درحالی‌که فضای مذاکراتی میان ایران و آمریکا در رکود عمیق به‌سر می‌برد، اما طرفین تلاش می‌کنند مسئله تبادل زندانیان را فارغ از شرایط کنونی برجام به نتیجه برسانند.

نگاهی به تأثیرات توافق تهران – واشنگتن بر فضای داخلی ایالات متحده/ دیپلماسی فعال ایران و افزایش شکاف انتخاباتی در آمریکا

به گزارش قدس آنلاین، در همین راستا، آغاز روند تبادل زندانیان ایرانی توسط دولت بایدن موجب خشم و نارضایتی سیاستمداران تندرو آمریکایی و جمهوری خواهان شده است. به نظر می‌رسد

تأثیرات و تبعات موضوع تبادل زندانیان به فضای انتخابات آمریکا نیز سرایت کرده و موجب تشدید شکاف‌های انتخاباتی شده است. در این میان، جمهوری‌خواهان و برخی اعضای دولت سابق آمریکا نیز معتقدند این توافق نوعی باج‌دهی دولت بایدن به ایران است.   

در همین زمینه، امیر علی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس تصریح کرد: در شرایطی که فضای میان ایران و آمریکا به شدت متشنج و غبارآلود است، دستیابی به توافق مبادله زندانیان گامی رو به جلو محسوب می‌شود. البته بحث موضوعات بشردوستانه مرتبط با آزادی زندانیان پیش از این نیز در جریان بوده و در زمان مذاکرات برجام به آزادی زندانیان طرفین و پول‌های بلوکه شده ایران منتهی شد. حتی در چند سال گذشته که اجرای برجام دچار مشکل شد، توافق تبادل زندانیان صورت گرفت. در حال حاضر نیز طی یک توافق بزرگ‌تر قرار است پنج زندانی از طرف ایران و پنج زندانی از سمت آمریکا آزاد شوند و دسترسی به بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران میسر شود. بنابراین توافق تبادل زندانیان ارتباط چندانی با مذاکرات برجام ندارد و بحث‌های بشردوستانه و مباحث مربوط به برجام صرفاً دو روند موازی هستند.  

ابوالفتح گفت: متأسفانه موضوع مواجهه با ایران به دعوای سیاسی در داخل آمریکا بدل شده و جمهوری‌خواهان با هر اقدامی که دموکرات‌ها در قبال ایران انجام می‌دهند، مخالف هستند. در حال حاضر نیز شاهدیم جمهوری خواهان به‌شدت با تبادل زندانیان مخالفت کرده‌اند، البته باید گفت آن‌ها با اصل آزادی زندانیان همراهی دارند، اما انتقادشان این است که ایران در ازای تبادل زندانیان نباید به منابع مالی دسترسی پیدا کند. در واقع، جمهوری خواهان موضوع تبادل زندانیان را به عنوان نقطه ضعف دولت آمریکا می‌دانند و معتقدند دولت بایدن باج داده و تسلیم ایران شده است. بدون شک این‌ها از ماجرای توافق در انتخابات به نفع خود استفاده خواهند کرد؛ زیرا بارها اعلام کرده‌اند با هر توافقی میان دولت بایدن و ایران مخالفت می‌کنند.

دوقطبی موجود میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان واقعی است
این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: در حال حاضر دولت در اختیار دموکرات‌هاست و تا زمانی که دولت دموکرات روی کار باشد، توافقات صورت گرفته پابرجا خواهد بود. اما اگر در انتخابات آینده جمهوری‌خواهان روی کار بیایند، بسیاری از این توافقات به‌هم می‌خورد. البته موضوع تبادل زندانیان خاتمه یافته و حتی اگر دولتی جمهوری‌خواه روی کار بیاید، نمی‌تواند نسبت به توافقات مربوط به تبادل زندانیان کارشکنی کند. بااین‌حال، اگر توافقی در حوزه برجام رخ دهد و دولت آمریکا تعهداتی را برای مدت زمان مشخصی بپذیرد، جمهوری‌خواهان در صورت به قدرت رسیدن آن‌ها را لغو می‌کنند.

 ابوالفتح معتقد است: گرچه ایران تلاش فراوانی می‌کند از دولت کنونی آمریکا نسبت به اجرای تعهدات در آینده تضمین بگیرد، اما متأسفانه قوانین داخلی آمریکا به نحوی تنظیم شده‌اند که هرگز اجازه چنین کاری را نمی‌دهند. در واقع، هر دولتی روی کار بیاید به راحتی می‌تواند تعهدات قبلی را زیر پا بگذارد و این موضوع صرفاً مرتبط با ایران نیست. چنان‌که شاهد بودیم دولت ترامپ بسیاری از تعهدات را نقض کرد و از پیمان‌های بین‌المللی مهمی همچون پیمان پاریس، یونسکو یا شورای حقوق بشر بیرون آمد و به تعهدات دولت خود پایبند نبود. در چنین شرایطی، مذاکره‌کنندگان ایرانی موظف‌اند به گونه ای عمل کنند که خسارت‌های احتمالی در آینده به حداقل برسد. باید درنظر داشت اختلاف‌نظر و دوقطبی موجود میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان واقعی است و در دعوای سیاسی و جناحی که در داخل آمریکا وجود دارد، بایستی منافع ایران مدنظر قرار بگیرد و جلو خسارت‌های بیشتر گرفته شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.