تهیه‌کننده این برنامه معتقد است استقبال مخاطبان در صفحات اجتماعی برنامه «نشان ارادت» بسیار خوب است و مردم هرساله به دنبال پخش آن هستند.حتی در دورانی که پیامک دادن تا حدودی فراموش شده، مخاطبان هنگام پخش و پس از آن پیام می‌هند و نظرات و پیشنهادهایشان را ارسال می‌کنند.

گپ‌وگفتی صادقانه با امام حسین(ع) در «نشان ارادت»

مساله‌ای به نام «ایران»

پویان هدایتی؛تهیه کننده برنامه «نشان ارادت» هدف از ساخت این برنامه را مهر و نشان ارادت هر فرد در هر لباس و منسبی به اباعبدالله(ع) دانست و گفت: برپا نگه داشتن نام امام حسین(ع) و بیان مکتب و معرفتشان دغدغه هرساله ماست. نشان ارادت علاوه بر آنکه ضرورت اتحاد را یادآوری می‌کند، محملی است برای قدردانی از فعالان دستگاه عزاداری امام حسین(ع) که به استودیو دعوت می‌شوند. یکی دیگر از اهداف برپایی مراسم آشنایی بیشتر مردم، مسئولان و صاحبان هیئت‌ها با کوشش مستمر عتبات و تشویق آن‌ها برای مشارکت در فعالیت این ستاد است. همان‌گونه که اشاره شد، مسئله‌ای به نام «ایران» هم در این مسیر دارای اهمیت است و به همان اندازه که بر مفهوم عاشورا و قیام امام حسین(ع) تأکید می‌شود، پاسداری از مملکت و ضرورت هوشیاری در برابر نقشه شوم دشمن برای تجزیه ایران، مورد اهتمام است. نیاز به یادآوری نیست که یکی از نیازهای همیشگی کشور، تقویت اقوام و بها دادن به آن‌هاست و «نشان ارادت» می‌تواند  بیش از پیش این مسئله را برجسته کند.

تفاوت «نشان ارادت» با سایر برنامه‌ها

پویان هدایتی به ساختار این برنامه اشاره کرد و افزود: در هر فصل میهمان‌های مختلف از جایگاه‌های متفاوت روی صندلی این برنامه می‌نشینند و هر فصل رویکرد تازه‌ای نسبت به میهمان‌ها دارد. همچنین تغییر دکور و نگاه ویژه به عزاداری در استان‌های دیگر از تغییرات این فصل است. پس از ایام محرم و صفر طی دو قسمت در هر هفته و با مراسمی باشکوه این برنامه را مفصل‌تر در شهرستان‌ها و تمام ایران ضبط و برنامه‌ای عالی آماده پخش می‌کنیم. تلاش سازندگان «نشان ارادت» همواره این بوده که برنامه دارای ضرب آهنگ باشد تا هم مخاطب خسته نشود و هم محتوای بیشتری در اختیار او قرار گیرد. این شیوه در فصل جدید به عنوان الگوی استاندارد برنامه‌سازی رعایت می‌شود. تیتراژ برنامه مجموعه تصاویری از خانه‌های سنتی است که عزاداران در آن‌ها مشغول پخت نذری، برپایی مجالس روضه‌خوانی، مداحی، سخنرانی و... هستند.

وی همچنین گفت: برنامه «نشان ارادت» دارای دو بخش اصلی استودیو (فضای آزاد بالای ساختمان بی‌نظیر پانارومای موزه دفاع مقدس) و آیتم‌هاست که محتوای آن‌ها مبتنی بر هدف‌گذاری اتاق فکر تأمین می‌شود. در سری جدید، درس‌های مکتب عاشورا متناسب با اقتضائات روز، بیش از پیش مورد توجه است؛ ازجمله برجسته ساختن نقش زن، تشریح اهمیت حجاب در مقابله با نقشه دشمن، مسئله مقاومت، تأکید بر تداوم مکتب عاشورا در سلوک شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان امنیت، آرمان هویت، تمامیت ارضی و... همچنین بخشی از برنامه اختصاص به معرفی فعالیت‌های ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات دارد.

