این چند سال که بیشتر از هر وقت دیگری پر از عجله هستیم، تصور میکنیم  با حذف استانداردهای غذایی از جمله طبخ اصولی غذا و وقت گذراندن بر سر سفره ، بالن سنگین شده زندگی بهتر اوج می‌گیرد! فارغ از هشدار متخصصان تغذیه، پیوند محکمی با فست فود و غذاهای آماده برقرار کرده ایم.

سلیقه های سرد شده!/رشد قارچ گونه ساندویچ های سرد و مضرات آن

لیلا شرفی-خبرنگار تحریریه جوان قدس : تولید انواع کالباس و ژامبون خبر از قربانی شدن ما به دست صنعت پر سود اما مضری به نام غذای سرد می‌دهد.صنعتی پر سود برای تولید کننده و مضر برای مشتری های پر و پا قرص آن که عمدتا  جوانان و نوجوانان هستند.‌

رشد قارچ گونه اغذیه فروشی ها که ساندویچ و خوراک سرد تولید می‌کنند درکنار قفسه پر متقاضی این نوع از ساندویچ در فروشگاه ها، ما را بر این داشت تا با یکی از کارشناسان حوزه سلامت در این باره گفت و گوی کوتاهی داشته باشیم.‌

مروج متخصص تغذیه، درگفتگوی تلفنی با خبرنگار جوان تحریره قدس؛ درباره مضرات این مهمان سرمازده که چند وقتی است در سبد غذایی ما جا خوش کرده است اینطور می‌گوید:کالری این ساندویچ ها در مقایسه با مواد مغذی آن ها  به شکل نا متعادلی بالاست، برای همین کمبود ویتامین که سوخت اساسی متابولیسم بدن بحساب می آید از مهترین مضرات این نوع مواد غذایی است، و کالری بالای آنها باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود و چاقی هم مولد بیماری های متابولیک جدی مثل بیماری های قلبی و عروقی است و اضافه کردن این ترکیب به برنامه غذایی روزانه در کنار حذف فعالیت های حیاتی مثل ورزش و تحرک جسمی می‌تواند باعث کاهش عمر مفید سلول های بدن شود.

_آیا مواد غذایی هم اعتیاد آور هستند

به نوعی می‌شود گفت اینطور است، نمک مصرفی در این غذا که نمک مونو سدیم گلوتامات نام دارد بعنوان یک افزودنی به فست فود ها اضافه می‌شود و با افزایش سطح نوعی اسید آمنه به نام گلوتامین باعث بروز اعتیاد و وابستگی به این نوع غذا می‌شود.برای همین ترک کردن کالباس یا حتی چیپس و پفک که طبق همین الگو وابستگی ایجاد می‌کنند می‌تواند سخت باشد.

 کدام گروه سنی آسیب جدی تری از وابستگی های غلط غذایی بروز می‌دهد ؟

برخلاف ظاهر زیبا و اشتها آور غذاهای فست فودی  ارزش غذایی پایین آنها ویتامین ها و املاح مفید و لازم بدن را تامین نمی کنند. وابستگی به این غذاهای کم ارزش توسط کودکان و نوجوانان، مراحل رشد آن ها را دچار اختلال می کند. رشد انسان از جنینی تا سن بلوغ نیازمند ویتامین ها و  املاح مختلف و پروتئین ها است و این مواد مغذی از همه مواد غذایی و خوراکی هایی که فرد مصرف می کند، تامین می شود. در صورتی که مواد مصرفی فرد، حاوی این مواد مغذی نباشد، مواد لازم به بدن نرسیده و رشد فرد دچار اختلال می شود.

آیا می‌توان از بین انواع ساندویچ و خوراک سرد، دسته ای را کم خطرتر تلقی کرد؟

در این باره تحقیقات جدی صورت نگرفته ولی ساندویچ خانگی که ترکیب ظاهری مشابه ولی سالم تری نسبت به ساندویچ های سرد که با عنوان بمب یا متری به فروش می‌رسند به مراتب بهتر و عاقلانه تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.