تحولات لبنان و فلسطین

علت دشمنی امریکا با بسیج مردمی این است که حمایت مردم را دارد و دوم اینکه نیرویی اعتقادی بوده و قابل خرید نیست.

دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن / پیگیری علت تلاش آمریکا برای انحلال حشدشعبی در گفت‌وگو با کارشناسان

روزنامه المراقب العراقی (ناظر عراقی) در گزارشی به تلاش‌ها برای کودتای سیاسی تحت حمایت ایالات متحده در عراق اشاره کرده و می نویسد: طی دوره اخیر شاهد گسترش تبلیغات گروه‌های معلوم الحال برای حزب منحله بعث و احتمال تغییرات سیاسی در عراق تحت حمایت جریان‌های بین المللی هستیم. افشاگری این رسانه در حالی است که برخی مقامات بغداد اخیرا جزئیاتی از باج خواهی واشنگتن از عراق در هنگامه سفر هیئت بلند پایه این کشور به آمریکا بر سر حشدشعبی خبر می دهند. ایالات متحده در قالب یک معامله و اما در واقع پروژه فریب در اذای خلع سلاح بسیج مردمی پیشنهاد تقویت و تجهیز ارتش عراق را  داده است. روز گذشته پایگاه خبری المعلومه در این خصوص نوشت: آمریکایی‌ها عملاً از هیئت امنیتی بلندپایه ما که به این کشور سفر کرده بود، باج خواهی کردند. آنها مدعی شدند که تکمیل روند مسلح کردن ارتش به تعهد دولت مبنی بر منحل کردن سازمان حشدشعبی که ضامن امنیت عراق به شمار می‌رود، منوط است.

پیگیری علت تلاش آمریکا برای انحلال حشدشعبی در گفت و گو با کارشناسان / دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن

مشکل؛ حشد خریدنی نیست!

تمام این تحولات همزمان با استقرار عناصر مسلح وابسته به آمریکا در مرزهای سوریه و عراق صورت می‌گیرد. منابع سیاسی آگاه اعلام کرده‌اند که آمریکا از عملکرد دولت عراق ناراضی بوده و بارها تهدید کرده که مردم را علیه این دولت می‌شوراند.

دکتر امیر موسوی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس درباره چرایی توطئه جدید ایالات متحده علیه ملت عراق و در راس آن حشد شعبی با بیان اینکه جایگزینی حزب بعث به عنوان آلترناتیو حشد شعبی یک استراتژی قدیمی و البته مطلوب واشنگتن است گفت: حشد مردمی بوده و پایگاه داخلی دارد و ریشه دار است. همچنین پشتیبانی مرجعیت را به همراه دارد و گروههای سیاسی در طیف های مختلف هم از آن حمایت می کنند. پارلمان گذشته نیز قانونی در حمایت از بسیج مردمی به تصویب رساند. این نیروی نظامی دولتی زیر نظر فرماندهی کل قوا (نخست وزیر عراق) قرار داشته و فعالیت ان کاملا قانونی است. علت دشمنی امریکا با بسیج مردمی این است که حمایت مردم را دارد و دوم اینکه نیرویی اعتقادی و قابل خرید نیست و هیچ راهی برای انعطاف پذیری این نیرو نیست.

کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: امریکایی ها دو هدف اصلی را در عراق دنبال می کنند؛ نخست تلاش برای تبدیل عراق به کشور سازشکار با رژیم صهیونیستی بگونه ای که ما شاهد بودیم که دولت آقای کاظمی تمایل داشت در این راستا حرکت کند اما بدلیل هشدارهای حشدالشعبی جرات انجام این کار را نداشت. دوم تجزیه عراق. ایالات متحده تلاش می کند کردستان مستقل شود و اقلیم سنی در الانبار تاسیس شود. هیچ گاه این اهداف امریکایی ها با حضور حشدالشعبی و پشتیبانی مرجعیت محقق نخواهد شد. حشدالشعبی نه تنها در عراق بلکه در منطقه هم کارکرد موثری دارد. بعد از زلزله سوریه آنها بودند که به داد مردم همسایه رسیدند که این عملکرد حشد خوشایند امریکا نبوده است.