حرف‌های صادقانه

هدایتی وجه تمایز این برنامه با سایر برنامه‌های گفت‌وگومحور را صحبت کردن از نگاهی خاص با هنرمندان درباره ارادتشان به امام حسین(ع) دانست و افزود: تا به امروز، میهمانان ما با تمام ارادت و عشقی که به اهل بیت(ع) داشتند، صادقانه حرف‌های دلشان را بیان کرده‌اند. در برخی برنامه‌هایی از این دست، ما شاهد حضور میهمانان هنرمند و سرشناس هستیم که سؤال‌های متداول و کلیشه‌ای از آن‌ها می‌پرسند، اما در این برنامه برخی اتفاق‌ها برای نخستین بار رخ می‌دهد، بنابراین میهمانان با صدق دل وارد برنامه می‌شوند.

این برنامه نخستین برنامه گفت‌وگومحور بدون مجری است و رویکرد برنامه به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) و فرهنگ عاشورایی و فرهنگ حسینی به عنوان تجلی‌گاه عشق و ارادت میهمانان و مخاطبان برنامه به امام حسین(ع) اشاره دارد.  

چالش‌های «نشان ارادت»

این تهیه‌کننده با بیان اینکه برنامه‌های مناسبتی همیشه با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو هستند در خصوص چالش‌های برنامه «نشان ارادت» گفت: این چالش‌ها جزئی از ساخت برنامه‌ها شده‌اند و برنامه‌سازی برای محرم نیز از این قاعده مستثنا نیست. محدودیت زمان پردازش به میهمانان، انتخاب سوژه و زاویه نگاه به واقعه کربلا از این دست چالش‌ها هستند.

تهیه‌کننده برنامه «حس مشترک» مهم‌ترین رسالت تیم «نشان ارادت» را نشان دادن احساسات خالص میهمانان دانست و افزود: به نظرم تفاوت برنامه‌سازی برای محرم با سایر ایام این است که سازنده هیچ نقشی در کلام میهمان ندارد و همین امر موجب می‌شود تمام برنامه‌های ساخته شده در این ایام از حالت شوآف فاصله گرفته و مخاطب آن را با تمام احساسش لمس می‌کند. من معتقدم همین که میهمانان در برنامه ما احساس راحتی می‌کنند و مخاطب با اشک‌های میهمانان، اشک می‌ریزد، ما رسالتمان را انجام دادیم‌. ما تلاشمان را کرده‌ایم تا بتوانیم در این برنامه دریچه‌ای جدید و نگاهی متفاوت داشته باشیم.  

نقش‌ تهیه‌کننده در واقعه کربلا!

پویان هدایتی در پاسخ به این پرسش که اگر در واقعه‌ عاشورا حضور داشتید، دوست داشتید چه نقشی داشته باشید، بیان کرد: همیشه به این سؤال فکر کرده‌ام و بارها این را با همکارانم در پشت صحنه نشان ارادت مرور کرده‌ایم، اما همیشه بر این موضوع معتقدم اگر بنا بر حضور در لشکر امام حسین(ع) باشد، همین شخصیت خودم یعنی پویان هدایتی خواهم بود و دلاوری علی‌اکبر(ع)، وفاداری حضرت عباس(ع)، رشادت حر و... را در خودم خلاصه می‌کردم.

وی در پایان اظهار کرد: لازم به یادآوری است «نشان ارادت» همچون سال‌های گذشته، در پایان هر قسمت، هدیه‌ای بسیار ارزشمند شامل یک انگشتر با نگین بسیار ویژه خدمت میهمانان ارائه خواهد شد. این نگین، ساخته شده از سنگ مضجع شریف امام حسین(ع) است. همچنین در سری جدید این برنامه پویشی به نام پویش کاشی راه‌اندازی شده است. بر این اساس میهمانان برنامه پشت کاشی‌هایی که قرار است در صحن و شبستان بارگاه حضرت زینب(س) نصب شود، نام خود و چند نفر دیگر و یک دلنوشته را می‌نویسند. مخاطبان هم در این پویش شرکت دارند و نام آن‌ها نیز روی کاشی‌ها حک می‌شود. این یک سنت دلنشین است که عتبه کارها و اسم خود را روی کاشی صحن‌های متبرک می‌نوشتند و حالا دستمایه پویش «نشان ارادت» شده است. براساس تجربه‌ای که در سال‌های مختلف داشته‌ام، می‌توانم بگویم مردم ما همواره پای کارهای اعتقادی خاصه برای امام حسین(ع) هستند. ضمن آنکه چنین استقبالی روی دیگری هم دارد و نشان می‌دهد برخلاف برخی نظرها، اگر محتوایی خوب در تلویزیون عرضه شود، مورد توجه قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.