نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز رشد نسل اخیر انقلاب به مراتب قوی‌تر از رشد نسل ۵۰ سال قبل است اما تحلیل‌های دینی و معرفت‌شناسی نسبت به سیره اهل بیت سهم بسیار کمی در رشد سیاسی جوانان دارد.

رشد نسل اخیر انقلاب به مراتب قوی‌تر از جوان ۵۰ سال قبل است

به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله علم الهدی، آیت الله علم‌الهدی امروز در دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی (حا میم - حلقه‌های میانی ۲ ) طرح جهادی ولایت اظهار کرد: از نظر جریان اسارت اهل بیت(ع) مسئله امروز روز بسیار حساسی است ضمن اینکه در تمام زندگانی چهل ساله اما امام چهارم بعد از واقعه عاشورا محور تمام حوادث و جریاناتی که در زندگی امام چهارم (ع) شکل گرفت؛ جریان انجام ماموریت آن حضرت و رسالتی بود که در قضیه اسارت اهل بیت در تداوم بخشی انقلاب کربلا نقش آفرینی کرد.

انقلاب عاشورا یک حادثه و واقعه تاریخی نیست

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: جریان انقلاب عاشورا دارای سه رهبر معصوم و امام و حجت خدا بوده است که این انقلاب را رهبری می‌کردند، رهبر زمینه ساز انقلاب کربلا وجود مقدس امام مجتبی(ع) در طی ۱۰سال دوران زندگانی پر ماجرا و پیچیده سیاسیشان قبل از انقلاب عاشورا بوده است. رهبری اجرایی و عملیاتی انقلاب کربلا وجود مقدس سیدالشهدا(ع) بودند و رهبر انقلاب ساز و تداوم بخش این انقلاب در طی ۴۰ سال فعالیت و طرح، نقشه و برنامه وجود مقدس امام چهارم زین العابدین (ع) بودند.

وی با بیان این مطلب که انقلاب عاشورا یک حادثه و واقعه تاریخی نیست گفت: انقلاب عاشورا یک انقلابی است که سه امام معصوم در سه بعد زمینه سازی، بعد عملیاتی و اجرایی و بعد فرهنگسازی وتداوم بخشی این انقلاب را رهبری می‌کردند تا امروز در این شکل و سیما در زندگانی بشر نقش افرین شود و مسیر انقلاب های آسمانی آینده را مشخص کرده؛ این اساس انقلاب عاشورا است.

آیت‌الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در جریان انقلاب عاشورا آنچه قصه را به صورت انقلاب درآورد مسئله اسارت اهل بیت (ع) بود؛ حادثه کربلا ظاهرش یک حادثه کوچک  نابرابر بود و جمعیتی حداکثر ۱۲۰هزار نفر ویک جمعیت ۱۲۰نفره در یک مصاف نابرابری مقابل هم ایستادند و طبیعی است این حادثه ای که یک بر هزار در مقابل هم بودند حادثه‌ای بسیار کوچک است که در یک زمان کوتاه باید برچیده می‌شد در عین حالیکه چنین حادثه ای در چند ساعت باید برچیده میشد اما به یک روز بدل شد خود این قابل بحث و تامل است اما حادثه در یک روز تمام شد و آنکه این حادثه یک روزه و نابرابر را به صورت انقلاب در آورد و آغازگر پیدایش یک اندیشه  در درون مغز امت اسلام و تمام آزادیخواهان جهان قرار گرفت عملیاتی بود که بعد از انقلاب عاشورا به نام اسارت اهل بیت (ع) انجام شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: درظاهر وقتی قضیه را بررسی می‌کنیم یک جنگ نابرابری شده و سیدالشهدا با یاران اندکش در مقابل جمعیتی هزار برابر قیام کردند که در یک تحلیل سیاسی و نظامی این حرکت مسئله دار است آیا واقعا اقدام و حرکت نظامی یک جریان در برابر نیروی هزار برابر خودش آیا حرکت و قیام درستی بوده  یا نه که قابل بحث است. حرکتی انجام شد و طبیعی بود این جمعیت اندک باید شکست می‌خوردند و عده‌ای به شهادت می‌رسیدند و عده‌ای به اسارت گرفته می‌شدند.

اسارت اهل بیت(ع) یک حرکت انفعالی نبود

وی ادامه داد: این یک مسئله طبیعی بود که بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش ۸۴ زن و بچه بازمانده در اسارت دشمن قرار بگیرند و آنچه در جریان اسارت قرار گرفت برخوردهای طبیعی دشمن با بازمانده دشمنش بوده یا نه نیز قابل تامل است.در یک برخورد نابرابری که سیدالشهدا و یارانش به شهادت رسیدند باید ۸۴ زن و بچه بازمانده ویک مرد مریض که تنها بازمانده از یاران امام حسین(ع) بودند در اسارت دشمن قرار گیرند و دشمن به مقتضای سلطه بر این اسیران انواع جنایات و شقاوت‌ها را نسبت به این‌ها عمل کند.

