رئیس کرسی یونسکو در بازیافت آب گفت: اگر فاضلاب‌های انسانی، بیمارستانی و صنعتی مثل صنایع چرم در کشف رود رها می‌شود، کشف رود، رودخانه نیست فاضلاب خانه است و انواع و اقسام فلزات سنگین و الاینده‌های شیمیایی نوظهور در این رودخانه جریان دارد و به هیچ عنوان در این شرایط قابل استفاده برای آبیاری نخواهد بود.

«کشف رود» رودخانه نیست، فاضلاب خانه است 

دکتر محمدحسین صراف‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان اظهار کرد: با توجه به مساله کمبود آب در دنیا یکی از راهکارها استفاده از منابع آب نامتعارف مانند فاضلاب در کشت محصولات کشاورزی است مشروط بر اینکه تصفیه استانداردی انجام شده باشد و پساب خروجی به کیفیت مناسب برای آبیاری رسیده باشد.

رئیس کرسی یونسکو در بازیافت آب ادامه داد: وقتی می‌گوئیم فاضلاب باید تصفیه شده باشد معنایش این است که بار آلی و فلزات سنگین آن حذف شده باشد در مرحله تصفیه گاهاً مقادیری نیتروژن و فلزات سنگین در آب باقی می‌ماند که اگر در حد استانداردهای تعریف شده باشد می‌توانند برای آبیاری محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. اتفاقی که اکثراً در برخی مناطق کشور ما رخ می‌دهد این است که فاضلاب بدون تصفیه شود یا با تصفیه ناقص مورد استفاده کشاورزی قرار می‌گیرد و نتیجه‌اش فساد خاک، آلودگی محصولات کشاورزی، کاهش حاصلخیزی خاک می‌شود.

وی افزود: از طرفی استفاده بی رویه از افت کش‌ها و کودهای شیمیایی غیر استاندارد علاوه بر آلودگی محصولات کشاورزی، باعث آلوده شدن آب‌های زیرزمینی به فلزاتی مانند نیترات می‌شود و بعداً در آب شرب هم وجود خواهد داشت که نتیجه‌اش مشکلاتی مانند سندرم کودک آبی است، که به آن متهموگلوبینمی نوزادان نیز گفته می‌شود؛ این بیماری وضعیتی است که پوست کودک به رنگ آبی در می‌آید. این امر به دلیل کاهش میزان هموگلوبین در خون کودک اتفاق می‌افتد. هموگلوبین پروتئین خون است که وظیفه حمل اکسیژن به بدن و رساندن آن به سلول‌ها و بافت‌های مختلف را دارد وقتی خون نتواند اکسیژن را به بدن منتقل کند، کودک کبود می‌شود و دلیلش نیترات خارج از حد استانداردی است که از طریق آب وارد بدن نوزاد شده است.

صراف‌زاده با بیان اینکه در تصفیه خانه‌ها نیز حذف نیترات بسیار مشکل است، در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص میزان خطر کشت محصولات کشاورزی با آب کشف رود که انواع فاضلاب‌های شهری و صنعتی در آن رها می‌شود، تصریح کرد: فاضلاب انسانی پاتوژن‌های مختلفی وجود دارد که فساد خاک و وارد شدن به بافت‌های گیاهی را باعث خواهد شد. اگر آنطور که می‌گویید فاضلاب‌های انسانی بیمارستانی و صنعتی مثل صنایع چرم در کشف رود رها می‌شود، کشف رود، رودخانه نیست فاضلاب خانه است و قطعاً شما بدانید از این طریق انواع و اقسام فلزات سنگین و آلاینده‌های شیمیایی نوظهور در این رودخانه جریان دارد و متأسفانه به هیچ عنوان در این شرایط قابل استفاده برای آبیاری نخواهد بود.

رئیس کرسی یونسکو در بازیافت آب ادامه داد: نیترات یکی از عوامل سرطان‌ها و فلزات سنگین یکی از عوامل سقط جنین و ناباروری است به همین خاطر به طور جدی باید از آبیاری با چنین فاضلابی پیشگیری شود.

خبرنگار: معصومه مومنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.