مدیر طرح حفاظت از لایه ازن گفت: ایران یکی از کشورهای پیشرو و سرآمد در حفاظت از لایه حیاتی ازن است و ۹۸۰۰ تن از مواد مخرب لایه ازن را از طریق کنترل صنایع، خدمات و کشت حذف کرده‌ایم.

کاهش حدود ۱۰ هزار تن از گازهای مخرب لایه ازن در ایران

صبح امروز وبینار روز حفاظت از لایه ازن برگزار شد. روز جهانی حفاظت از لایه ازن به سال ۱۹۹۴ برمی‌گردد که کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب پروتکل مونترال در آن سال پذیرفتند تا روزی را برای حفاظت از لایه ازن نامگذاری کنند.

در ابتدای این نشست، ابراهیم حاجی‌زاده؛ مدیر طرح حفاظت از لایه ازن اظهار کرد: پروتکل مونترال به دنبال کاهش مواد مخرب لایه ازن بود که با اتحاد کشورها این اتفاق افتاد. کشور ما نیز این پروتکل را پذیرفته و در مقابل حفاظت از لایه ازن متعهد شده‌ایم و اکنون یکی از کشورهای پیشرو  و سرآمد در حفاظت از لایه حیاتی ازن هستیم.

مدیر طرح حفاظت از لایه ازن گفت: کشور ما تعهدات خود را به خوبی انجام داده و حتی فراتر از این تعهدات حرکت کرده‌ایم و ۹۸۰۰  تن از مواد مخرب لایه ازن را از طریق کنترل  صنایع، خدمات و کشت کم کرده‌ایم که این کاهش مواد مخرب از طریق ۱۳۸۷ واحد اتفاق افتاده است.

حاجی‌زاده بیان کرد: ما همچنین برای حذف ۱۶۲ ODP تن، برنامه داریم که به کمک برنامه عمران ملل متحد، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد و دولت ایتالیا این برنامه‌ها را پیش می‌بریم. همکار دیگر ما GIZ (شرکت دولتی خدمات حرفه‌ای آلمان) بود که به دلیل بحث تحریم از پروژه خارج شد و منابع مالی‌اش را نیز از کشور ما حذف کرد اما در پروتکل مونترال وظایف آن به آژانس عمران ملل متحد سپرده شد.

وی افزود: ما امسال مجوز استفاده از این گازها به مقدار ۲۴۷ تن را داشتیم اما تنها ۱۲۳ تن استفاده شد که این اقدام اجباری نبوده بلکه ما با همکاری دستگاه‌ها و تلاش‌های خودمان توانستیم به این مهم دست پیدا کنیم. ما در کاهش گازهای مخرب ازن از تعهدات خود جلو هستیم و به همین دلیل از جمهوری اسلامی ایران تقدیر شده است.

مدیر طرح حفاظت از لایه ازن گفت: اگر سیستم به همین منوال جلو برود و از تحریم‌های ظالمانه گذر کنیم، در آینده شرایط بهتر نیز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.