به گزارش قدس آنلاین، مسئلهای که رهبر معظم انقلاب نیز در سالهای اخیر بر ضرورت تسریع در این زمینه تأکید فراوان داشتهاند و نمود این اهمیت در انتخاب شعارهای سال از جانب ایشان بهوضوح قابل مشاهده است.
قدس به بهانه هفته دفاع مقدس گفتوگویی را با دکتر محمدرضا حسنی آهنگر، فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) ترتیب داده که در آن نقش، راهبرد و دستاوردهای مجموعه دانشگاه جامع امام حسین(ع) در تحقق اصل مهم بیانیه گام دوم انقلاب و برآورده کردن منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه مورد بررسی قرار گفته است.
با توجه به اهمیت مطالعه، پیشرفت و رسیدن به خودکفایی در حوزههایی همچون علوم انسانی و بومیسازی علم و صنعت چه اقداماتی در این زمینه شکل گرفته و چه نواقصی داشتهایم؟
پیشرفتهایی که امروز در حوزه صنعتی مثل صنعت هستهای، حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی، سدسازی، نیروگاهها، نانو، هوش مصنوعی، زیست فناوری و حوزههای رفع نیازهای جامعه شاهد هستیم و اینکه به خودکفایی رسیدهایم نتیجه نقشآفرینی دانشگاهها و عناصر دانشگاهی بوده است.
اهمیت این موضوع بهحدی بوده که بارها حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتهاند و مطالبه ایشان درواقع ناظر بر نیمه خالی لیوان است که موضوع بحث امروز ماست. البته هیچ کس نمیخواهد و نمیتواند نیمه پر لیوان پیشرفت کشور در زمینههای علمی و کسب رتبههای جهانی در زمینه علم و فناوری را نادیده بگیرد و تلاشهایی که در این زمینه صورت گرفته را کوچک بشمارد اما این دلیل نمیشود ما نیمه خالی لیوان یعنی کمکاری در حوزه نرمافزاری تمدن اسلامی و بحث علوم انسانی را نادیده بگیریم. هرچند کار در این زمینه بسیار سختتر از سایر حوزههاست، اما به نظر میرسد در این حوزه کمکاری صورت گرفته یا کمتر مورد توجه واقع شده است. برای پاسداری از کشور نیازمند اصول و دانش پاسداری از آن هستیم.
مجموعه دانشگاه جامع امام حسین(ع) در زمینه رسیدن به خودکفایی و پیشرفتهای علمی چه اقداماتی انجام داده است؟
در سالهای اخیر سعی کردهایم یک مدل تحول علمی و تعالی معنوی را برای رسیدن به دانشگاه تراز اسلامی اجرا کنیم تا دانشگاه بتواند در تمدنسازی ایفای نقش کند و شعار دانشگاه یعنی «تزکیه، جهاد علمی، دانشگاه تمدنساز» را بر این اساس انتخاب کردیم. مؤلفههای تحولی را مشخص کردیم و یکی از مواردی که مورد توجه قرار گرفته علوم انسانی بوده است؛ در این راستا پژوهشکدهای با عنوان «پژوهشکده کوثر» که در زمینه فلسفه علم و نرمافزارهای حکمرانی و تولید محتوای آموزشی و تربیتی فعالیت میکند، ایجاد کردیم. شبکهای از اساتید حوزه و دانشگاه در این پژوهشکده فعالیت میکنند و با بیش از ۲۵دانشگاه ارتباط نزدیک برقرار کرده و ۸۵۰عضو هیئت علمی به عنوان شبکه همکاران به کار گرفته شدهاند تا بتوانیم از این طریق، ضریب اثر این اقدام را در تولید محتوای آموزشی و نرمافزارهای حکمرانی به عنوان دو خروجی اصلی برای اداره شئون فردی و اجتماعی کشور ارائه دهیم.
با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب نیاز واقعی دانشگاههای کشور چیست؟ کارویژه مجموعه دانشگاهی شما در این زمینه شامل چه اقداماتی بوده است؟
نیاز واقعی دانشگاههای کشور این است که مأموریتها بهطورشفاف مشخص شود و برای و انجام آن مأموریت و رسیدن به هدف آن، با نقشه راهی که تعریف میشود دانشجویان به کار گرفته شوند تا بتوانند نیازی از نیازهای کشور در بلندمدت و کوتاهمدت را از این طریق برآورده کنند. ماده واحدههای چهارگانه ما نیازمند تغییر است، درواقع ارزیابی اساتید ما باید براساس مسئلهمحوری و انجام مأموریت مشخص تغییر شکل دهد و مستندسازی حل مسائل بنیادی و کاربردی باید جای مقاله را بگیرد، یعنی اصالت با مستندسازی باشد و نتیجه آن مستندسازی تبدیل به مقاله شود.
