۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 926013

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه نگاه جامعه در مورد کودکان بهزیستی باید اصلاح شود، گفت: در حوزه کودک به جای خلأ قانونی، تورم قانونی داریم. تعدد قوانین بیش از پیش نیاز به قانون جامع کودکان را به ذهن متبادر می‌کند و نیاز آینده ما تدوین این قانون خواهد بود.

تورم قانونی در حوزه حمایت از کودکان

سعید بابایی،بهترین راه برای به زیستن یک کودک را فراهم آوردن شرایط برای داشتن خانواده‌ای توانمند و ایمن به عنوان بستری مناسب برای پروراندن کودک دانست و با تأکید بر اینکه هر اقدامی که در این مسیر باشد، مؤثر خواهد بود، گفت: تلاش تمامی فعالان حوزه کودکان این است که به هر طریق ممکن بتوانند کودک را حتی یک روز زودتر وارد خانواده کنند.

وی در تشریح روند فرزندخواندگی، گفت: در گام نخست تلاش می‌شود خانواده زیستی کودک توانمند شود، اگر امکان این مسئله فراهم نبود کودک وارد خانواده اقوام نسبی خود می‌شود و مورد حمایت و نظارت قرار می‌گیرد. اگر امکان این اقدام نیز فراهم نبود کودک وارد خانواده جایگزین دیگری به عنوان فرزندخوانده می‌شود و در نهایت اگر هیچ کدام از این گزینه‌ها ممکن نبود در مراکز نگهداری شبانه‌روزی از آسیب‌های محیط قبلی در امان نگه داشته می‌شود.

بابایی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از فرزندخواندگان توسط والدینی که آن‌ها را به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند فسخ فرزندخواندگی می‌شوند و چه راهکارهایی برای کاهش این مسئله در حال انجام است؟ گفت: فسخ فرزندخواندگی به نسبت تعداد فرزندخواندگی تعداد اندکی است اما حتی یک مورد آن نیز زیاد است. برخی حساسیت‌ها در مرحله معرفی کودک به خانواده فرزندپذیر برای همین نکته است. برای اینکه احتمال فسخ فرزندخواندگی کاهش یابد.

وی مهم‌ترین آسیب وارده به فرزندان تحت حمایت بهزیستی که با کار فرهنگی و اصلاح افکار عمومی می‌توان آن آسیب را از بین برد، اینگونه تشریح کرد که: اینکه جامعه بداند کودکی که به هر عنوانی مدتی مهمان بهزیستی است، متهم یا مجرم نیست. این کودک به جبر زمانه مدتی را از داشتن والدین زیستی خود محروم می‌شود. حتی ممکن است به سبب بروز یک حادثه طبیعی پدر و مادر خود را از دست بدهد و امکان نگهداری او در خانواده فراهم نباشد. یا پدر و مادر از هم جدا شوند و کودک به ناچار وارد مراکز نگهداری شود. این کودکان نه ترحم دوران کودکی را می‌خواهند و نه نگاه سنگین جامعه دوره جوانی. بهترین روش این است که آنان را مانند سایر فرزندان کشورمان بدانیم.

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی در پاسخ به این سؤال که آیا برای حمایت از کودکان و پیشگیری از آسیب‌ در حوزه کودکان خلأ قانونی داریم؟ گفت: در حوزه کودک به جای خلأ قانونی، تورم قانونی داریم. تعدد قوانین بیش از پیش نیاز به قانون جامع کودکان را به ذهن متبادر می‌کند و نیاز آینده ما تدوین این قانون خواهد بود.

 
منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.