غالب جنگ‌های واشنگتن در خاورمیانه به تشدید خشونت دامن زده است، زیرا این حملات عمدتاً مبتنی بر ایدئولوژی نژادپرستانه آمریکایی‌ها در برتری جان آمریکایی‌ها در مقایسه با جان مسلمانان استوار بوده است

روایت وبگاه غربی از دکترین «تهی از اخلاق جنگی» ایالات متحده؛ مسلمانان هدف مشروع پهپادهای آمریکا!

همزمان با ادامه بازی مقامات کاخ سفید با کلید واژه حقوق بشر برای توجیه مداخلات خود در کشور های دیگر، یک رسانه آمریکایی روایتی از جنایات یانکی ها در خاورمیانه منتشر ساخته که هوش از سر آدم می پراند. وبگاه نظامی رصد جنایات جنگی آمریکا ( American war crimes) با بیان اینکه از زمان لشکرکشی واشنگتن به منطقه غرب آسیا تاکنون تنها بیش از ۴۸ هزار غیر نظامی در جریان عملیات‌های پهپادی ارتش آمریکا کشته شده‌اند دکترین کاه سفید را «تهی از اخلاق جنگی» نام می نهد.

سندی بر دو دهه جنایت در خاورمیانه

این وبگاه ضد جنگ که به رصد جنایات جنگی آمریکا می‌پردازد، در ادامه مقاله می نویسد: «غالب جنگ‌های واشنگتن در خاورمیانه به بهانه مبارزه با تروریسم به تشدید خشونت در جوامع دامن زده است، زیرا این حملات نظامی نامنظم و نامتقارن بوده و عمدتاً مبتنی بر ایدئولوژی نژادپرستانه آمریکایی‌ها در برتری جان آمریکایی‌ها در مقایسه با جان مسلمانان استوار بوده، کما اینکه «جی کارنی»، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید بارها در مواضع رسانه‌ای خود درباره اهمیت و ارزش حفظ جان آمریکایی‌ها و متحدان خود در نبردهای پهپادی تاکید کرده است.»

نشریه رصد جنایات جنگی آمریکا می‌افزاید: «طی سالیان مدید، حملات ضد بشری ارتش آمریکا در قالب عملیات‌های پهپادی موسوم به ضد تروریسم ارتش در خاورمیانه، همواره مسلمانان به عنوان اهدافی مشروع و تروریست انگاشته شده‌اند. این در حالی است که ارزیابی‌های صورت گرفته حاکیست از زمان آغاز عملیات‌های نظامی پهپادی ارتش آمریکا با شعار مبارزه با تروریسم در خاورمیانه، دست‌کم ۲۲ هزار ۶۷۹ نفر تا ۸۴ هزار و ۳۰۸ غیرنظامی در خاورمیانه از طریق پهپادهای رزمی و عاملان نظامی جنایتکار بشری عاری از موازین اخلاقی و بشری به قتل رسیده‌اند.

گزارش می‌افزاید: «بدون شک، حملات نظامی از طریق هواپیماهای بدون سرنشین به علت پنهان ماندن هویت دشمن و عدم حضور عامل مستقیم نظامی در کشتار به کاهش انگیزه‌های روانشناختی در ایجاد ترحم در کشتار می‌انجامد و به علت وجود فاصله فیزیکی میان اپراتور هدایت کننده پهپاد رزمی و قربانیان نبرد و پنهان بودن صحنه ناگوار قتل و خونریزی از دیدگان قاتلان، بی‌شک احساسات انسانی و اخلاق جنگی در نبرد هم رنگ می‌بازد.» نشریه نظامی آمریکایی در نهایت با انتقاد از سیاست غیرانسانی ارتش ابالات متحده در به کارگیری از هواپیماهای جنگی بدون سرنشین در نبردها علیه اهداف غیر نظامی، اعلام کرد که واشنگتن در دکترین جنگی خود از این تسلیحات به مثابه ابزار سیاست خارجی «تهی از اخلاق جنگی» بهره می‌برد.