در گام دوم انقلاب نیاز به لکوموتیوی داریم که پیشران قطار پیشرفت کشور باشد و اگر قرار باشد دانشگاه پیشران باشد، اساتید باید میداندار باشند. پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع امام حسین(ع) از همان ابتدا مسئلهمحور است و به واسطه مدنظر بودن یکپارچگی بین متون نظری در کنار عملگرایی و کسب تجربه میدانی، دانشآموختگان این دانشگاه چه در حوزه نیروهای مسلح و چه در بخش دولتی و سایر مراکز به افراد مؤثری تبدیل میشوند که مدیریت پروژههای بزرگی را بر عهده میگیرند.
اقدامات دانشگاهها در زمینه تحقق شعارهای سال و محورهای مورد تأکید رهبری معظم به چه شکلی بوده است؟
البته توجه داشته باشیم محقق کردن شعارهای سال که اتفاقاً با دقت نظر بسیار بالا انتخاب میشوند کار یکی دو سال نیست و نیازمند اقدامات اساسیتر و با برنامهتر است. در این خصوص تلاش ما این بوده به واسطه پژوهشها در زمینههای مختلف الگوسازی کنیم. به عنوان مثال در بحث آب که یک مسئله ملی محسوب میشود، مرکز تحقیقاتی آب، انرژی و محیط زیست دانشگاه جامع امام حسین(ع) یک آمایش سرزمین را در ۳۱استان کشور انجام داد و میزان بارش و منابع خدادادی را برآورد و در ادامه، میزان مصرف آب در استانها را احصا کردیم و نتایج این تحقیقات را در اختیار مراکز تصمیمساز مثل وزارت نیرو قرار دادیم. در سایر پروژههای ملی مثل حوزههای نظامی دفاعی کشور هم میتوانیم سرریز مطالعات و تحقیقات را با خواست و کمک مدیران جهادی که در آن مجموعهها حضور دارند در اختیار آنها قرار دهیم.
به نظر میرسد شرکتهای بزرگ کشور که رهبر معظم انقلاب در سخنرانیهای اخیر مدنظر قرار دادند هنوز آستینها را برای تحقق شعارهای سال و دانشبنیان شدن بالا نزدهاند؛ اگر مدیران این شرکتهای بزرگ که همین الان سودهای چند میلیونی دارند و به همین مقدار راضی هستند اگر این زنجیره دانش بنیانتر باشد چه بسا بتوانند به جای سود ۲۰درصدی امروز به سودهای ۱۰۰ تا ۱۵۰درصدی برسند که حاصل آن را در سفرههای مردم ببینیم. در حال حاضر استفاده از زیستبوم دانشبنیان در عرصه دفاعی پررنگتر است و در سایر حوزهها بیشتر شکل فانتزی به خود گرفته است.
راهبردها و چشمانداز مجموعه دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای تسهیل حرکت ملت ایران به سمت قلههای علم و پیشرفت فناورانه، همچنین حوزه نظامی و دفاعی چگونه ترسیم شده است؟
رهبر معظم انقلاب در سال۹۴ یک سؤال شفاف و روشن از دانشگاهها مطرح کردند مبنی بر اینکه اگر قرار باشد یک جامعه اسلامی را متصور باشیم که در آن عزت، علم، ثروت، اقتدار، عدالت، مبارزه با نظام سلطه و دفاع از حقوق مستضعفان باشد و به چنین تصویری تمدن اسلامی اطلاق کنیم، نقشآفرینی دانشگاهها در ایجاد چنین تصویری چگونه خواهد بود؟ در حال حاضر تلاش ما در مجموعه دانشگاه جامع امام حسین(ع) پاسخ دادن به این پرسش رهبر معظم انقلاب است. یعنی تمام تلاش و برنامهریزی مجموعه ما این است چه در تربیت و کادرسازی و چه در حوزه تولید علم و تمدنسازی و فناوری در ایفای نقش پیشبرندگی مؤثرتر از قبل عمل کنیم.
نظر شما