رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات خراسان رضوی گفت: حدود ۶هزار خدمه به صورت داوطلبانه و بدون دریافت کوچک‌ترین حق‌الزحمه‌ای همراه با مواکب راهی عراق شدند.

خدمت‌رسانی ۱۲۴ موکب و ۶هزار خدمه از خراسان‌رضوی در اربعین

به گزارش قدس خراسان، غلامرضا احمدی صبح روز پنجشنبه دوم شهریورماه در نشست خبری ضمن تسلیت ایام اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته حدود ۴۰۰هزار زائر از استان خراسان رضوی راهی سفر اربعین خواهند شد که اغلب از مرزهای چذابه، مهران و... به عراق خواهند رفت.

وی در خصوص اقدامات راه‌اندازی مواکب اربعین بیان کرد: در مجموع ۱۲۴ موکب از استان خراسان رضوی اعلام آمادگی کردند که بخشی از آن‌ها تاکنون در کشور عراق مستقر شدن و بخشی از آن‌ها نیز تا چند روز آینده به سمت عراق رهسپار می‌شوند.

۶۵۰ کامیون از خراسان رضوی به عراق می‌روند

مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد هماهنگی اربعین گفت: نزدیک به ۶۵۰ کامیون وسایل و اقلام موردنیاز مواکب را حمل می‌کنند. از این تعداد تاکنون حدود ۲۶۴ کامیون به کشور عراق وارد شدند و حدود ۲۳۱ کامیون نیز در حال انجام تشریفات خروج از کشور در مرز مهران هستند و به زودی اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: ۱۱۵ کامیون هم تاییدات استانی را اخذ کردند و در روزهای آتی به عراق می‌روند. همچنین نزدیک به ۲۷ کامیون نیز درحال تکمیل پرونده هستند تا پس از اخذ تاییدات رهسپار شوند.

نزدیک به ۱۴۰هزار اسکان روزانه در مواکب استان

احمدی در خصوص تعهدات مواکب در ایام اربعین بیان کرد: مجموع مواکب استان روزانه اسکان ۱۳۹هزار و ۹۰۰ زائر را برعهده دارند. همچنین در هر شبانه روز تعهد دارند ۳۱۰هزار وعده صبحانه، ۳۳۶هزار وعده ناهار و ۳۱۶ هزار وعده شام را برای زائران اربعینی تامین کنند. عدد پذیرایی‌های میان وعده مثل شربت یا دیگر خدمات جانبی نیز قابل احصا نیست.

وی افزود: حدود ۶هزار خدمه به صورت داوطلبانه و بدون دریافت کوچک‌ترین حق‌الزحمه‌ای همراه با مواکب راهی عراق شدند. ریاست ستاد عالی اربعین استان برعهده استاندار است و ما تنها یک کمیته از ۱۸ کمیته این ستاد هستیم. دستگاه‌های مرتبط اقدامت و همراهی‌های خوبی داشته‌اند؛ به خصوص در بحث ترابری همکاری‌های بسیاری خوبی را از سوی دستگاه‌های متولی شاهد بودیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات استان درخصوص تامین اقلام مورد نیاز مواکب گفت: تامین محصولات و اقلام اساسی مورد نیاز با مختصر تفاوت قیمتی در اختیار مواکب قرار می‌گیرد. اقلامی مانند آرد، گوشت، مرغ، برنج، قند و شکر در انحصار دولت است و برای تامین آن همکاری‌های خوبی صورت گرفته است.

خدمت‌رسانی ۷ موکب در پایانه‌های مرزی

احمدی گفت: از مجموع ۱۲۴ موکب استان خراسان رضوی، حدود ۶۲ موکب در شهر کربلا، ۳۱ موکب در نجف، ۱۶ موکب در کاظمین و ۸ موکب نیز در شهر سامرا مستقر شده‌اند. همچنین ۷ موکب نیز در پایانه‌های مرزی به زائران اباعبدالله خدمت‌رسانی می‌کنند. در این میان ۴ موکب نیز متعلق به اتباع است که در نقاط مختلف مستقر شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اسکان، در قیاس با سال گذشته حدود ۷۰درصد رشد را شاهد بودیم. تامین وعده‌های غذایی توسط مواکب استان نیز نسبت به سال گذشته ۲برابر شده است. البته نباید فراموش کنیم که کلیه خدمات ارائه شده توسط مواکب ایرانی تنها حدود ۱۰ درصد است و بیش از ۹۰درصد خدمات از سوی عراقی‌ها انجام می‌شود.

احمدی در پایان درخصوص فعالیت مواکب استان بعد از اربعین بیان کرد: این مساله متغیر است؛ برای مثال موکبی در سامرا داریم که تا ۲۸ام ماه صفر فعال است. اما درکل سیاست ستاد مرکزی اربعین بر این است که مواکب ایرانی ۲ تا ۳ روز بعد از اربعین نیز فعال بمانند.

خبرنگار: محدثه مودی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.