دیده بان ملت

 این دیپلمات پیشین ایران پیرامون به کارگیری ۱۵۰ هزار تن از شبه نظامیان کرد سوریه( قسد ) توسط امریکایی ها برای حمایت از مرزهای عراق و سوریه که یکی دیگر از مطالبات یانکی ها از هیات نظامی عراقی بوده هم تشریح کرد: بمباران هواپیماهای امریکایی علیه حشد الشعبی در مرز عراق و سوریه نشان دهنده این است که با وجود بسیج مردمی در مرز عراق و بوکمال و گذرگاههای مهم عراق-سوریه ناامنی مورد آنها تامین نشده و لذا امریکایی ها هیچ تمایلی برای حضور حشد در این مناطق ندارند و می خواهند نیروهای تکفیری تروریست ها را از طریق سوریه به سمت عراق منتقل کنند. البته حشدالشعبی مانع این مسئله است.

وی در مورد مطالبه مردم عراق برای اخراج اشغالگران آمریکای از این جغرافیا و عدم تحقق این مطالبه هم عنوان کرد: عدم اخراج بدلیل سیستم کنونی و وابسته عراق است، سیستمی که بدلیل وجود نیروهای غربزده و سهامداری دولت ( که باید متشکل از چند گروه باشد) نتوانسته است به این مهم دست یابد. لذا ما نمی توانیم شاهد موضع محکم از سوی عراق در مقابل امریکایی ها باشیم. به همین دلیل حشدالشعبی فقط از دور نظاره گر است و نمی گذارد دولت منحرف شود.

پیگیری علت تلاش آمریکا برای انحلال حشدشعبی در گفت و گو با کارشناسان / دیده‌بان ملت عراق در گرای دشمن

متغییر اصلی؛ جدایی بغداد از تهران

دکتر عماد هلالات دیگر کارشناس مسائل بین الملل هم معتقد است همواره باید این نکته کلی را مدنظر قرار داد که در زمینه عراق براساس واقعیت های میدانی تحلیل کنیم. وی می گوید: بافت جمعیتی عراق از حدود ۶۰-۶۵ درصد از شیعیان تشکیل شده و بدنه ارتش را چه در وزارت کشور چه در پلیس و چه در گروه حشدشعبی را همین افراد تشکیل می دهند. پس اینکه بخواهند بسیج مردمی را حذف کنند با واقعیت میدانی همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: امریکایی ها هم دنبال این گزاره نیستند. آن ها پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ ایده ارتش واحد در عراق را دنبال می کردند. آنها تمام ساختارهای امنیتی و نظامی را ایجاد کردند و تنها ساختاری که خارج از ارداه آنها پا گرفت همین حشدالشعبی است. اکنون هم به همین بهانه به دنبال ادغام حشد در ارتش هستند چرا که آنها می دانند از بن بردن بسج مردمی کاری بعید است.

این کارشناس مسائل منطقه ای افزود: عمده هدف آمریکایی ها این است که عراق از ایران فاصله بگیرد. جان کربی سخنگوی پنتاگون و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم اذعان کردند ما بیش تر بدنبال ایجاد فاصله بین عراق و ایران در حوزه سیاست خارجی هستیم. این متغیر اصلی است. وی پیرامون عدم اخراج امریکا از عراق هم تصریح کرد: در حال حاضر حضور نظامی آمریکا در عراق کم و کل نیروهای نظامی شان بین ۲۵۰۰-۳۰۰۰ تن می باشد. حضور در ذیل نفوذ سیاسی و ساختارهای عراق است چرا که خودشان ایجاد کرده خودشان هم هدایت می کنند. دستگاه اطلاعاتی تقریبا ذیل امریکا تعریف می شود. موید این مسئله هم این است که محمد شیاع السودانی به مناسبت سالگرد آزاد سازی موصل گفت ما نیاز به نیروهای خارجی برای تامین امنیت نداریم، اما هنوز در نحوه اخراج امریکایی ها از عراق اجماعی وجود ندارند، برخی معتقدند با شیوهای دیپلماتیک و سیاسی باید این اقدام صورت گیرد ولی عده دیگر معتقدند امریکایی ها بدون فضای مقاومت از عراق بیرون نخواهند رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.