آیت‌الله علم الهدی مقدس تصریح کرد: اسارت اهل بیت جریانی بود که بعد از شهادت سیدالشهدا پیش آمد و در این جریان هم دشمن برنامه داشت و هم خود اهل بیت برنامه داشتند و یک حرکت انفعالی نبود؛ اینکه در جریان تاریخی و حوادث و بعضی برنامه‌های عاطفی واحساسی سعی می شود قضیه یه عنوان یک جریان انفعالی جلوه کند و زن و بچه در چنگال دشمن اسیر شدند و قدرت هیچ تصمیمی نداشتند جز تسلیم در برابر آن‌ها و دشمن به عنوان یک نیروی پیروز از انواع مظالم و جنایات و قدرت خود استفاده می‌کرد این یک تحلیل غیر مدبرانه و دقیق است چرا که اسارت اهل بیت نه از طرف خودشان جریان انفعالی بود نه از طرف دشمن.

اسارت اهل بیت(ع) در جریان انقلاب عاشورا طرحی آسمانی بود

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهارکرد: امام زمان که یک انقلاب و حرکتی را می‌خواستند شکل دهند طبیعی است که پیش بینی شکست می‌کردند و اگر پیش بینی می‌کردند بردن زن و بچه در میدان جنگی که احتمال شکست نظامی بود این چه معنایی داشت وقتی سیدالشهدا (ع) به طرف کربلا از مکه حرکت کردند غیر از وجود حضرت رقیه(س) و حضرت سکینه(س) دختر دیگری نیز داشتند اما همراهشان نیاوردند اما دختر ۳ساله اش را با خود همراه کرده بودند و افراد خاصی که گزینش شده بودند و امام حسین(ع) در جریان عاشورا برنامه ریزی کرده بودند و این ۸۴ زن و بچه، مجری برنامه و طرحی بودند که طرحی اسمانی بود بوسیله حجت بارقه الهی امام معصوم زمان این طرح برنامه ریزی شده بود.

وی بیان کرد: دشمن نیز برای خود برنامه داشت و می‌خواست این اسارت را هزینه کند در جهت تشکیل مبانی قدرت و سلطه خود بر امت اسلامی آنروز چرا که حکومت دشمن حکومتی ناخواسته و تحمیلی با زور و شمشیر و قدرت نظامی بود و می‌خواست پایه‌های این حکومت را تقویت و تشدید کند و اسارت را به صورت برنامه‌ای خرج تثبیت قدرت خود کند.

در بینش‌های مردم جریان ارزشی تغییر کرده بود

آیت‌الله علم الهدی عنوان کرد: این ۸۴ زن و بچه در شرایطی قرار گرفتند که دشمن را شکست دادند و دشمن در برنامه شکست خورد؛ جامعه انروز به شکلی در امده بود که وضعیت عادی تبیین و استدلال فکر در آن جامعه اثر نداشت، انچه ما باید به ان توجه کنیم این نکته است که گاهی زاویه دید مردم عوض می‌شود و دیگر دلیل و برهان و استدلال و منطق آوردن فایده ندارد چون ارزش‌ها تغییر یافته و در بینش‌های مردم جریان ارزشی تغییر کرده است و مردم آن زمان به این صورت درآمده بودند و زندگی کردن، کاسبی کردن، سود کلان انباشه کردن، زندگی راحت و مرفه داشتن ارزش شده بود و از زاویه رفاه، لذت، شهوت و ثروت زندگی را نگاه می‌کردند.

انتقال فکر واندیشه در مردم نیاز به تبیین عاطفی واحساسی داشت

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: اینکه مردم یکپارچه به معاویه گرویدند و بنی امیه را برای حکومت خود تشکیل دادند چون زاویه دیدشان این بود. امام علی (ع) می‌خواهد عدل اسلامی پیاده کند و عدل اسلامی هزینه، فداکاری و ایثارگری دارد و چون زاویه دید تغییر کرده بود.  استدلال و برهان، موعظه و ایه قرآن و حدیث رسول الله اثر نمی‌کرد و انتقال فکر واندیشه در مردم نیاز به تبیین عاطفی و احساسی داشت وجریان اسارت اهل بیت بعد از واقعه عاشورا ابزار برنده برای تبیین احساس و عاطفه مردم بود و لذا اما سجاد(ع) نشستند و حضرت زینب (س) به عنوان یک بانو خطبه می‌خواند و ام الکلثوم و حضرت سکینه خطبه می‌خواندند چرا که اندیشه را از طریق احساس و عاطفه در دل‌ها و مغزها جای دهند؛ انتقال اندیشه به مردم با تبیین عاطفی صورت گرفت و جامعه آن زمان را دگرگون کرد.

