منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند، رئیس شورای حاکمیتی سودان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به صورت جداگانه با وزرای خارجه عربستان و روسیه درباره بحران در این کشور دیدار و گفت وگو کرده است.

دیدار رئیس شورای حاکمیتی سودان با وزرای خارجه عربستان و روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی دیدار و گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه عربستان در این دیدار بر اهمیت تعهد همه طرف‌های سودانی برای همکاری در انجام فعالیت‌های بشردوستانه، حفاظت از غیرنظامیان و امدادگران و اطمینان از ایمنی کریدورهای بشردوستانه برای رسیدن کمک‌های اولیه تاکید کرد.

شورای حاکمیتی سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار تلاش‌های عربستان سعودی برای رسیدگی به بحران سودان که به دلیل شورش نیروهای پشتیبانی سریع به وجود آمده، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای حاکمیتی سودان همچنین با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز دیدار کرد و درباره تحولات اوضاع این کشور و تخلفات نیروهای پشتیبانی سریع علیه غیرنظامیان در سودان توضیحاتی داد.

البرهان در این دیدار همچنین از نقش روسیه در کمک به سودان و حمایت از صلح و ثبات در آن قدردانی کرد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو (معروف به حمیدتی) بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق مختلف سودان اما بیشتر در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و تاکنون در این درگیری‌ها صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات میان البرهان و دقلو پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی وانتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

دقلو پس از درخواست ارتش برای ادغام نیروهای پشتیبانی سریع در نیروهای مسلح، ارتش سودان را به برنامه‌ریزی برای ابقا در قدرت و عدم واگذاری قدرت به غیرنظامیان متهم کرد، این در حالی است که ارتش تحرکات نیروهای پشتیبانی را یک شورش علیه دولت انتقالی خواند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.