نامه 113 نهاد حقوق بشری به بایدن

انتشار گزارش جدید از جنایات امریکا در خاورمیانه در حالی است که اواسط سال گذشته ۱۱۳ گروه و نهاد حقوق بشری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا، حملات ادامه‌دار پهپادی این کشور در غرب آسیا و قاره آفریقا را موجب کشتار غیرنظامیان دانسته و خواستار توقف این جنایات شده‌اند. در این نامه امده: سال‌هاست که غرب با محوریت آمریکا در مناطق مختلف جهان دخالت مستقیم نظامی دارد؛ غرب آسیا (خاورمیانه) و قاره آفریقا از مناطق پرتردد نظامیان آمریکایی است و در سال‌های اخیر در حملات مختلفی به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی تکفیری-که بعضا رابطه شان با آمریکا با افشای اسناد مختلفی علنی شده- جان تعداد قابل توجهی از غیرنظامیان را گرفته است.

در ادامه تاکید شده: «جنگ‌های ابدی» باید پایان یافته و «عدالت نژادی» برقرار شود. با ادامه یافتن حملات پهپادی «جنگ‌های ابدی» نیز ادامه خواهد یافت و در این میان جوامع اسلامی و آفریقایی متحمل خسارت شدید خواهند شد».

گزارش دانشگاه براون علیه اقدامات نظامی آمریکا

گزارش افشاگرانه اخیر اگرچه مُهر تایید و سند دیگری بر بیش از دو دهه جنایات آمریکایی‌ها در خاورمیانه تلقی می شود که بر اساس مطالعات دانشگاه براون که چند ماه پیش منتشر شد، جنگ‌افروزی‌های ایالات متحده پس از ۱۱ سپتامبر 2001 در عراق، افغانستان، سوریه، یمن و پاکستان منجر به مرگ حداقل ۴/۵ میلیون نفر و آواره شدن ۳۸ تا ۶۰ میلیون نفر از خاورمیانه شده است.

این گزارش با استناد به تحقیقات اخیر محققین، ادعا می‌کند در کشورهای مورد مطالعه پژوهش، امروزه حدود ۷/۶ میلیون کودک زیر پنج سال از سوء تغذیه حاد رنج برده و خطر مرگ بیش از همه تهدیدشان می‌کند. طبق آمار، نیمی از کودکان یمن و افغانستان و همچنین نزدیک به ۶۰ درصد کودکان سومالی از این مسئله رنج می‌برند.

 در ادامه گزارش با اشاره به عواقب دنباله‌دار تنش آفرینی های خشونت‌آمیز ایالات متحده و از بین رفتن غیر نظامیان عنوان می‌کند اگرچه ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شد، اما همچنان افغان‌ها بیش از هر زمان دیگر از اثرات ناشی از جنگ رنج می‌برند. این مقاله تاکید بسیاری بر پیامدهای طولانی‌مدت و ناشناخته جنگ در این مناطق و تاثیر آن بر سلامت غیرنظامیان و بویژه زنان و کودکان دارد و بر این مسئله تاکید می‌کند که چگونه جنگ‌افروزی‌های پس از ۱۱ سپتامبر باعث ایجاد مشکلات اقتصادی گسترده برای مردم مناطق جنگ‌زده شده است. ناامنی غذایی و سوءتغذیه ناشی از فقر گسترده در این مناطق منجر به بروز بیماری‌های متعدد و مرگ و میر به ویژه در میان کودکان زیر پنج سال شده است. آسیب به زیرساخت‌ها از دیگر مواردی است که این گزارش بر آن تاکید دارد. بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و تجهیزات پزشکی، سیستم‌های آب و فاضلاب، تاسیسات برق، جاده‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی، زیرساخت‌های کشاورزی و حمل و نقل کالاها و بسیاری موارد دیگر در خلال جنگ در این مناطق آسیب دیده و مختل شده‌اند که پیامدهای ناگواری برای سلامت مردم داشته است.

این دانشگاه معتیر آمریکا به عدم پاسخگویی کاخ سفید در برابر این جنایات خود پرداخته و می نویسد: ایالات متحده از طریق تفکر هژمونیک خود به طور گزینشی حقایق ارائه شده در این گونه گزارش ها را نادیده می گیرد و تمام تلاش خود را می کند تا این اطلاعات تا حد امکان تأثیر کمتری بر افکار عمومی داشته باشد. بنابراین، ایالات متحده موفق می شود از مسئولیت فرار کند. در حال حاضر نظام بین‌الملل مبتنی بر اصول سازمان ملل نه می‌تواند آمریکا را مسئول جنگ‌ها بداند و نه قادر به جلوگیری از آن جنگ‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.