایرانی در طول این سال‌ها اقدامات مؤثری برای ناکام گذاشتن بدخواهان انجام داده‌اند که در طول ماه‌های گذشته بخشی از آن‌ها رونمایی شده و با توجه به صنایع همسو اعم از پهپادی و موشکی می‌توان گفت امروز آسمان در سیطره دانشمندان ایرانی است. 

ایران گام اساسی هواپیماسازی را برداشته است 
این استادیار دانشگاه، دستیابی دانش‌بنیان‌ها و مجموعه «مپنا» به تخصص فنی ساخت موتورهای توربو فن و همچنین اراده مجموعه «هسا» در تولید نسخه ترابری هواپیمای سیمرغ را گام اولیه ایرانیان در توسعه علوم فنی دانست که در گذر زمان می‌تواند در قالب پروژه‌های متنوع تعریف شده و مطابق با نیازهای روز کشور و بازارهای بین‌المللی عرضه شود. 

مبادلات فناورانه سرعت توسعه را زیاد می‌کند 
پاچناری در پاسخ به این پرسش که آیا تولید و ساخت هواپیما در قالب همکاری مشترک با کشورهایی نظیر چین و روسیه مفید فایده خواهد بود یا خیر، صنعت خودروسازی را مثال زد و با اشاره به خودرو «بی ام دبلیو» آلمان که طرح اصلی آن متعلق به آلمان است، اما قطعات آن در کشورهای مختلفی نظیر چین تولید می‌شود، گفت: در صنعت هواپیماسازی ما توانسته‌ایم به دانش فنی و توانایی طراحی اولیه برسیم که در گام‌های بعدی اگر بتوانیم پلتفرم‌های اصلی و اثربخش قطعات و هواپیمای مدنظر را پیاده‌سازی کنیم، با توجه به دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، هم‌افزایی برای تولید مشترک قطعات و هواپیماها با کشورهای دیگر مانعی ندارد. وی ظرفیت‌های علمی و فنی روسیه و چین به عنوان دو کشور پیشرو در صنعت هواپیماسازی را موقعیتی قابل توجه دانست که البته با توجه به دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در این زمینه، اینکه طرف مقابل، درمقابل به اشتراک گذاشتن علم و فناوری خود با ایران چه از ما بخواهد را وابسته به تصمیمات نهادهای ذی‌ربط در تعاملات خارجی عنوان کرد که البته در این دوره مشخص شده ممکن است نتایج خوبی از دیپلماسی فناورانه با کشورهای هم‌پیمان بدست بیاوریم. 

واردات «ابزارهای دقیق» از کشورهای مادر ضروری است 
این استاد دانشگاه با اشاره به نقش‌آفرینی هوش مصنوعی در صنعت جهان امروز، توانایی دانشمندان ایرانی را در رقابت با این ابزار جدید بین‌المللی موفق توصیف کرد و با بیان اینکه نخبگان و دانش‌بنیان‌های ایرانی با موفقیت مراحل اولیه ساخت، طراحی و توسعه تکنولوژیکی را پشت سر گذاشته‌اند، گفت: طراحی و ساخت موتورهای هواپیما در مجموعه مپنا و همچنین موفقیت سیمرغ در تست‌های ترابری در آینده نزدیک مارا به سمت توسعه، بازبینی و طراحی پلتفرم‌های جدید سوق خواهد داد.

دکتر محمد حسن پاچناری در خصوص اهمیت پیشرفت همزمان کشور در دو ‌حوزه  «تولید قطعات» و «ساخت و مونتاژ» هواپیمای ایرانی گفت: هم‌افزایی و همزمانی پیشروی در این دو حوزه با توجه به ظرفیت‌های موجود و اراده دولت سیزدهم باید بدون فوت وقت و فاصله دنبال شود و در این میان باید مسئله انتقال «ابزارهای دقیق» از کشورهای دوست و صاحب فناوری به کشور با جدیت دو چندان پیگیری شود.

وی در پایان با اشاره به توانمندی‌ کشورمان برای تولید نسخه‌های نظامی و جنگ الکترونیک هواپیمای مسافربری سیمرغ، آن را نمونه‌ای از حرکت تدریجی اما مثمرثمر نخبگان ایرانی دانست که در گذر زمان جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از کشورهای نامی صنعت هوافضا معرفی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.