۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
کد خبر: 913199

پازل چند وجهی توطئه علیه لبنان

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا

گروه و جریاناتی که از بحران لبنان بیشترین سود را می برند هم شامل رژیم صهیونیستی و طیف های داخلی بویژه شخص سمیر جعجع رییس حزب «نیروهای لبنانی» و عضو جریان 14 مارس است.

پس از حدود یک ماه آرامش در اردوگاه فلسطینی عین الحلوه در خاک لبنان، از شامگاه روز جمعه  بار دیگر شاهد بروز درگیری میان عناصر مسلح با جنبش فتح در این اردوگاه هستیم. تنش ها از حدود دو ماه پیش و در پی ترور ابواشرف العرموشی از اعضای ارشد فتح آغاز شد.

البته تنش در این دست اردوگاه ها موضوع تازه ای نیست. گروه و جریاناتی که از این بحران بیشترین سود را می برند هم شامل رژیم صهیونیستی و طیف های داخلی بویژه شخص سمیر جعجع رییس حزب «نیروهای لبنانی» و عضو جریان 14 مارس است. بحران به وجود آمده در عین الحلوه فرصتی مناسب برای ایجاد شکاف و ناامنی در لبنان می باشد تا تمرکز نیروهای امنیتی و حزب الله به جای مقابله با اشغالگران، بر این منطقه متمرکز شود. با توجه به درگیری کابینه بنیامین نتانیاهو با مشکلات گسترده درونی، دخالت تل آویو در این فتنه بعید نیست. در سایه افزایش قدرت بازدارندگی حزب‌الله، تضعیف ارتش اشغالگر به دلیل اختلافات داخلی که آخرین نمود آن خشونت های غیر توجیه دولت علیه یهودیان سیاه پوست در تل آویو بود، بحران سختی برای کابینه رژیم به وجود آورده و تنها راه خروج از آن درگیر کردن افکار داخلی به بحران های خارجی است. لذا ایجاد هرگونه تنش و درگیری در لبنان به ویژه در مرزهای جنوبی این کشور به نفع تل‌آویو خواهد بود.

اما این تحولات ریشه در مسائل و چالش های درونی نیز دارد. لبنان از حدود یکسال و نیم گذشته، فاقد دولت پایدار، مستقل و کارآمد است. در این مسیر سمیر جعجع رییس حزب «نیروهای لبنانی» به نیروها و عوامل خودش دستور داده  لبنان را به سمت فتنه و جنگ داخلی ببرند. این فتنه با حمله به کاروان حزب الله که چندی پیش رخ داد کلید خورد اما با هوشیاری رهبران حزب الله این توطئه خنثی شد.

در واقع هدف نهایی غرب و صهیونیست ها این است که لبنان در درون دچار مشکل شود و از طرف دیگر توان بازدارندگی حزب الله نسبت به رژیم صهیونیستی تضعیف شود. در راستای این استراتژی آمریکا و رژیم صهیونیستی و عوامل آنها در داخل لبنان اجازه نخواهند داد که این کشور کوچک، اما مهم و تاثیرگذار محور مقاومت در منطقه غرب آسیا  رنگ آرامش را به خود ببیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.