اهل بیت با انتقال اندیشه از طریق عاطفه،دشمن را در برنامه شکست دادند

وی اظهارکرد: وجود مقدس سیدالشهدا اسارت را در جریان انقلابشان برنامه ریزی کرده بودند و اسارت هدفمند انجام شد و خطبه‌ها نیز برنامه ریزی شده وهدفمند صورت گرفت و در دلها اثر گذاشتند و مردم ان زمان را زیرورو کردند. در شام،کوفه و در مسیر منازل به مجردی که می‌خواستند حضرت زینب(س) لب به سخن بگویند با یک بسم الله صدای زجه مردم کوفه بلند می‌شد و حضرت زینب(س) از کانون احساس و عاطفه نفوذی پیدا کرد در دلهای مردم که صدای زجه مردم در بازار کوفه بلند شد و یک عده از کوفیان به دنبال تحقیر اسرا بودند و دشمن نیز به دنبال برنامه خود بود اما اثر نافذ اهل بیت با انتقال اندیشه ازطریق عاطفه و احساس دشمن را در برنامه شکست داد.

جوانان قدرت تحلیل کمتری در معرفت شناسی‌ دینی و سیره اهل بیت دارند

آیت‌الله علم الهدی افزود: در ایام عزا و مصیبت بعضی جریانات را به صورت عزاداری و روضه خوانی، بیان مصیبت در قالب نوحه سرایی و نقل می‌گویند اما عمق مطلب برایمان تبیین می‌شود و یا خودمان حاضر به تحلیل نیستیم؛ ما متاسفانه رشد سیاسی و اجتماعی نسل جوان و اندیشمندان ما کاربردش در مسائل دینی ضعیف شده است و امروز حوزه معرفت شناسی ما نسبت به مسائل دینی قابل مقایسه با رشد سیاسی و اقتصادی مردم اندیشمند ما نیست.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: رشدی که دانشجویان امروز دارند دانشجویان ۵۰سال پیش نداشتند، ۴۳ سال از عمر این انقلاب گذشته و در بستر یک جامعه انقلابی ان هم در یک خط استکبار ستیزی متولد شدید و در این بستر هم پرورش یافتید لذا رشد شما قابل مقایسه با یک دانشجوی ۴۰ساله نیست هر چند انها هم در زمان خود رشد داشتند که توانستند انقلاب را به پیروزی برسانند اما امروز رشد نسل اخیر انقلاب به مراتب قوی تر از رشد انروز است اما انچه باعث تاسف است تحلیل‌های دینی ومعرفت شناسی نسبت به سیره اهل بیت سهم بسیار کمی در رشد سیاسی جوانان دارد.

وی خاطرنشان کرد: انقدر که امروز جوانان در مسائل سیاسی واجتماعی و جهانی تحلیل دارند و تحلیل های درستی هم دارند اما متاسفانه قدرت تحلیل در معرفت شناسی‌های دینی و سیره شناخت اهل بیت و معصومین خرج نمی‌کنید و این رشد را در این حوزه بکار نمی‌گیرید ما مصائب کربلا را در قالب یک مصیبت می‌شنویم یا در جریان هنری نوحه خوانی و مصیبت خوانی می‌شنویم و دلمان می‌شکند و یا مبانی که نسبت به اهل بیت به صورت موروثی به ما منتقل شده است اما تحلیل نمی‌کنیم.

آیت‌الله علم الهدی گفت: یک بدن سر بریده ودست بریده را آیا شما می‌توانید به یک کودک سه ساله نشان دهید؟ وقتی اهل بیت را از کنار قتلگاه عبور دادند وارد گودی قتلگاه شد بدن پاره پاره و تکه تکه پدرش سیدالشهدا را در دستان حضرت زینب(س) مشاهده کرد و کودک نیرومند و قوی با پیکر تکه تکه پدرش سخن گفت؛ چه قدرت و حساب و برنامه و معجزه‌ای در روز عاشورا رقم خورده است که تمام آن لحظات در تاریخ دنیا ثبت شده است.این انتقال اندیشه از طریق احساس و عاطفه در شکل قهرمانانه و شکست دادن دشمن حرکتی بود که در اسارت اهل بیت صورت گرفت و انقلاب را به صورت انقلاب دراوردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.