تحولات لبنان و فلسطین

همان‌گونه که در خبرها دنبال کرده‌اید ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده در کره جنوبی به‌حساب ۶ بانک ایرانی در قطر واریز شد و طبق آنچه که در خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شده یک منبع آگاه قطری اعلام کرده این پول‌ها در حساب ایران نشسته و منابع به‌صورت کامل در دسترس ایران قرار دارد.

بررسی تاثیر آزادسازی دارایی‌های ایران بر بازار/ حق‌شناس: نباید منتظر تحول اساسی در اقتصاد باشیم

به گزارش قدس آنلاین، دقایقی پیش رئیس کل بانک مرکزی هم ضمن تایید این خبر اعلام کرد که ۶ بانک ایرانی در دو بانک قطری حساب باز کردند و طبق توافقات انجام تمام پرداخت‌ها توسط کارگزاران بانک‌های قطری و همچنین سوئیفت صورت گرفت. همچنین روز گذشته از مقامات قطری نامه رسمی دریافت کردیم که حساب ۶ بانک ایران فعال شده و امروز معادل پنج میلیارد و ۵۷۳ میلیون و ۴۹۲ هزار یورو به حساب بانک‌های ایران و ۲ بانک قطری واریز شده است.

آزادسازی این منابع تاثیر روانی بسیاری بر بازار دارد به‌طوری که همزمان با اعلام هفته گذشته بانک مرکزی مبنی بر دسترسی این بانک به‌ پول‌ها در هفته جاری، شاهد کاهش نرخ دلار در هفته گذشته باوجود تعطیلی‌ها بودیم و حالا که خبر جدیدی اعلام شده است به‌نظر می‌رسد این نرخ کاهشی، ادامه‌دار باشد.

کارشناسان معتقدند که با آزاد شدن این منابع دست بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز باز می‌شود و از طرف دیگر می‌توان انتظار داشت که این اتفاق، انتظارات تورمی را هم کاهش دهد به این خبر اضافه کنید که اخیرا رئیس اتاق مشترک ایران و چین هم اعلام کرده ۱۰ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های بلوکه شده ایران در راه بازگشت به‌کشور هستند که چنانچه این امر محقق شود، روند کاهشی نرخ ارز و ثبات در بازار ادامه‌دار خواهد بود.

تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تقویت ذخایر ارزی کشور منجر به‌ متعادل شدن میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار و در نهایت ساماندهی بازار ارز، کاهش التهاب در بازار ارز و ریزش قیمت‌ها می‌شود، قیمت‌هایی که طی چند سال اخیر به‌صورت بی‌ضابطه افزایشی شده بودند.

نباید منتظر تحول اساسی در اقتصاد باشیم

هادی حق شناس، تحلیلگر اقتصادی در خصوص اثرات آزادسازی دارایی‌های ایران بر اقتصادی، اظهار کرد: آزادسازی این ۶ میلیارد دلار بیش از آنکه در بخش واقعی اقتصاد اثر بگذار بر بخش روانی اقتصاد اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: چراکه چنانچه این میزان دارایی بلوکه شده را درآمدی که سال گذشته به‌واسطه صادرات نفت و گاز و صادرات غیر نفتی که یکصد میلیارد دلار بود را مقایسه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که عدد بزرگی نیست و تاثیر معناداری ندارد؛ اما از این منظر که آزادسازی منابع ایران در عراق و کره جنوبی، اثرات روانی بر بازار دارد می‌تواند موثر باشد. طی چند ماه اخیر مشاهده کردید که نوسانات بازار ارز ناچیز بوده و نه‌تنها بازار ارز که در بازار خودرو و طلا هم آرامش را مشاهده کردیم.

حق شناس با اشاره به‌اینکه اتفاقاتی که رخ داده متاثر از توافقات شفاهی است در نتیجه این توافقات شفاهی بر بخش روانی اقتصاد اثرگذارتر است تا بخش واقعی اقتصادی، خاطرنشان کرد: اگرچه طبیعتا این دارایی چه صرف خرید دارو شود و چه کالای اساسی؛ می‌تواند بر بازار اثر بگذارد.

این تحلیلگر اقتصاد بار دیگر تاکید کرد: در نتیجه درآمدهای ما در حالت عادی باید سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار باشد و این ۶ میلیارد دلار تنها ۶ درصد این میزان را پوشش می‌دهد، بنابراین طبیعی است از این میزان دارایی آزاد شده نباید انتظار ایجاد تحول در اقتصاد داشت.

حدس می‌زنم که این دارایی قبلا خرج شده باشد

وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: البته باتوجه به‌اینکه این پول‌ها متعلق به چند سال گذشته است، بنابراین حدس می زنم مابه ازای آن را بانک مرکزی ریال به اقتصاد ایران تزریق کرده باشد و ممکن است یکی از دلایلی که دارایی خارجی بانک مرکزی افزایشی است، همین باشد. در این صورت این دارایی تبدیل به کالا و وارد کشور می‌شود و می‌تواند ریال‌هایی که قبلا تزریق شده را جمع کند.

حق شناس در خصوص اولویت‌های دولت پس از آزادسازی منابع، خاطرنشان کرد: طبیعی است که نیازهای روزمره مردم باید در اولویت باشد؛ اما نیاز و اولویت اقتصاد، نوسازی بخش صنعت است. صنعت ما به دلیل تحریم‌هایی که طی یک دهه گذشته شاهد آن بودیم، دچار چالش و مسئله شده و نرخ استهلاک بیش از نرخ سرمایه گذاری است که در بلند مدت، مولد بودن اقتصاد را کاهشی می‌کند.

این تحلیلگر اقتصادی اضافه کرد: از آنجایی که اقتصاد از بخش صنعت تعذیه می‌شود، بنابراین نیازمند سرمایه گذاری روز است؛ اما به‌دلیل تحریم‌ها، صنایع به‌روز نشدند، بنابراین طبیعی است که نوسازی صنایع باید در اولویت قرار گیرند؛ اما همان‌گونه که گفته شد با این ۶ میلیارد دلار نمی‌توان کارهای عقب مانده اقتصاد را انجام داد، بنابراین این پول‌ها صرف واردات دارو و کالاهای اساسی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.