تحولات منطقه

پس از ۲۲ ماه کار کارشناسی دولت، بخش خصوصی و کارشناسان، سند جامع صنعت لوازم‌خانگی کشور منتشر شد که نقشه راهی برای این صنعت پیشران خواهد بود.

مجلد «بازآفرینی یک صنعت»؛ نقشه راهی برای لوازم‌خانگی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، محصولات لوازم‌خانگی هشت درصد سهم ارزشی صادرات صنعتی کشور را تشکیل می‌دهد. گردش مالی سالیانه این صنعت نزدیک به ۶ میلیارد دلار است و جایگاه دوم صنعت کشور را پس از خودروسازی داراست. این صنعت برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و برای افزون بر یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته است. همچنین نیاز ارزی سالیانه آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

این صنعت با وجود بهره‌مندی ۱.۷ درصدی از تعداد بنگاه‌های صنعتی، کمتر از ۱.۵ درصد ارزش‌افزوده کل صنعت را به خود اختصاص داده است؛ به بیان دیگر، در یک دهه اخیر این صنعت نتوانسته خروجی متناسب با تعداد بنگاه‌های فعال خود را داشته باشد.

با توجه به روند کاهشی تشکیل سرمایه صنعت لوازم‌خانگی در دوره بررسی، این نگرانی وجود دارد که روند عملکرد این صنعت در سال‌های آینده با نزول بیشتری همراه باشد. پس ضرورت پیگیری سیاست‌های ناظر بر این صنعت در یک مسیر نظام‌مند و مدون بیش از پیش مشخص می‌شود.

به همین دلیل، نگارش سندی سیاستی که چراغ راه فعالان این صنعت باشد با تحلیل وضعیت صنایع لوازم‌خانگی در ایران و آسیب‌شناسی، بررسی نقاط ضعف و قوت موجود و مروری بر تحولات بازار جهانی آغاز شد. این سند که حاصل بیش از ۲۲ ماه کار کارشناسی دولت، بخش خصوصی و کارشناسان است، با همکاری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت، انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران و «محسن خلیلی عراقی» از صنعتگران و چهره‌های نام آشنای این صنعت تهیه و در قالب یک مجلد علمی- کاربردی- تحقیقاتی با عنوان «بازآفرینی یک صنعت، هفت دهه تحولات لوازم‌خانگی ایران» بهمن‌ماه پارسال رونمایی و روز شنبه گذشته (۲۴ تیر) منتشر شد.

این مجلد در ۱۰ فصل و ۴۶۰ صفحه با توجه به رویکردهای دولت و نگاه بخش خصوصی با تکیه بر اجزا و قطعات، صنایع انرژی‌بر و صنایع غیرانرژی بر تهیه شده است.

مجلد «بازآفرینی یک صنعت»؛ نقشه راهی برای لوازم‌خانگی

در این سند جامع، ضمن بررسی وضعیت اقتصادی کشور و جهان، مسائلی همچون صنعت لوازم‌خانگی کشورمان، فناوری‌های روز، مشکلات و معضلات موجود، راهکارها، حجم بازار و غیره مورد بررسی قرار گرفته است.

این کتاب به‌عنوان مجموعه‌ای شامل تجربیات بزرگ صنعت لوازم‌خانگی کشور به صورت علمی و تخصصی تهیه شده است. این سند جامع در ۱۰ فصل و پروژه تعریف شده که دولت و شرکت‌ها می‌توانند با ارائه جداول زمان‌بندی آنها را اجرایی کنند.

در این زمینه، «افسانه شفیعی» عضو هیات علمی و سرپرست گروه مولفان مجلد «بازآفرینی یک صنعت» به ایرنا گفت: این کتاب، خطوط مستقیم عملکردها، همچنین «چه باید کردها» را مشخص کرده است.

وی بیان‌داشت: طراحی همین خطوط، هزینه عملکرد تصادفی را از سوی سیاستگذار صنعت و مجری آن بالا برده است.

شفیعی، از طراحی سلسله‌نشست‌هایی به همت انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی خبر داد تا گفتمان‌سازی لازم انجام شود.

وی ابراز امیدواری‌کرد: چالش‌ها و خطوط راهبردی و سیاستی ارائه شده تا حد زیادی تصویری از مشکلات توسعه صنایع لوازم‌خانگی و نسبت برخی سیاست‌های دولت با عملکرد آن را به تصویر بکشد.

سرپرست گروه مولفان مجلد «بازآفرینی یک صنعت» ادامه‌داد: همچنین امید می‌رود با ارائه راهبردها و راهکارهای اجرایی که در بعضی موارد متکی بر محیط شناسی و ظرفیت‌های قانونی کشور است، خطوط کلی برنامه‌های اجرایی برخی دیگر از رشته فعالیت‌های ساخت‌محور در کشور را در شرایط حاضر در اختیار متولیان و سیاستگذاران حوزه صنعت و معدن قرار دهد.

برپایه این گزارش، بخش نخست این کتاب تلاشی در راستای مدون کردن سیاست‌های ناظر بر صنایع لوازم‌خانگی است که با معرفی الگوهای نظری و تجربی توسعه زنجیره ارزش، جایگاه این مفهوم را در برابر توازن‌بخشی به زنجیره تامین فیزیکی در صنایع لوازم خانگی به تصویر می‌کشد.

بخش دوم کتاب به طور اختصاصی به تحلیل وضعیت صنایع لوازم خانگی در ایران می‌پردازد. در این زمینه، ابتدا تاریخچه ای از تحولات صنایع لوازم خانگی کشور و الگوی تکامل زنجیره ارزش در آن در یک قرن اخیر ارائه شده است و سپس با پرداختن به شاخص های عملکردی در این صنعت، سنجه های مقدماتی از مشکلات این صنعت را معرفی می کند.

بخش سوم (مشتمل بر سه فصل)، حاوی خروجی آسیب‌شناسی‌های انجام شده در این صنعت در یک سال و نیم ارتباط تنگاتنگ با اعضای انجمن ملی صنایع لوازم خانگی و مصاحبه های انجام شده طی آن دوره -برحسب عوامل محیط سیاستی، کسب‌وکاری و محیط خرد بنگاهی- است. با احصای نتایج آسیب‌شناسی در قالب یک الگوی سیستماتیک، ماتریس راهبردهای مرجع در این صنعت برحسب هر یک از سه زیرگروه انرژیبر، غیرانرژی‌بر و قطعه‌سازی لوازم‌خانگی استخراج و در نهایت نقشه راه حرکت در این صنعت، طی فصل آخر طبق الگوی برنامه‌ریزی استراتژیک برایسون (۱۹۸۰) طراحی و تدوین شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.